הסנגוריה הציבורית הביעה היום (חמישי) התנגדות מובהקת להצעת החוק של חבר הכנסת צביקה פוגל מעוצמה יהודית שתאפשר לבן גביר להורות על מעצרים מנהליים, לבקשת המפכ"ל ובאישור היועמ"ש, פרקליט המדינה או המשנים שלהם.

בעוצמה יהודית תוקפים את היועמ"שית: "תוקעת מקלות בגלגלים"
תוקם ועדה, השב"כ צפוי להתערב: הנחיות נתניהו למלחמה באלימות במגזר הערבי

בנייר העמדה מציינת הסניגוריה הציבורית כי אין חולק על הצורך להתמודד עם תופעות קשות של פשיעה חמורה, ובכלל זה בחברה הערבית. ואולם, האירועים הקשים בחברה הערבית מחייבים פתרונות עומק, להבדיל מ'פתרונות קסם'. לדבריהם, "הצעת חוק זו – בדומה ליוזמות אחרות הנשקלות בימים אלה – מהווה שינוי דרמטי של סדרי העולם באכיפה הפלילית בישראל, ואף היא משליכה באופן עמוק ויסודי על אופיו של המשטר הדמוקרטי".

"מעצר מנהלי של אדם בחזקת חף מפשע – ללא תשתית ראייתית מספקת, ללא חשד סביר לביצוע עבירה פלילית ובהסתמך על מידע מודיעיני בלבד אודות חשש עתידי וערטילאי, ולמעשה ללא הגבלת זמן – מהווה פגיעה אנושה בזכות לחירות ולכבוד. המנגנון המוצע בהצעת החוק, שבמסגרתו ניתן היה בנסיבות מסוימות לעצור אדם מבלי שהוא כלל מודע לטיב החשדות כלפיו ומבלי שהוא ועורך דינו חשופים לראיות העומדות בבסיס בקשת המעצר – אף פוגע אנושות בהגינות ההליך וביכולתו של האזרח להתגונן כראוי. ההגבלות המנהליות המוצעות – המשליכות על כל אורחות החיים – מביאות לפגיעה בזכויות יסוד רבות נוספות כגון חופש התנועה, חופש העיסוק וחופש הביטוי, ועלולות לכלול בחובן גם אנשים חפים מכל פשע", הוסיפו.

בסנגוריה הוסיפו כי בשל החשש "לאכיפת יתר, לאכיפה סלקטיבית ולפגיעה בשוויון בפני החוק" הם קוראים לדחות על הסף את הצעת החוק. הצעת החוק תעניק סמכות דומה לסמכות שיש לשר הביטחון ונוגעת למניעת טרור, אך בן גביר מבקש סמכויות נוספות וחסרות תקדים שיהיו נתונות לו בלעדית. לפי הצעת החוק, השר לביטחון לאומי יוכל להורות לבדו על הפקדת דרכון, התייצבות בתחנת משטרה, איסור לתקשר עם גורמים מסוימים, איסור להתקשר באינטרנט ולהטיל מגבלות הקשורות לעבודה.

יש לציין שבן גביר עצמו, כסנגור, התנגד באופן נחרץ להטלת מאסרים מינהליים בשטחי יהודה ושומרון על ידי אלוף פיקוד מרכז. כעת, בן גביר מבקש אפשרות להטיל מעצרים מינהליים בכל מדינת ישראל כאשר הסמכות להטלת צו מעצר שכזה תהיה נתונה בידיו של פוליטיקאי.