מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק הרשויות המקומיות (בחירות) תיקון - הזכות להיבחר, התשפ"ג 2023, של חבר הכנסת עמית הלוי (הליכוד) וקבוצת חברי כנסת. במסגרת ההצעה, שעברה בתמיכת 46 חברי כנסת (מול 41 מתנגדים), ותסייע למקורבו של אריה דרעי בטבריה, תבוטל ההוראה האוסרת על מי שכיהן כחבר ועדה ממונה או למי שמונה לעמוד בראש ועדה כאמור, להתמודד בבחירות לרשות המקומית בה כיהן. כעת, הנושא יועבר לוועדת הכנסת.

טלי גוטליב תוקפת בעקבות מינוי המקורב לדרעי: "אל תהיו מריונטות"

ח"כ הלוי הציג את הצעה ואמר: "החוק כמו שאני מציע כאן היה קיים במשך 50 שנה. החוק הזה נוגע בליבת הדמוקרטיה, אנחנו כשלטון מרכזי לא טוב שנתערב לתושבי הרשויות ונגיד להם במי הם לא יכולים לבחור. הערכים המכריעים הם שתושבי רשות יוכלו לבחור בטוב בעיניהם".

שר הפנים משה ארבל השיב בשם הממשלה: "במשרד הפנים היו חילוקי דעות בין שני הערכים של הזכות לבחור ולהיבחר לעומת הסמיכות למועד הבחירות. ועדת השרים לענייני חקיקה קבעה שיש לתמוך בהצעה בשל החשיבות לבחור ולהיבחר שהינה זכות חוקתית כבדת משקל".

הצעת החוק שמסייעת למקורבו של דרעי בטבריה. צילום: ערוץ הכנסת

ח"כ גדעון סער הגיב לאישור ואמר: "המציע דיבר על מחלוקת לשם שמיים - אם היה בא עניינית מבלי להתערב במערכת בחירות פחות מחמישה חודשים למערכת הבחירות אז הייתה מחלוקת לשם שמיים והיה ניתן לקיים ויכוח ענייני וגם אז הוא היה טועה. אבל הניסיון לבליץ כדי להתערב  במערכת הבחירות בטבריה ואני שואל את עצמי מה האובססיה שלכם לחוקים עקומים ומושחתים?! מה האובססיה שלכם? ואני מודיע לכם: החוק הזה לא יעמוד בביקורת שיפוטית, אתם תתבזו תוך כדי ההליך ותישארו כהרגלכם בלי שום דבר ביד. גם הטיעונים של המציע לגבי החוק ב-2008 מופרכים. בשנת 2008 החוק חוקק לפני בחירות אבל נקבע שיחול רק חמש שנים לאחר מכן".

"ראש ועדה ממונה שמשתמש בתפקיד שלו כקרדום לחפור בו ומחליף את הכובע לפני מערכת בחירות זה דבר לא תקין בוודאי כאשר מוצע רטרואקטיבית. לעודד את השר בחקיקה למנות ראשי ועדות קרואות שזה הפוך מהמגמה שצריכה להיות ואני כשר פנים פיזרתי את כל הועדות הקרואות למעט שתיים, כאשר נותנים לשר פנים אפשרות למנות ועדה ממונה ואחרי זה להתמודד בצורה דמוקרטית עם היתרון שיש לו, לא מכוח אמון התושבים אלא מכוח מינוי מיסטארלי - זה דבר לא הגון, לא ראוי, לא נכון, לא דמוקרטי ולא נעליים", הוסיף.

בדברי ההסבר נכתב: "בשנת 2008 התקבל בכנסת תיקון מספר 39 לחוק הרשויות המקומיות. עניינו של התיקון בהגבלת הזכות להיבחר והוא תיקן את סעיף 7 לחוק וקבע כי אנשי ציבור ואנשי מקצוע שמונו כחברי ועדה ממונה או כיושבי ראש אותה הוועדה לא יהיו רשאים לעמוד לבחירה ברשות המקומית בה הם מונו כאמור בבחירות שייערכו בה לראשונה לאחר מינויים".

עוד נכתב: "עד תיקון 39 לא הוגבלו מי שמונו כחברי ועדה ממונה בזכותם להיבחר, מציאות שהתחשבה בכישרונו של מי שכיהן בתפקידים אלו וביכולתו הטבעית לתרום לרשות המקומית עליה הופקד ושאותה הוא מכיר היטב. גם כיום, אין הצדקה להטלת מגבלות יתרות על הזכות להיבחר ובעיקר ביחס לאוכלוסייה איכותית ומשכילה שיכולה לתרום רבות לרשות מקומית המצויה במשבר כלכלי ומשום כך מונתה לה ועדה ממונה מלכתחילה. הזכות להיבחר היא מהזכויות הבסיסיות והחשובות בדמוקרטיה ויש להגבילה אך ורק במקרי קיצון, מקרה זה הנוגע למיעוט הרשויות המצויות במשבר תקציבי או אחר, ביחס לחברי הוועדה הממונה ברשות, אינו בין מקרי הקיצון האלו ולכן מהווה מגבלה שאינה ראויה על הזכות לבחור ולהיבחר".