ועדת החוקה צפויה להתכנס ביום רביעי הקרוב על מנת לדון בשינוי עילת הסבירות לקראת הכנתה לקריאה ראשונה. בנוסח המוצע שפורסם הערב (שני) נקבע  כי "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק - בעניין סבירות החלטתם". 

הרצוג מצדד בגרסת האופוזיציה: "בשיחות לא הועברו טיוטות מחייבות מטעם בית הנשיא"
החקיקה תחודש כבר השבוע? נתניהו ולוין דנים ברפורמה המשפטית

כלומר, בג"ץ לא יכול לעסוק בעילת הסבירות בהחלטות הממשלה וועדות שרים, אך כן כול להתערב בהחלטות של הדרג הפקידותי. בנוסף, תבוטל עילת הסבירות על מינויי בכירים בשירות המדינה, אך לא תבוטל על הדרג של רשויות מקומיות.

יו"ר הוועדה חה"כ שמחה רוטמן אמר לקראת הדיון: "ההצעה לתיקון עילת הסבירות, שהונחה על שולחן ועדת החוקה, עולה בקנה אחד עם הצעותיו של השופט סולברג ועם מצע הבחירות של רבים באופוזיציה ובראשם גדעון סער. אני קורא לחברי הוועדה לנהל דיון מכובד ורציני, כדי לקדם את התיקון שכולנו מאמינים בנחיצותו". 

מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף וטען כי "מה שהקואליציה מביאה ביום רביעי לוועדה של רוטמן - זו כניעה מוחלטת של נתניהו ליריב לוין וחבורתו. זו ההפיכה המשטרית על מלא: ריסוק הדמוקרטיה, ריסוק בית המשפט העליון והפעם הם גם הולכים על היועצת המשפטית לממשלה. כל זה יוביל לפגיעה אנושה בכלכלה, סיכון הביטחון הישראלי, הרס יחסי החוץ שלנו. אנחנו נהיה שם - במליאה, בכנסת, ברחובות המדינה".

יאיר לפיד תוקף את השינוי בעילת הסבירות (צילום: ללא)

ראשי הקואליציה החליטו לקדם את הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות דרך ועדת החוקה, זאת בניסיון לזרז את המהלך. גיבוש ההצעה בוועדת החוקה צפוי לקצר את ההליכים הנדרשים לשם העברת החוק בכנסת. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אמר כי הדיונים על חוק עילת הסבירות ייחלו כבר ביום רביעי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הצהיר אתמול כי בכוונתו לחדש חלק מחקיקת הרפורמה המשפטית ותקף את לפיד וגנץ: "בשבוע שעבר הוכח כי גנץ ולפיד שיחקו משחק. זה היה מצג שווא של כביכול הידברות. נתנו חודש ועוד חודש ועוד, הנציגים שלהם לא הסכימו להבנה המינימלית ביותר".

"הכוונה הייתה למרוח זמן , למסמס כל תיקון. בשעה שרוב גדול בציבור מבין היום כי צריכים לעשות תיקונים במערכת המשפט. לכן השבוע אנו נתכנס, נתחיל השבוע את הצעדים המעשיים  נעשה אותם באופן מדוד ואחראי, אבל בהתאם למנדט שקיבלנו - נעשה תיקונים במערכת המשפט", הוסיף.