לקראת ההכרעות בבית הנשיא ולקראת הבחירות בכנסת לוועדה למינוי שופטים, כינסו הערב (שני) מובילי מחאת הימין מסיבת עיתונאים ומסרו הצהרה בסוגיית הרפורמה המשפטית. 

לפיד וגנץ יסכימו? הדיל שמגבשים בקואליציה לקראת ההצבעה על הוועדה למינוי שופטים
בדרך להבנות? דיווח: זה מה שכוללת טיוטת ההסכמות על הרפורמה

הארגונים קראו לממשלה שלא להיכנע בסוגיית הרפורמה המשפטית וכן הודיעו כי במקרה שהשמאל יפוצץ את השיחות בבית הנשיא וכן במקרה ולא תקודם הרפורמה בהסכמה רחבה הם יגבו את הממשלה בחיקוק הרפורמה המשפטית על כל חלקיה. 

ח"כ אביחי בוארון (ליכוד), ממארגני הפגנת המיליון, ומראשי המחאה, פתח את ההצהרה לתקשורת ואמר: "נמצאים איתנו כאן היום הארגונים שהובילו את התמיכה בקואליציה ובממשלה להעביר את הרפורמה המשפטית. אנחנו פה כדי להעביר מסר חד וברור לשמאל הישראלי, ותמיכה חזקה מאוד לימין בישראל ונציגיו. אנחנו נציגים ומובילים של לפחות חצי עם בישראל, מיליוני מצבעים, 64 מנדטים, אומרים היום, ערב ההכרעות הגורליות: אל תקשו פנכם. ישבנו בבית הנשיא וביקשנו בואו להסכמות, אבל השמאל הפנה לנו עורף". 

עוד הוסיף ח"כ בוארון, "אנחנו קוראים לשמאל הישראלי להגיע איתנו להסכמות. להעביר את היוע"משים, להעביר את עילת הסבירות. אנחנו מסכימים להידבר, אנחנו מסכימים לדחות לתקופה קטנה את כל הנושא של הוועדה למינוי שופטים. אבל לא נסכים לוותר על הרפורמה, לא נסכים לוותר על תיקון מערכת המשפט, זה המחויבות שלנו כלפי המדינה. זה המחויבות שלנו כלפי העם בישראל". 

"אנחנו נותנים היום את כל הכוח לראש הממשלה נתניהו, לשר המשפטים לוין ולשר המקשר אמסלם. כל הציבור של 64 מנדטים ויותר, להעביר תיקונים במערכת המשפט, לייצג את עם ישראל נאמנה ולא להפסיד את ההזדמנות ההיסטורית להביא לתיקון בחברה הישראלית. אנחנו נותנים לכם את כל הכוח לעשות מעשה. עם ישראל מאחוריכם מצפה ומייחל שתגיעו להסכמות, אבל אם לא תגיעו להסכמות, אם השמאל הישראלי יקשה עורף, יש להעביר את עילת הסבירות ותיקון היועמ"שים ומשם להמשיך לתקן את מערכת המשפט", הוסיף ח"כ בוארון בדבריו.

יו"ר תנועת 'תקומה 2023', ברל'ה קרומבי, מיוזמי הפגנת המיליון אמר בהצהרה "לפני חודש וחצי עמוד פה מעל חצי מיליון נציגי המחנה הלאומי בישראל. נציגי הרוב של הציבור הישראלי ודרשו רפורמה עכשיו. בחודש וחצי האחרונים הודענו מעל כל במה אפשרית שאנחנו נותנים צ'אנס להידברות ולהסכמה רחבה וגב לקואליציה לדבר עם האופוזיציה כדי להגיע לתיקוני העומק שדרושים בבית המשפט העליון בהסכמה רחבה. אבל לא נסכים בשום פנים ואופן שהרצון להידברות והסכמות רחבות יתפרשו כנכונות למסמס את הרפורמה. לא נסכים שהתהליך שמתנהל בימים אלה בבית הנשיא יהפוך להיות הסולם שדרכו גם הקואליציה וגם האופוזיציה ירדו מהרפורמה וישיבו ריקם את ההבטחה הליבתית שהם נתנו לציבור לתיקוני העומק בבית המשפט העליון". 

"גם חברי הקואליציה וגם חברי האופוזיציה כמו מתן כהנא וגדעון סער ויתר החברים שהתבטאו בשנים האחרונות שיש לתקן את מערכת המשפט בישראל, הם רוב שרוצה בתיקון הנחוץ הזה. באנו לכאן היום כי נמאס לנו להיות נחמדים, כי נמאס לנו שהאופוזיציה והשמאל הישראלי מפרשים את הנכונות שלנו לנהוג כבני תרבות ושיח ולא לקרוא לאלימות כחולשה. באנו לכאן היום בכדי להגיד לראשי הקואליציה והאופוזיציה שהעם רוצה רפורמה, ואם הרפורמה לא תעבור בהידברות ובהסכמה רחבה, נצא גם אנחנו לרחובות וידרוש לקיים את ההבטחה הרפורמה עכשיו", הוסיף קרומבי.

