חבר הכנסת יולי אדלשטיין שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וטל שלו ב-103FM על הרפורמה המשפטית והשיחות בבית הנשיא, שלדבריו "פוצצו ללא סיבה": "זו הייתה טעות חמורה של לפיד וגנץ להודיע על פיצוץ השיחות. עוד לא מאוחר לחזור אליהן", טען. "הנוסחים שיגיעו למליאה יהיו הרבה יותר מתונים".

נתניהו בריאיון בארה"ב: "פסקת ההתגברות לא תהיה חלק מהרפורמה המשפטית"
בכיר לשעבר בחיל האוויר: "חבורה מטורפת והזויה מנסה לאנוס את המדינה"

בפתח הדברים אמר: "אני אגיד כך, קרה דבר מאוד מצער. מהמצב של שני מחנות שאפילו לא שומעים אחד את השני הגענו להידברות. מאוד שמחתי על כך, קצת תרמתי לכך שיגיעו להידברות. ללא כל סיבה לפני שבועיים זה פוצץ. זו הייתה לדעתי טעות חמורה של לפיד וגנץ, עוד לפני שראו את התוצאות של הוועדה לבחירת שופטים. עוד לא מאוחר לחזור לשיחות. אני הייתי נגד חלקים ברפורמה. אני שמחתי שההצעות של רוב אוטומטי לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים וכו', לא רק לי נשמעו לא הגיוניות אלא גם לראש הממשלה, שר המשפטים וקדימה. 

על עילת הסבירות אמר: "אני חושב שאפשר להיצמד למה שכתב בזמנו סולברג, ופלוס מינוס סביב הנוסחה הזו ללכת. אני לא יודע מה יהיה בסופו של דבר הנוסח. בסופו של דבר בדברים הכל כך רציניים אני לא אוהב שמדברים בסיסמאות. ברור שאני בעד שינויים במערכת המשפט, אבל מה בדיוק ואיך בדיוק את זה קובעים כשרואים את נוסח החוק ולא רק סיסמה".

על דבריו של שר החוץ האמריקאי שהזהיר כי הסכם עם סעודיה לא אפשרי בעקבות ההתפתחויות האחרונות אמר אדלשטיין: "כן, כי נעשו טעויות מאוד חמורות. בחודש ינואר נסענו במהירות של 140 קמ"ש לתוך הקיר, כמו שאמרתי, הקשיבו לי. אני חושב שבחלק מהדברים באמת הופקו הלקחים ובחלק פחות. למשל, אני סבור שנציג קואליציה לוועדה יכולנו לבחור גם השבוע ולא להשאיר את הדברים האלה תלויים באוויר. 

"אין פה שום משחק ושום תרגיל, אבל לא יודע למה באמת הלקח הפשוט הזה שגם הנראות חשובה לא הופק. אבל בסופו של דבר, הנוסחים שיגיעו למליאה יהיו הרבה יותר מתונים בנושאים שאפשר היה להגיע לקונצנזוס של לפחות 80 אם לא יותר חברי כנסת, חבל שזה לא בוצע עד הסוף. יכול להיות שלא מאוחר מדי".

על היחסים על ארה"ב אמר: "המצב מול ארה"ב לא פשוט כי יש באמת כאן אולי אפילו פערים בין מה שקורה בפועל ומה שבסופו של דבר יחוקק, לבין איך שזה נתפס. כשמדברים בסיסמאות, גם בארה"ב יש לא מעט אנשים שמשוכנעים שיש פה השתלטות על מערכת המשפט או ביטול עצמאות המשפט. הדברים האלה וודאי לא יקרו, וברור לכולם שלא יקרו, אבל התחושות לא פשוטות. אנחנו נהגנו לא תמיד בצורה חכמה, ואת הדברים החיוניים שצריכים לעשות יכולנו לעשות בצורה אחרת".

כשנשאל אם יש נזקים ביטחוניים השיב: "לא בשוטף, וודאי לא בגלל הנושא הזה. אנחנו צריכים כל הזמן לזכור שעם כל מיני כעסים של רגע, אי הסכמות, ארה"ב היא המשענת הביטחונית העיקרית שלנו, היא בעלת ברית לאורך שנים. יש לנו גם מה להציע לארה"ב, גם ישראל הקטנה חשובה לארה"ב ועל היחסים האלה צריכים לשמור מכל וכל. 

כשנשאל אם זה מסייע שראש הממשלה החליט לנסוע לסין אמר: "אני עוד לא שמעתי את ראש הממשלה בנושא הזה. שמעתי את עצם העובדה. אני מקווה מאוד, רק יכול לומר, שגורמים רלוונטיים בארה"ב מלכתחילה היו בסוד העניינים. זה לא שהם יכתיבו לנו לאן לנסוע, אבל וודאי במצב הרגיש של היום, במצב של המתחים הקיימים בזירה הגלובלית, כדאי לגבי כל צעד לוודא שהוא לא פוגע ביחסים עם בעלת הברית העיקרית".

