מליאת הכנסת מקיימת בשעה זו (שני) דיון 40 חתימות בנושא חוק הגיוס, תחת הכותרת "סיכון צבא העם". זאת ברקע החלטת הממשלה אתמול להאריך את הפטור מגיוס לתלמידי ישיבה עד מרץ 2024. את הדיון פתח יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שיזם את הדיון והציג את מתווה השירות האלטרנטיבי של מפלגתו.

לאחר מכן נאמו נציגי כל סיעות הכנסת, ובסוף הדיון הגיב לדברים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שניצל את ההזדמנות כדי לטעון שמעשי האלימות של המתנחלים בשטחים "לא מקובלים עליו", ובהמשך לעג למנהיגי סיעות האופוזיציה באמצעות פרודיה על סיפור הילדים "מעשה בחמישה בלונים" כשבתפקיד הילדים בסיפור ראשי סיעות האופוזיציה.

אחריו עלה להגיב יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד והעיר: "ראיתי דברים משונים אבל זה היה משונה במיוחד, אדם בן 74 ראש ממשלת ישראל עומד ומקריא פרודיה בחרוזים על ספר ילדים, באיזה עולם?".

אחרי סיפור הבלונים: לפיד מגיב לדברי נתניהו

רה"מ נתניהו פתח את דבריו וטען: "ח"כ כץ אמר שהמצב הביטחוני הכי גרוע שהיה בתולדותינו. לא מלחמת יום הכיפורים, לא האינתיפאדה השנייה, המצב הגרוע בתולדותינו זה לא. אנחנו בעיצומו של מאבק נגד טרור והוא מחייב אותנו להיות לפני אויבנו כי אין כוח מוחלט אלא רק כוח יחסי והוא מחייב אותך גם לחדש, ולהקדים את האויב ובאופן תדיר לשנות את המשוואה ואנחנו עושים זאת".

"ביחס לטרור מסביבנו אני מציין 3 שינויים במשוואה - 1. מבצע שומר חומות בו החזרנו את החמאס אחורה כעשור, השמדנו לו את הזרועות, נשאר לו נשק תלוי מסלול, ובזה גם טיפלנו. כתוצאה מזה, עברו שנתיים וחצי מאז, ומספר הטילים והרקטות שהחמאס ירה משטח עזה עומד על 0! אינני פותח פה לשטן, אבל זה עומד על אפס כי המכה שינתה את המשוואה בעוצמה אדירה וצריך לברך את כל כוחות הביטחון על כך"..

"את ההחלטות שקיבלנו בממשלה, שינוי ראשון של המשוואה. קיבלנו 0, הם יורים על כלי הטיס שלנו, אבל הם לא ירו מאז ולא הפילו לא רקטה אחת בשטח ישראל. מי שלא קיבל את המסר היה הג'יהאד האיסלאמי, הוא לא קיבל. אף על פי שפגענו בו, ואחכ הממשלה הקודמת פגעה גם במחליפו והחלטנו פה לשנות גם את המשוואה, החצופים האלה ירו רקטות על מדינת ישראל כשאחד האסירים שלהם החליט למות בשביתת רעב, והגבנו.

"זה לקח שלושה ימים, והארכנו בעוד 24 שעות, ושינינו את המשוואה. חיסלנו בהפתעה. עשינו את זה לא בציוצים אלא במעשים ועכשיו אנחנו במאבק לשנות משוואה, הגידול התחיל בשנה קודם אבל אנחנו חד משמעית בתוך המאבק ונמשיך לשנות את המשוואה".

"זה לא דבר קל, אני יכול להגיד אנחנו צריכים לגייס את מירב הכוחות, של הקואליציה והאופוזיציה, אין חצי עם. לא נעשה השוואות, כמה משרתים פה ואיפה שירתו ומי המפקדים ומי הקרביים, וכמה יש בכל צד וכמה מתים בכל צד - על מה אתם מדברים?. לא מקובל עליי שבשעה אנו נאבקים בקרב שמאיים על כולנו, האויב לא בורר בין חצי עם לחצי עם, אנחנו נאבקים ויש כמה דברים שאני לא יכול לקבל". 

עוד אמר: "לא מקובל עליי שכשהדם רותח, והוא רותח, נהרגים אנשים בצורה אכזרית, שאנשים יתנו דרור לעצמם ויפשטו ויציתו מקומות. אנחנו מדינת חוק וסדר בכל מקום. הם טוענים שהיה שימוש בכוח מופרז ודברים לא תקינים, אמרתי גם את זה לבדוק. אנחנו מדינת חוק וסדר, זה חל בגולן, ביו"ש ובאיילון - בכל מקום".

"עכשיו לגבי הצבא - הצבאות בעולם אינם גדלים באופן פרופורציונלי, הגודל נעצר מהר, זה נעצר כי מה שמייצב את כוח ההגנה זה פלטפורמות צבאיות, יכולת נשיאת האש, וזה והטכנולוגיה מצמצמים את זה. מדינת ישראל יש אוכלוסייה שגדלה מהר מאוד וצבא גדול מאוד. הצבא בסופו של דבר יגיע בגודל אופטימלי וברור שאתה נעצר בגיוס, מה עושים עם יתר האוכלוסייה? הציבור הערבי חלקו משרת, חרדי שחלקו הקטן משרת".

