שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב הגיעה היום (חמישי) לקיבוץ יהל לחנוך את המשך העבודות לשדרוג כביש 90, אך הופתעה מהנוכחים במקום. פעילי מחאת אילת והערבה קיבלנו את פניה, יחד עם צעקות "בושה".

קבלת פנים למירי רגב בכניסה לקיבוץ אילות. צילום: קרן וילנסקי

במקביל לקבלת הפנים הרועשת, התקיים אירוע חניכת המשך העבודות לשדרוג הכביש במעמד השרה רגב ובהשתתפות ראש עיריית אילת אלי לנקרי, חבר הכנסת לשעבר וראש עיריית אילת לשעבר מאיר יצחק הלוי, ראש המועצה האזורית חבל אילות ד"ר חנן גינת, ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה מאיר צור, המשנה למנכ״ל משרד התחבורה משה בן זקן, יו״ר חברת נתיבי ישראל יגאל עמדי ומנכ״ל חברת נתיבי ישראל נסים פרץ. 

שעה וחצי ברכב, כמעט שעתיים ברכבת: הדרישה של ראשי הרשויות בנגב משרת התחבורה

האירוע התקיים, כאמור, בקיבוץ יהל, הממוקם אחרי צומת קטורה עד לשם משודרג כביש הערבה וממנו ממשיכות העבודות להרחבת הכביש ושדרוגו עד לצומת הערבה. במעמד האירוע הציגה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים את הפרויקטים התחבורתיים במרחב אילת והדרום וחשפה טכנולוגיה חדשה בכביש 90, חיישנים שיתריעו מפני שיטפונות בזמן אמת. 
 
לאחר מאבק ממושך וקורבנות רבים שנהרגו בתאונות דרכים לאורך הכביש, והחל מלפני חודשיים גם קורבנות שנספו בשיטפון בערבה, ישודרג מקטע נוסף בכביש הערבה עם אישור תקציב נוסף של 400 מיליון שקלים אשר יאפשרו שדרוג הכביש עד לצוקים בק"מ ה- 125.  תקציב זה, שאושר בתקציב המדינה לשנים 2023-24, מתווסף לתקציב מאושר בסך 300 מיליון שקלים ותקציב נוסף של 110 מיליון שקלים שהקצה משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לשיפור הסדרי הבטיחות עד לצומת הערבה ובכללם נתיבי עקיפה, גדר הפרדה, תאורה ועוד. לצד אישור התקציב לשדרוג כביש הערבה, אושר תקציב נוסף של 400 מיליון שקלים להמשך תכנון הרכבת לאילת כחלק מחיבורה למרכז הארץ.
 
בשלב הראשון להמשך העבודות, יבוצע שדרוג מלא של קטע הכביש מצומת קטורה עד מעבר נחל שיטה ועד להשלמת הרחבת כל הכביש לדו מסלולי דו נתיבי עם הפרדה קשיחה בין המסלולים (כ-180 ק״מ), עבודות אלה יימשכו במשך כשנתיים. בנוסף, יבוצעו כאמור עבודות אחזקה לשיפורים בטיחותיים מנחל שיטה ועד לצומת הערבה כולל סלילת נתיבי עקיפה, מפרצי מנוחה, התקנת מעקות בטיחות, צביעת הכביש ותאורת דרך חדשנית, עבודת אלה יימשכו כשנה.

שיטפונות בכביש 90 מנחל פארן (צילום: שי ידאל אל פורת)
שיטפונות בכביש 90 מנחל פארן (צילום: שי ידאל אל פורת)

במהלך האירוע הציגה רגב את הפרויקטים התחבורתיים במרחב וחשפה טכנולוגיה חדשה בכביש 90 - חיישנים שיוצבו על עמודי תאורה לאורך הכביש, ינטרו את כמויות הגשם ועוצמתו ובהתאם לניטור יופעלו אוטומטית רמזורים ומחסומים במקומות המסוכנים. במקביל, תודיע המערכת למשטרת התנועה וזו תזניק כוחות למקום.

רגב מסרה: "תוספת התקציב שהשגתי לשדרוג הנסיעה והבטיחות בכביש הערבה היא מצילת חיים, פשוטו כמשמעו. בעיות של כביש הערבה ידועות מזה שנים רבות, אך לא קיבלו טיפול הולם עקב חוסר בתקציב. במסגרת מחויבותי לחיזוק תחבורתי בפריפריה, פעלתי להקצאת תקציב הולם שיאפשר את שדרוג הבטיחות וחוויית הנסיעה לכל אורך הכביש המסוכן הזה, שגבה חיי אדם רבים בעבר".

ראש עיריית אילת אלי לנקרי אמר במעמד האירוע גם כן: ״היום, לאחר שדרוג 63 הק״מ הראשונים של כביש 90, אנו יודעים לומר בוודאות ששדרוג הכביש מציל חיים. מאז שודרג קטע הכביש כדו נתיבי, דו מסלולי עם גדר הפרדה, לא היו תאונות דרכים קטלניות. אנו זוכרים ומזכירים, כי טרם שדרוג קטע כביש הדמים, נהרגו תשעה אזרחים מידי שנה ופצועים רבים שלעולם כבר לא יחלימו".

זירת תאונת דרכים בכביש 90, ארכיון (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

הוא המשיך: "אני מברך את שרת התחבורה על הבשורה האדירה שהיא מביאה למשתמשי הדרך כולם, לתושבי אילת והערבה, לנהגי המשאיות, למיליוני הנופשים שמגיעים אלינו ולמדינת ישראל כולה, ומודה לה על מחויבותה להמשך קידום פרויקט הרכבת, שתגיע גם תגיע לאילת ותהפוך אותה למטרופולין נוסף של ישראל. אין ספק כי היום, עם התקדמותנו אל עבר הפיכתה של אילת למרכז לוגיסטי בינלאומי, שאלת הרכבת היא לא אם אלא מתי. אנו נמשיך ללחוץ על הגז ולדחוף יחד בכל הכוח, עד להשלמת שדרוג כביש הערבה מתחילתו ועד סופו, והפיכתו לכביש רחב ובטוח".

העבודות בביצוע חברת נתיבי ישראל הינן המשך לעבודות שבוצעו כאמור עד לצומת קטורה, באורך של כ - 63 ק"מ. במקטע זה הכביש הינו דו מסלולי דו נתיבי, ומאז שודרג לא אירעו בו תאונות, דבר שמוכיח מעל לכל ספק את הנחיצות בשדרוג הכביש לכל אורכו. החלטה זו על שדרוג כביש הערבה לכל אורכו לצד אישור המשך תכנון הרכבת, ינגישו את העיר אילת בצורה בטוחה לתושבי העיר ולכל אזרחי מדינת ישראל.