יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נאם היום (ראשון) בכנס העולמי השנתי של הוועד היהודי-אמריקאי (AJC) במלון דייויד אינטרקונטיננטל בתל אביב והתייחס למגעים בין ארה"ב לאיראן לגבי חזרה להסכם הגרעין. במהלך נאומו, קרא לפיד לממשל ביידן: "אל תחתמו על הסכם גרוע".

חמינאי במסר למערב: ניתן להשיג הסכם גרעין בתנאים מסוימים |
מתחת לאף של נתניהו? באיראן טוענים: "יש מו"מ חשאי עם ארה"ב על הסכם הגרעין"

"בשביל הממשל האמריקאי, הדרך הכי קלה להוריד את עניין הגרעין האיראני מהשולחן היא לחתום על הסכם - להגיד 'אוקיי, התמודדנו עם זה, עכשיו נתמודד עם עוד דברים'", הציד לפיד, והמשיך: "זה יהיה ממש גרוע. בנושא הזה אין אופוזיציה או קואליציה בישראל. כולם אומרים לממשל האמריקאי 'אל תחתמו על הסכם גרוע'".

יו"ר האופוזיציה הביהר כי בנושא האיראני אין אופוזיציה וקואליציה. "איראן העשירה אורניום לרמה של 84%. כשנשאלו על כך הם אמרו שזה קרה בטעות. התעמקתי בפרטים ואין דרך להעשיר ל-84% בטעות. הם מנסים את העולם ובודקים אם אכפת לכם".  
"ישראל תעשה את שלה, כמו שעשתה כשהייתי ראש ממשלה ולפניי", הבהיר לפיד. "העיסוק בנושא חייב להיות חלק ממשימה גלובלית מתוזמרת והאמריקאים צריכים לנהל את זה. הסכם של 'פחות עבור פחות' הוא לא מספיק טוב".  

עוד הדגיש לפיד כי הדמוקרטיה היא הנכס החשוב ביותר של מדינת ישראל: "אם לא נהיה דמוקרטיה - לא נהיה. אנחנו חייבים להיות דמוקרטיה או שהכלכלה שלנו תיהרס והעוצמה הצבאית שלנו תישחק. הרבה אנשים לא מבינים למה הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון היא גם המדינה המצליחה ביותר. שני הדברים קשורים. אנחנו מצליחים כי נדרשת התסיסה הדמוקרטית כדי לייסד אומת סטארטאפ, לבנות עוצמה צבאית, לקבץ גלוית". 

 "דמוקרטיות במאה ה-21 לא מתות כשטנקים מקיפים את הפרלמנט", הזהיר לפיד. "זו שחיקה איטית לעבר מה שקורה עכשיו. הרבה דיברו על מעבר של ישראל לדמוקרטיה לא ליברלית: אין דבר כזה דמוקרטיה לא ליברלית. אם אין זכויות וחירויות פרט זו לא דמוקרטיה אמיתית".  

יאיר לפיד (צילום: הועד היהודי-אמריקאי AJC)
יאיר לפיד (צילום: הועד היהודי-אמריקאי AJC)

בהמשך, גם שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, נאם, והביע תקווה לקידום היחסים בין ישראל לערב הסעודית. "זה יהיה מדהים אם נתעורר יום אחד לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. זה לא קל להשגה, אבל אני מאמין שזה האינטרס של ארה"ב, ישראל והמזרח התיכון להשלים את העסקה הזו", אמר ניידס.

"הביטחון הוא הנושא הכי חשוב שאנחנו עוסקים בו", אמר השגריר. "איראן היא האיום הגדול ביותר לביטחון ישראל. אנחנו עובדים עם מנהיגים שונים כדי לוודא שהמשטר האיראני לעולם לא ישיג נשק גרעיני. האיום האיראני הוא לא היחיד: לפני ארבעה שבועות הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ירה 840 רקטות על ישראל. אף מדינה בעולם לא הייתה משלימה עם דבר כזה".   

השגריר, שמסיים את כהונתו בעוד 40 ימים, הביע אמון בדמוקרטיה הישראלית, על רקע אירועי השנה האחרונה: "ב-26 השבועות האחרונים מאות אלפי אנשים יוצאים להפגין כל שבת. זה מקביל לששה-שבעה מיליון אמריקאים שמתכנסים במול בוושינגטון מדי שבוע. אף אחד לא נעצר, לא נגרם נזק לרכוש. המציאות היא שהדמוקרטיה הישראלית חיה ונושמת".  

טום ניידס בטקס ה-AJC (צילום: הועד היהודי-אמריקאי AJC)
טום ניידס בטקס ה-AJC (צילום: הועד היהודי-אמריקאי AJC)

כמו כן, ניידס דיבר גם על החשיבות של קידום פתרון שתי המדינות: "אני מאמין שרוב הפלסטינים רוצים את אותם הדברים שהיהודים רוצים: הם רוצים עתיד, ביטחון, בריאות. זה יהפוך את ישראל למדינה יהודית ודמוקרטית בטוחה יותר".  

הכנס העולמי של ה-AJC מתקיים בפעם השנייה בישראל ומכנס לתוכו יותר מ-1500 איש מ-60 מדינות ברחבי העולם. הכנס, בהובלתם של מנכ"ל הארגון העולמי טד דויטש, עד לאחרונה חבר הקונגרס האמריקאי מזה תריסר שנים, סא"ל (מיל') אביטל ליבוביץ, המנהלת את פעילות הארגון בישראל, ובהשתתפות פוליטיקאים, דיפלומטים ובכירים מישראל ומהעולם.