שר החוץ אלי כהן מסר היום (ראשון) תדרוך לתקשורת בו הגיב לדברים הקשים נגד ישראל שהשמיע שגריר אוקראינה בישראל, יבגני קורניצ'וק, והבהיר כי השגריר יזומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ. 

"בחרה בשיתוף פעולה הדוק עם רוסיה": אוקראינה בהודעה חריגה ונזעמת נגד ישראל

השר הזכיר כי חרף המורכבות מול רוסיה, ישראל התייצבה לצד אוקראינה מתחילת המלחמה ועד היום, תמכה באופן פומבי בשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה ובריבונות שלה, ואף הצביעה בפורומים בינלאומיים על גינויים לרוסיה. 

עוד ציין השר כי ישראל שלחה לאוקראינה סיוע הומניטרי באופן חסר תקדים בשנת 2022 בהיקף של כ-80 מיליון שקלים, והשנה מיועד תקציב גבוה יותר. כמו כן הוסיף כי מערכת ההתרעה שמתאימה ישראל לאוקראינה תציל חיים של אזרחים אוקראינים במדינה. 

שר החוץ אלי כהן: "יש חלון הזדמנויות עד מרץ 2024 לנרמול יחסים עם סעודיה"

בהמשך התייחס השר לניסיונות לקדם נרמול יחסים עם סעודיה ואמר כי "ישראל מעוניינת לקדם הסכם שלום עם ערב הסעודית. אנחנו מאוד אופטימיים לגבי האפשרות להשיג הסכם כזה. מדובר בהסכם בר השגה, שלאחריו מדינות נוספות יבואו". 

לדברי השר, הדיונים בנושא מתבצעים במספר ערוצים, המרכזי שבהם הוא דרך הממשל האמריקאי, וגם הסעודים מעוניינים בהסכם כזה. לדבריו מדובר בהסכם ייחודי שלא יהיה חלק מ"הסכמי אברהם", ויכלול מדינות נוספות פרט לסעודיה. השר הוסיף ואמר כי "להערכתנו יש חלון הזדמנויות עד מרץ 2024, שלאחריו המערכת הפוליטית בארה"ב תתמקד במערכת הבחירות לנשיאות". 

בהמשך עדכן השר בהתקדמות המהלך להצטרפות לתוכנית הפטור מויזה לארה"ב ואמר כי "התהליך לקראת הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזות מתקדם כמתוכנן. אנחנו מקיימים פגישות על כך באופן קבוע על מנת לעקוב אחרי ההתקדמות, ומארחים בארץ משלחות מארה"ב שעוקבות אחרי ההתקדמות. בחודש יולי אמור להתחיל פיילוט של חלק מההסכם ואנחנו משוכנעים שעד סוף ספטמבר נעמוד ביעדים".

השר הדגיש כי "חשוב לציין את החלק המשמעותי שמשחק שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, בתהליך הפטור מוויזה. זו המורשת שלו ולמרות שהוא מסיים את תפקידו כשגריר בימים הקרובים, ביקשתי ממנו שימשיך להיות מעורב גם אחרי סיום תפקידו כשגריר".  

השר ציין עוד כי היחסים עם מרוקו חמים וניתן לראות את כמות הביקורים של שרים ישראלים במדינה וההסכמים שנחתמים. כמו כן הסביר השר כי מפגש שרי החוץ של פורום הנגב שהיה מתוכנן ליולי נדחה, אך לא בוטל. לדבריו, הסיבה לדחייה היא ההחלטה על הרחבת הבניה ביו"ש.

על פי התכנון, במפגש היו אמורות להשתתף 2-3 מדינות שלישראל אין איתם עדיין יחסים דיפלומטיים. השר ציין כי "אנחנו מאמינים כי גם במפגש שיתקיים בעתיד, המדינות האלו ישתתפו וזה יהיה חלק מהצעדים לקראת נורמליזציה איתם". לדבריו, ארה"ב משחקת תפקיד חשוב בקידום הפורום ומפגש השרים. 

השר כהן התייחס להחלטה האמריקאית להפסיק שת"פ מדעי וטכנולוגי עם גורמים מעבר לקו הירוק והבהיר כי הוא מתנגד להחלטה וחושב שהיא שגויה. הוא ציין כי במקרים דומים בעבר ממשלת ישראל דאגה לתת שיפוי מלא לגורמים שנפגעים מההחלטות האלו.

לסיום התייחס לעניין חיזבאללה והנוכחות מדרום לקו הגבול, ואמר כי ישראל פנתה למדינות ולארגונים שונים על מנת לקדם פתרון למצב.