"המשך העבודות במתחם הטורבינות יש בו לסכן חיי אדם", כך עולה ממידע מודיעיני שהונח על שלוחנו של המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי שהמליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את העבודה ולאמץ את בקשת השיח'ים הדרוזים עד לאחר החג וזאת כדי למנוע עימותים מיותרים. עם זאת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתנגד להקפאת העבודות ודורש להמשיכן באותו מתכונת כפי שסוכם עליה.

ראש מועצה מאשים: "התרעתי בפני נתניהו וראש השב"כ והעלימו עין"
"תהיה אינתיפאדה": אלפי דרוזים השליכו אבנים וניסו להשתלט על נקודת משטרה בגולן

ברגעים אלו העבודות נמשכות כסדרן כשכוחות משטרה גדולים, יס"מ ומג"ב נמצאים במקום כדי למנוע התלהטות יצרים והסלמה כפי שאירע אמש. נבהיר ונציין כי בכל מקרה, עניינם של הדרוזים במדינת ישראל אינו מצוי מעולם על שולחנם של המפכ"ל והשר, אלא מטופל באופן ישיר על ידי ראש הממשלה בשל סוגיות ברורות.

כאמור, בעקבות האירועים אתמול העבירו השיח'ים הדרוזים ללשכת ראש הממשלה בקשה מלווה בהצעה - להקפיא את העבודות המתבצעות בשטח המחלוקת ובלשכת ראש הממשלה פנו למפכ"ל בבקשה לקבל את עמדת המשטרה בנושא. בהודעה שהעביר רנ"צ שבתאי אל לשכת ראש הממשלה הוא ציין כי לאחר בחינת הסוגיה ומידע מודיעני שנאסף בנושא, הוא רואה נכון כי יש מקום להקפיא את העבודות ולאמץ את בקשת השיח'ים הדרוזים, זאת כדי למנוע חיכוכים מיותרים, עימותים מול שוטרים ושינוי מרקם היחסים בין המשטרה לקהילה.

כאמור, עמדתו של המפכ"ל לא התיישבה עם דעתו של השר לביטחון לאומי שהנחה להמשיך בעבודות. בשל כך, קיים בן גביר שיחה עם המפכ"ל ובסיומה הודיע שבתאי שהעבודות יתחדשו. בעלי החברה הודיעו כי קיבלו הנחייה להמשיך בעבודות. בשיחות סגורות עמדת השר הובהרה החל מאתמול כי הפסקת העבודות היא כניעה לטרור באשר הוא, בעיקר לאחר שהושלכו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר שוטרים וכוחות הביטחון, מכך הוא מתנגד לעצירת העבודות. יחד עם זאת, השר נשמע באותן שיחות כמי שמסכים לגמישות ביום חג הקורבן של העדה הדרוזית, שיחול בשלישי הקרוב ואז יעצרו העבודות לאותו היום.

בשיחות התייחס השר כי שינוי עמדתו של המפכ"ל, שאתמול התבטא לטענת השר באותן שיחות כמי שסבור, שאין מקום להפסיק את העבודות  וזאת מאחר ועצירה שלהן תקבל משמעות סופית ולא יחודשו. היום, לדבריו בשיחות הסגורות, שינה המפכ"ל את עמדתו, שאינה מקובלת על השר שרואה לנכון להמשיך את העבודות למעוט כאמור בחג הקורבן.

גורמים המתייחסים לטענתו של השר על שינוי עמדתו של המפכ"ל ומציינים: "המפכ"ל סבר שאין מקום להמשיך בעבודות ואולם מודיעין שנכנס והבהיר כי ההמשך העבודות יש בהם כדי לסכן חיי אדם גרם למפכ"ל לשנות עמדתו. זו ההוכחה שהמפכ"ל פועל מקצועית ולא מקובע בעמדתו, אלא מתייחס למידע מודיעיני חשוב שנאסף ויש בו כדי להוות משקל משמעותי". במשטרה הבהירו בהמשך כי החלטה על עצירת העבודות היא של הדרג המדיני.

חה"כ גלעד קריב תקף את בן גביר וטען כי "לשר בן גביר אין סמכות חוקית להתערב בהחלטת המפכ״ל לעצור את העבודות בגולן עד לאחר חג הקורבן. אין המדובר במדיניות כללית של המשטרה אלא בהתערבות ישירה בנושאים מבצעיים. בן גביר הוא פירומן מוכח הניזון מהסלמת האלימות בכל הגזרות, הוא לא ראוי לשמש בתפקידו, וראש הממשלה נושא באחריות ישירה להמשך כהונתו המסוכנת".

הפרות סדר של העדה הדרוזית (צילום: REUTERS/Avi Ohayon)
הפרות סדר של העדה הדרוזית (צילום: REUTERS/Avi Ohayon)

במקביל, ראשי העדה הדרוזית ערכו הלילה (בין רביעי לחמישי) כינוס חירום בכפר יאסיף ודרשו במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו להקפיא מיד את עבודות הבנייה של טורבינות הרוח בצפון רמת הגולן. כמו כן, דרשו להוציא את כוחות המשטרה מאזור הבנייה "עד לאחר תום ימי חג הקורבן של בני העדה".

מכתבם של ראשי העדה מגיע לאחר יום טעון ובו אלפי דרוזים השתתפו בהפגנת ענק בצפון רמת הגולן. במהלך ההפגנה ניסו עשרות להשתלט על נקודת משטרה במקום, יידו אבנים, ירו זיקוקים וזרקו בקבוקי תבערה.

בתוך כך, נערך גם כינוס של מאות בכירי מערכת הביטחון במיל' בעוספיא של ׳מפקדים למען ביטחון ישראל. תא"ל (מיל') עמל אסעד תקף: "לא יכול להיות שבמדינה דמוקרטית יש אזרחים סוג ב'. אני עבריין כי בניתי בית לבן שלי. יישוב דרוזי אחד לא נבנה. הצעירים הדרוזים לא יכולים לחכות לדירות, לאנשים אין איפה לבנות. מדינת ישראל הגדולה יודעת לבנות 1,000 יח' בביתר עילית כי זו החלטה אסטרטגית, כי סמוטריץ' ביקש אחרת יפרק את הממשלה. מה אנחנו מבקשים? עדה של 100 אלף איש, אחוז לידה נמוך", המשיך.

סגן שר הביטחון וסגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף (במיל') ויו"ר התנועה מתן וילנאי: "ממשלת ישראל מחזקת הן בדיבורים והן במעשים את החמאס בעזה ובאיו"ש. בעוד הטרור רוצח אזרחים חפים מפשע, כשכל נרצח הוא אבידה קשה - הממשלה מחלישה את הרשות הפלסטינית, ומשדרת לציבור הפלסטיני כי ארגוני הטרור הם המענה למצוקותיהם – ולא הרשות. מי שמעודד יציאה למבצע צבאי נרחב פועל בכוונת מכוון למוטט את הרשות, להשתלט על כל השטח שבו מיליוני פלסטינים, ולספח בפועל את איו"ש".