על רקע נסיונות הקואליציה להמשיך ולקדם את הרפורמה המשפטית, כ־150 אנשי מילואים מיחידת שלדג ומאות רופאי מילואים הודיעו כי יפסיקו לשרת במידה ותחל שוב חקיקת סעיפי התמורות המשפטיות. הדברים באים בצל הידיעה שחשפה כי נבחנת חקירה נגד אמירותיהם של רה"מ לשעבר אהוד ברק ואלוף (מיל') יאיר גולן, שקראו למרי אזרחי. הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר רא"ל (מיל') משה (בוגי) יעלון שוחח הבוקר (רביעי) עם ענת דוידוב וגיא פלג והגיב לדברים.

לאחר הקריאה למרי: המשטרה בוחנת את אמירותיהם של גולן וברק

"אני חושב שאנחנו נמצאים במשבר שלא היה כמותו מקום המדינה, ולעומת זאת, מחאה אדירה שלא הייתה כמותה, שאליה מתגייסים מטובי בניינו, המשרתים, העובדים, משלמי המיסים, אל מול ממשלה הזויה שנבנה כדי לרסק את בג"ץ", הכריז יעלון בפתח שיחתם.

"קודם כל, המחאה לא אלימה – אין מקרה אחד שמפגין תקף שוטר. לעומת זאת, מפגינים הותקפו על ידי כאלה שקוראים להם 'שמאלנים בוגדים'. יש כאלה שפוזלים על השר שאחראי על המשטרה, אחד שהוא עבריין מורשע, ששופט את אהוד ברק ויאיר גולן. הם יוכלו להסביר, אבל אני מבין היטב – במצב שבו, איך אמרה תמי ארד מדם ליבה, אשתו של הנווד רון ארד שמטוסו נפל בלבנון ב־86', 'לא נולד האדם שניתנה לו הזכות להפר את החוזה שחתמה מדינת ישראל הדמוקרטית עם אלה שהחוזה הזה עלה להם בחייהם'. פה אנחנו נמצאים, זה עומק המשבר", אמר. 

"השלטון יכול לחוקק חוקים בלתי חוקיים בעליל", הוסיף, "אני מכיר את ההוראה על חיילים לגבי פקודה בלתי חוקית בעליל – חובתם לא לציית, וזה מה שהממשלה הזאת עושה. אם בן גביר, סמוטריץ' ואורית סרוק הם מחוקקי החוקים, נותנים לגיטימציה לפוגרומיסטים יהודים ששורפים ארבעים בתים בחווארה, וגם נהרג שם פלסטיני - עוד לא ברור על ידי מי, ומה שיש לו להתעסק זה עם המחאה שעושים במודיעין אתמול נגד שר המשפטים שמוביל אותנו לאבדון, ומשווים ומזהירים. הוא מדבר על זה שיישרפו חדרים – מתי המחאה הזאת שרפה רכב או דירה? כל הפעילות הזאת היא חוקית. אם אלה שאחראים את החוק יחוקקו חוקים בלתי חוקיים – חובתנו לא לציית". 

"אני חושב שמי שמביא אותנו למצב הזה, שלא יגידו שהם לא נבחרו, הם אמנם ממשלה שנבחרה באופן חוקי אבל הם הפכו את עצמם ללא לגיטימיים, בחצי שנה הם הרסו פה הכל. אני לא זוכר שבמערכת הבחירות הם דיברו על זה שיהפכו את מדינת ישראל לדיקטטורה, על זה האידיאולוגיה של סמוטריץ', בן גביר וסטרוק - עליונות יהודית, כלומר, מותר לעשות הכל נגד הערבים, גם נגד הדרוזים, הם פורמים את התפר שבינינו לבין העדה הדרוזית. איך מפקד יוכל להסתכל בעיניים היום על חייל דרוזי? גם על רקע מה שהם עשו קודם – שהוציאו את ליבת מגילת העצמאות מחוק הלאום, ביטלו את השוויון כדי שליהודים תהיה עליונות. על כל הדברים הללו, אני לא מצפה מאנשים שיהיו אדישים, לכן אני קורא לכל מי שחרד לזה", קרא שר הביטחון לשעבר. 

ח"כ יאיר גולן על בנימין נתניהו (צילום:דוברות עיריית כפר יונה)

"אתמול שמעתי למשל הייטקיסט, וגם טייס, מדברים בפורום של אלף איש שמייצגים 210 ארגוני מחאה - אתם מבינים מה זה אומר? אנשים קמו מהכורסא. הוא אומר: 'אני חשבתי שהמעשה הציוני שלי זה הסטרטאפים, להביא כסף למדינה, טעיתי, אני עובר לחינוך, לפוליטיקה, אני רוצה להשפיע שם'". 

כשנשאל, "האם לא נדרשת אחריות מראש ממשלה לשעבר וחבר כנסת לשעבר, אחד רמטכ"ל השני סגן רמטכ"ל בעבר?", ענה יעלון: "אני מקווה שהם יידעו להסביר, שמעתי את יאיר גולן מסביר אתמול על זה שהוא מתכוון לפקודות או חוקים בלתי חוקיים. אם בן גביר מחוקק חוקים בלתי חוקיים אני גם אפר אותם. אני דוגל במדינה יהודית, דמוקרטית, על פי מגילת העצמאות - הוא דוגל במדינת דיקטטורה, פאשיסטית, גזענית, משיחית, אני אלחם נגד זה. אז שהם יסבירו את זה. אבל ברור לחלוטין שלא מדובר פה בפעולה אלימה, לא מדובר פה בהפרת חוק קביל, אלא בחוק בלתי חוקי בעליל". 

בוגי יעלון תוקף את נתניהו: "המדינה שייכת לאזרחים ולא לשליט"

הוא הכריז: "אנחנו מדינה במשבר שירדה מהמסילה, כתוצאה מהסתבכותו של איש אחד שרוצה לרסק את בג"ץ כדי להתחמק מאימת הדין. מי חלם על זה? שמיר וכל הליכוד היו יוצאים מהמליאה כשהכהניסטים דיברו, עכשיו הם בלב קבלת ההחלטות, הם חברי קבינט. הם מובילים את המדינה, מי שמאפשר להם את זה הוא האחראי, וזה בנימין נתניהו. שבמקום לזוז הצידה ולתת לאחרים להוביל, הוא שורף את המדינה". 

"נתניהו רוצה להרוויח זמן, הוא צריך את השיחות פשרה הללו כדי להתכונן יותר טוב לגל הבא, שהוא עכשיו מתחיל - ולכן גם תהיה עליית מדרגה במחאה. ובמקום בליץ חקיקה בשיטה הונגרית שהמחאה גרמה להפסקתה, אז עכשיו הוא הולך לשיטת הסלמי. ולכן המחאה לא תיתן לזה לקרות, אנשים פה מבינים את גודל השעה, וזה  הרוב - המשרת, העובד, משלם המיסים, ולא ניתן שישראל תהיה דיקטטורה". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm