בנוסח המוצע לשינוי עילת הסבירות לקראת הכנתה לקריאה ראשונה, שפורסם אמש, נקבע כי "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק - בעניין סבירות החלטתם". יו"ר ועדת החוקה, חבר הכנסת שמחה רוטמן, שוחח הבוקר (שלישי) עם קלמן ליבסקינד ויובל אלבשן ברדיו כאן רשת ב' והסביר על חשיבות קידום הנושא.

הממשלה חסינה, הפקידים לא: זה השינוי המסתמן בעילת הסבירות
ראשי הקואליציה סיכמו: צמצום עילת הסבירות יקודם באופן מיידי

"אחת הסיבות המשמעותיות גם לעומס בבתי המשפט וגם לעומס בעבודת הממשלה, הוא זה שבסופו של דבר סוגיות שמגיעות ליותר מדי שחקני וטו שמחליטים מה סביר ולא סביר - מייצרים עבודה לגדודים של עו"ד ופרקליטים", הסביר יו"ר ועדת החוקה. "כאשר בית המשפט עסוק בקביעת מדיניות בנושא עילת הסבירות בנושאים שאין לו שום הבנה לגביו, יושב אדם בכלא ומחכה שישחררו אותו. בזמן הזה אין תקנים, אין שיפוט".

הוא המשיך וציין: "בקואליציה מכנים את הרפורמה 'הצעת הגשה', דהיינו יש בעיות במערכת המשפט שכולנו מכירים - זו ההצעה שלנו להתקדם לפתרון. ביהמ"ש העליון מייצר פקק גדול בראש המערכת. המטרה היא לפתור חלק משמעותי מבעיית העומס אך זו לא המטרה העיקרית".

נתניהו לאחר דחיית הבחירות לוועדה למינוי שופטים (צילום : דוברות הליכוד)

"עילת הסבירות בנוסחה הזהה הוצגה מול הוועדה ביום שהצגתי את הנוסח", הדגיש, "האם אין עוד בעיות במערכת המשפט? ברור שיש, האם לא כדאי, כשנתקלים בסוגיות מסוימות, לקדם את מה שניתן לקדם בהסכמה בשלב הזה? כמובן שכדאי", אמר. "לוועדה לבחירת שופטים בהרכבה הנוכחי אין שום זכות קיום, צריך שינוי. אם יש לאנשים חששות מהשתלטות, אפשר לתת לזה מענה - אבל אי אפשר לקבל את הצרכים המוסכמים כשמאיימים 'אתה לא תקדם כי נבעיר את הרחובות, כי אנחנו לא מסכימים עם דבר אחר' - זו סחיטה באיומים".

הוא התייחס לאופוזיציה ואמר: "אני מקווה שהאופוזיציה תתעשת מה'דובי לא-לא'. מי שלא תומך יצטרך להסביר מאוד טוב. חלקים נרחבים באופוזיציה צריכים להועיל בטובם להפסיק להיות אופוזיציה למדינה. באופוזיציה הזו הם רק יושבים ואומרים 'לא ולא', המציאות הזו נגמרה וטוב שכך".