משרד החוץ האמריקאי הוציא הלילה (בין ראשון לשני) הודעת גינוי כנגד ישראל, על כוונת הממשלה לקצר את הליכי הבנייה ביהודה ושומרון ולקדם 4,560 יחידות דיור באזור. בהודעה האמריקאית נכתב כי "ארה"ב מוטרדת מאוד מההכרזה של ממשלת ישראל לקדם למעלה מ-4,000 יחידות דיור חדשות בגדה המערבית ומהשינויים בהליכי התכנון שמזרזים את האישורים". 

דובר משרד החוץ האמריקאי, מתיו מילר, הוסיף כי "כפי שהייתה המדיניות האמריקאית, וושינגטון מתנגדת לפעולות חד צדדיות כאלו שהופכות את פתרון שתי המדינות לקשה יותר להשגה, ומהוות מכשול לשלום".

בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

אמש, פורסם כי מועצת התכנון העליונה של המינהל האזרחי תתכנס על מנת לאשר קידום של 4,560 יחידות דיור ביישובים רבים ביהודה ושומרון. כך למשל, פורסמו תוכניות לבניית מאות יחידות בנווה צוף ועלי, מאות יחידות בגבעת זאב וכך גם בבית עלית. בנוסף, פורסמה תוכנית לבניית 340 יחידות דיור במעלה אדומים, ברבבה, אלקנה וביישובים נוספים.

ההודעה האמריקאית מצטרפת לגינוי של משרד החוץ הירדני, שבו נאמר כי "ההחלטה היא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי וההחלטות של הקהילה הבינלאומית, ובראשן החלטה מס' 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם". עוד נכתב בהצהרה הרשמית מעמאן, כי "הפעולות שמבוצעות על ידי ישראל הכובשת, כגון בנייה והרחבת ההתנחלויות, החרמת האדמות ועקירת הפלסטינים, אינן לגיטימיות, בלתי חוקיות ומהוות הפרה חמורה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי, ופוגעות בסיכויים להגיע לפתרון שתי המדינות".

לאחר פרסום ההחלטה, הודיע אתמול השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח' כי הרשות תחרים את פגישת הוועדה הכלכלית המשותפת לישראל ולפלסטינים שתוכננה להתקיים היום. זאת לדבריו, "בעקבות החלטת הממשלה להאיץ את תהליכי קבלת האישורים לבנייה בהתנחלויות והסמכתו של שר האוצר סמוטריץ' לאשר זאת". א-שייח' הוסיף כי "ההנהגה הפלסטינית תדון ותיישם החלטות נוספות הקשורות ליחסים עם ישראל".