הצד האחר של המחאה: ביהדות ארצות הברית מוטרדים לאחרונה במיוחד מהשפעת המחלוקות בחברה הישראלית, בעיקר סביב סוגיית קידום הרפורמה במערכת המשפט, על הקהילה. גורמים בקהילה סיפרו היום (חמישי) בשיחה עם מעריב כי השיח הקיצוני בישראל עורר בקרב רבים חששות בנוגע לקשר שבין ישראל לתפוצות.  

גורמים בסביבת נתניהו: "אם לוין רוצה להתפטר, שיקום וילך"

מנכ"ל ארגון ה-OU העולמי, הרב משה האווער, התייחס בכנס בניו יורק לתחושות יהודי ארה"ב. כאשר נשאל על המתחים הגוברים בין המגזר החילוני לדתי בישראל, ומה היה אומר ליהודים אמריקאים שרוצים לתמוך במדינה, השיב: "המתחים בין האוכלוסיות השונות בחברה הישראלית מדאיגים מאוד. עם זאת, אנו מבינים שיש נושאים בעייתיים בחברה הישראלית במשך זמן רב, שגם בהם נעשתה התקדמות משמעותית".

הרב האווער הוסיף כי "מה שמזיק לתהליך החברתי הוא כאשר צד אחד מנסה להפעיל לחץ או לכפות את תפיסתו התרבותית על הצד השני. שינויים נעשים מתוך בגרות ומוכנות מצד החלקים השונים בחברה. מזווית הראייה שלנו מבחוץ ניכר שכמעט כולם מלבד הקצוות בשוליים אינם רוצים לכפות את אורח חייהם על האחר. יש כאלה שפועלים אחרת וזה מזיק להפליא לרוב. צריך לפעול מתוך ולטובת הבנה הדדית".

הרב האווער (צילום: OU)
הרב האווער (צילום: OU)

"יהודי אמריקה זקוקים מאוד לחיבור לישראל ואני מאמין שהם צריכים לעמוד לצד ישראל בסולידריות מוחלטת כפי שעשו במצעד התמיכה בניו יורק. הקשר שלנו עם ישראל צריך להיות סביב אהבה שאינה תלויה בדבר", ציין עוד.

על המאבק הישראלי שנעשה במישור הבינלאומי אמר: "בסבב הנוכחי היו לכך השלכות חמורות שאני מקווה שנוכל להתאושש מהן. יכולות להיות ביננו חילוקי דעות, אך מצד שני השיח הפוליטי המוגזם שמתקיים בישראל שבו גורמים דואגים להעביר מסרים שליליים לצד השני של האוקיינוס, יוצרת כאן נזק עצום". עוד אמר הרב האווער כי "אמירות וביטויים קשים על סופה של הדמוקרטיה הישראלית פוגעים קשות במנהיגי הקהילות היהודיות כאן באמריקה, שזקוקים להזדהות עם ישראל. ביטויים כאלו עלולים להרוס את הקשר של יהודי אמריקה עם ישראל, וחובתנו להימנע משיח כזה".

שלט מחאה נגד שיקלי בארה''ב (צילום: UnXeptable)
שלט מחאה נגד שיקלי בארה''ב (צילום: UnXeptable)

הרב האווער אינו היחיד. בשיחה שערכנו עם גורמים ממשלתיים שפועלים מול ארצות הברית ויהדות התפוצות, הם סיפרו על תחושה דומה. "בימים האחרונים אנחנו פועלים מול גורמים שונים בממשל ובקהילה היהודית, והם מביעים חשש ודאגה", אומר גורם ממשלתי בכיר, שמוסיף: "במהלך השבוע האחרון, נוכח האירוע עם שיקלי וביטול הפגישה איתו, הביעו גורמים בכירים בקהילה היהודית חשש. הם אמרו שכאשר אומרים  שישראל אינה דמוקרטית - הדבר מרחיק את הקהילה היהודית מישראל, והדבר מקבל משנה תוקף מול הדור הצעיר של יהודי ארצות הברית שמרגישים פחות זיקה לישראל ואף נתק. את הדבר הזה יהיה קשה לתקן"

מפגינים בתל אביב נגד הרפורמה (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים בתל אביב נגד הרפורמה (צילום: אבשלום ששוני)