ברל'ה קרומבי (צילום: דוד ווייל)
ברל'ה קרומבי (צילום: דוד ווייל)

מנכ"ל תנועת 'אם תרצו', מתן פלג, הוסיף במהלך ההצהרה: "במשך שנים המחנה הלאומי דיבר על הבעיה שקוראת במדינת ישראלית שנקראת הדיקטטורה השיפוטית של בג"צ. מצב בו בית המשפט העליון פועל כממשלת על ומצב שבו 15 שופטים גוברים על בית המחוקקים, גוברים על נבחרי העם, ולמעשה מחליטים על כל המדיניות של מדינת ישראל. 15 שופטים הם המילה האחרונה בתחום ההתיישבות, בתחום המלחמה בטרור, בתחום מדיניות ההגירה, ובכל תחום שיש. זה מצב בלתי דמוקרטי בעליל". 

לדברי פלג, "השיחות בבית הנשיא מוכיחות שיש הסכמה רחבה מימין ומשמאל שיש בעיה באקטיביזם השיפוטי של בג"צ, וחייבים לאזן את מערכת המשפט וליצור הבראה למערכת המשפט שמדינת ישראל תתקיים כמדינה דמוקרטית. הרפורמה המשפטית המקורית הציעה ארבעה סעיפים בשביל לתקן את העוולה הזאת. כרגע איך שזה נראה, בגלל המתקפה האלימה והסחיטה באיומים שממשלת ישראל עברה בניסיונות להוביל את הרפורמה, אז כרגע פסקת התגברות ירדה מהפרק וכך גם השינוי בוועדה למינוי שופטים. נשארנו עם ביטול וצמצום של עילת הסבירות, והיועמ"שים". 

"אם גם זה ילך לאבדן וכל הרפורמה הזאת תיעצר – אנחנו מנציחים מצב שהוא אנטי דמוקרטי. זה מצב שאנחנו לא יכולים לקבל. אנחנו לא רוצים שתהיה הסכמה קוסמטית וכך נכנע לאלימות של השמאל וננציח מצב של עריצות המיעוט ששולט על הרוב. נתניהו, אתה לא יכול להיכנע לתכתיבים האלה, זאת פגיעה קשה בעתידה של מדינת ישראל. לכן אנחנו קוראים לראש הממשלה ושרי הממשלה – לא לפחד, לא להתקפל. להמשיך בכל מקרה, גם אם לא תהיה הסכמה עם המשאל, לתקן את העריצות, להמשיך עם הרפורמה ולא לפחד" אמר פלג במהלך ההצהרה לתקשורת. 

אביחי בוארון, ברל'ה קרומבי, מתן פלג, מאיר דויטש, נדיה מטר  (צילום: דוד ווייל)
אביחי בוארון, ברל'ה קרומבי, מתן פלג, מאיר דויטש, נדיה מטר (צילום: דוד ווייל)

מנכ"ל תנועת רגבים מאיר דויטש, אמר: "הממשלה הזאת נבחרה בשביל לקיים ארבע הבטחות לבוחרים: להחזיר את המשילות לנגב והגליל, לעצור הקמת מדינה פלסטינית בלב יהודה ושומרון, להחזיר את הביטחון האישי לאזרחי מדינת ישראל ולטפל ביוקר המחייה. חברי הממשלה, אתם הסברתם לנו חזור והסבר שלא ניתן לטפל באחת מהבעיות האלה מבלי לטפל במערכת המשפט. אתם נבחרתם לכך, עכשיו זאת ההזדמנות שלכם לטפל במערכת המשפט בשביל לקיים את יתר ההבטחות. אנחנו לא ניתן לכם לתרץ בריחה מהאחריות ולא לקדם את הרפורמה המשפטית. העם בחר רפורמה משפטית, העם בחר דמוקרטיה".

יו"ר תנועת הריבונות, נדיה מטר, סיכמה את הדברים ואמרה: "המיעוט שהפסיד את הבחירות זועק דמוקרטיה, ניוז ספיק. יש ויכוחים בכל מדינה, ושיש ויכוחים בשאלה איך לנהל את המדינה – הולכים לקלפי ומצביעים. מי שמנצח בבחירות, ממש את המדיניות שהוא הבטיח לבוחריו. זה כל כך פשוט. היו בחירות, צד אחד קיבל 64 מנדטים, רוב עם ישראל אומר כן לארץ ישראל, כן לזהות יהודית, כן למדינה יהודית, כן לריבונות על ארץ ישראל". 

יש רוב והוא דורש ממנהיגיו כאן בכנסת שיממשו את מה שהם נבחרו לעשות. אני הבהיר, הנוער מסתכל עלינו, ואנחנו מסבירים לנוער שיש מצע ומי שמנצח הוא ממש את הבחירות. אוי ואבוי לנו אם יהיה מצב שאנחנו ניתן למיעוט האנטי דמוקרטי לעשות את מה שהם רוצים. הנוער לא ילך שוב להצביע יותר, הוא לא יאמין למערכת. זאת תהיה בכיה לדורות. לכן באנו לחזק פה את הנבחרים שיזכרו שהם מייצגים את רוב עם ישראל שרוצה רפורמה, שרוצה את ארץ ישראל, רוצה את תורת ישראל. אל תיכנעו לטרור, אל תיכנעו לאלימות של השמאל, של המיעוט, שלא מכבד את הדמוקרטיה", סיכמה מטר.