"מסתמן שצריך ליצור מודל, לא לשנה הקרובה אלא לעשור הקרוב - שיהיה מורכב מ3 דברים. 1. אלו שמשרתים - הרעיון שמבוטא בחוק שיביא שר הביטחון, יוקרת השירות, חוק טוב ונכון לאור המציאות שתיארתי והרצון לתת פרק זמן מינימלי של שירות ותגמול מקסימלי לפי טיב השירות.

"2. אלה שאינם משרתים - בציבור הערבי והחרדי - אני חושב שפה יש עניין משותף לכולנו להביא לכניסה לשוק העבודה ככל המוקדם, זה משרת את הביטחון והחברה. 3. שירות אזרחי לאומי - מה המודל הנכון? איך לתקצב? יש צרכים. נידרש לזה בסוף יהיה כאן חוק טוב עם ביטוי לדברים שאמרתי כאן ונתאחד סביבם". 

בשלב זה נתניהו הפסיק להתייחס לנושא ואמר: "מאוד התאכזבתי שבימים האחרונים וגם במפגש הזה לא היה ריבוי ההתקפות שאני רגיל להם, ואני חושב שזה הפסקה זמנית, שאלתי את עצמי מה קרה בימים האחרונים שהדבר הזה איבד קצת ויצא האוויר מהבלון, חשבתי שכיוון שאני מניח שזה יתוקן בהקדם, אני בא כל 30 יום וצריך להידרש למה שהיה בימים בין לבין, הכנתי לי תשובה - לח"כ כץ ולכל המתקיפים - החלטתי להמחיש זאת את המציאות שראיתי, בסיפור קטן".   

ברגע ביזארי במיוחד, נתניהו המשיך והקריא פארודיה לעגנית על סיפור הילדים "מעשה בחמישה בלונים", כשכל בלון הוקדש לראש מפלגה מהאופוזיציה. "מעשה בחמישה בלונים שניפחו כמה חברים, שמחה וששון לכל ילד בלון. ליאיר בלון כחול, לבני בלון צהוב, למרב בלון סגול, לאיווט בלון ירוק ולמנסור בלון אדום. כל הילדים והבלונים יצאו לטיול. יאיר שמח קפץ והבטיח: דירוג האשראי לא יצליח. נפל הבלון הכחול על שיח והתפוצץ, הבלון נקרע. דירוג האשראי לא הדרדר אבל יאיר היקר, מחר כבר תנפח לך בלון אחר".

"בני הגיע והוא גבוה מחזיק את הבלון הצהוב אל מול הרקיע, הלכה הדמוקרטיה צעק בני בגרון מחוספס. צעק-צעק ופתאום בום טראח מה קרה, הבלון התפוצץ הבלון נקרע. חברי אופוזיציה, בכל יום מתפוצץ עוד בלון - אבל דבר אחד בטוח, אתם לא תפסיקו לנפח בלונים ואנחנו נמשיך להוביל את ישראל לחוף מבטחים".

בנימין נתניהו נואם במליאה (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו נואם במליאה (צילום: מרק ישראל סלם)

לפיד תוקף: "שיניתם את המשוואה - לרעה"

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר אחריו: "ראיתי דברים משונים אבל זה היה משונה במיוחד, אדם בן 74 ראש ממשלת ישראל עומד ומקריא פרודיה בחרוזים על ספר ילדים, באיזה עולם? אבל אני רוצה להסכים עם התזה הבסיסית של נתניהו, אכן שיניתם את המשוואה - לרעה".

"בחצי שנה האחרונה של 22 היו 12 הרוגים מטרור, כשאני הייתי רה"מ - אפס, אבל בחצי שנה שלכם - 28 הרוגים מטרור - זה אכן שינוי משוואה. אני לא מצפה להרבה דיוקים, אבל הסיכולים הממוקדים אנחנו החזרנו, אל תמציא". 

"החיזבאללה בשבועות האחרונים הקימה מאהלים בשטח ישראל, מה שעשיתם בתגובה זה גלעד ארדן שולח מכתבי מחאה - אתה רוצה שינוי משוואה? מה-1.1.23 היו 1786 טילים מעזה ו-34 טילים מלבנון - זה בהחלט שינוי משוואה, לא קרה עשרות שנים. היום חמאס לקח אחריות על טיל מג'נין שזה שינוי משוואה - עשרות שנים לא היה ירי טילים מיו"ש ליישובים ישראלים".

"להתמודד עם הנושא האיראני בלי ארה"ב זה שינוי משוואה. גם לרסק את הפרמטרים בכלכלה, את השקל, יש לכם בעיה עם כלכלה, אי אפשר לשקר עם מספרים - השקל מתרסק, אין השקעות, זה שינוי משוואה - לרעה. המשוואה פועלת נגד אזרחי ישראל".

לפיד סיכם: "הבעיה שלכם היא שאי אפשר לסמוך עליכם, ועליך. פעם היה אפשר, עכשיו אי אפשר, לא עם החינוך, הביטחון ולא עם העובדות השיקריות. הדבר היחיד שאפשר לסמוך עליו זה שתקריא פרודיה בחרוזים".