על סערת אלשיך אמר כי "הדברים שנאמרו היו וודאי לא במקום, לא בטוח לגבי לחקור או לא, אבל אנחנו כולנו רוצים לקוות, גם אתם וגם אני וגם כל אחד מהמאזינים, כולנו רוצים לקוות שכשיושבים ראשי מערכת אכיפת החוק וחושבים על תיק זה או אחר, ולא חשוב בכלל אם זה ההומלס שגנב כיכר לחם או אנשי השררה שמואשמים בעבירות כאלה ואחרות, זה בכלל לא חשוב. השיקול צריך להיות רק משפטי, ענייני וכובד הראיות".

בהמשך התייחס לכהונתו של נתניהו תחת כתב אישום בניגוד לדברים שאמר לרה"מ לשעבר אולמרט בזמנו ואמר: "אני לא רק שהבנתי, אלא גם אני אגיד לך כמה טוב להיות עקבי. כי כשהוגש כתב אישום נגד נתניהו כל תחקירן שמכבד את עצמו, חיפשו למצוא התבטאות שלי שדרשתי מאולמרט להתפטר. ראו איזה פלא לא מצאו התבטאות כזו. אני חושב שעצם הגשת כתב האישום לא מהווה עילה לחובת פיטורים".

"אתם כרגע מראיינים אותי ולא את נתניהו, אני בטוח שישמח להתראיין אצלכם. אני אומר דבר מאוד פשוט - מצב שבו אם מגישים כתב האישום אתה חייב לעזוב את התפקידים הציבוריים הוא מצב מאוד מסוכן. כי אז אתה נתון בידי המערכת ללא שקיבלת את יומך בבית המשפט. דבר שני, אני עקבי בזה, לא חשבתי שאולמרט חייב להתפטר, לא חשבתי שנתניהו. אנחנו לא נתחיל לדון בפרטי המשפט אבל בינתיים זה לא נראה מאוד משכנע מה שקורה שם".

כשנשאל כמה לדעתו הרפורמה קשורה למצב המשפטי שבו נמצא נתניהו השיב: "אני מקווה מאוד שאין כל קשר, אני גם חייב לומר שאם היו לי אי הסכמות עם לוין - הנושא הזה כמו שאתם יודעים בוער בעצמותיו 20 שנה. הוא טוען תמיד שבשביל זה בא לפוליטיקה". 

הוא הסכים כי נתניהו במשך שנים היה מהמגנים הגדולים של מערכת המשפט: "אני לא יודע להסביר מה השתנה, אבל יחד עם זה אני כן חייב לומר שיש דינמיקה בדברים האלה. מה שקורה בבית המשפט העליון זה לא דברים שקרו שם לפני 20 שנה. אם פעם היו שם הרבה יותר איזונים וזהירות בכל מה שנוגע לקבלת ההחלטות אז הדברים האלה פסו מהעולם ואפשר לראות בשנים האחרונות פגיעה בכל מה שקשור להפרדת הרשויות בישראל. כל אלה שצועקים 'דמוקרטיה' צריכים לדעת שזו סכנה לא פחותה לדמוקרטיה". 

או שיריב לוין באמת אידיאולוג זיהה הזדמנות שהוא יכול לחרוך את האידיאולוגיה שלו וככה נולדה הרפורמה
"אני באמת לא יודע לתרום לשיחה הזו, לא היו לי שיחות נפש על הנושא הזה לא עם לוין ולא עם נתניהו. אנחנו בוודאי שמדברים בכנסת כשצריך. אני כבר עברתי מזמן את הגיל הפוליטי של להיות שייך למחנה זה או אחר. פרט לבנימין נתניהו החבר הכנסת הוותיק ביותר בליכוד, לא בטוח שאני מחפש לאיזה מחנה להשתייך".

על ההשתלחויות של שרים וחברי כנסת ביועמ"שית אמר: "אני תמיד בעד דיון ענייני, אף פעם לא שמעת אותי משתלח או מדבר בסגנון שלא מכבד אותי, ואני מקווה מאוד שכך אני אמשיך וכך אני אשתדל תמיד לשכנע אחרים, אבל לצערי הרב כנראה שתרבות הדיון בכל מיני מקומות, גם בכנסת וגם בחברה, השתנתה לגמרי. כל מה שקורה גם ברחובות משקף את זה, גם מה שהיה ליד הבית של לוין משקף את זה. כולנו קצת איבדנו את הבלמים".

כשנשאל אם לגיטימי להטיל הגבלות על הפגנות השיב: "גם בנושא הזה טוב להיות עקבי. באופן אישי אני אגיד - אף אחד לא ראה אותי אף פעם ליד בית. אני גם לפני 20 שנה עוד שטייניץ הגיש הצעת חוק בנושא ואמרתי שאני תומך בגישה הזו. יש מספיק מקום להפגין, לא השכנים ולא בני המשפחה של נבחר ציבור זה או אחר צריכים לסבול מזה.

"אני לא יודע מה יהיו המסקנות של הדיון, אבל אולי גם בלי המסקנות כדאי לחשוב לפני שבחמש וחצי בבוקר מעירים את השכונה כולה ומבעירים צמיגים. צריך להיות בן אדם.  בקואליציה ובאופוזיציה כאחד יש אנשים שלא מרשים לעצמם התבטאויות כאלה ויש אנשים שלצערי הרב מרשים לעצמם. זו תרבות שיח שאני פחות מתחבר אליה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm