ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין ל'וול סטריט ג'ורנל' ואמר כי הוציא את פסקת ההתגברות מהרפורמה המשפטית. יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הגיב לכך בשיחה עם רוני בר־און ואריה אלדד ב־103fm. 

"אני חושב שאנחנו מתקדמים ברפורמה לפי תוכנית שראשי הקואליציה קבעו והחליטו", אמר. "אנחנו מקבלים את עילת הסבירות. נושא ההתגברות כבר הונח על שולחן המליאה לקריאה ראשונה עוד לפני אותה עצירה, אני מאוד מקווה שאם נעשה גם את עילת הסבירות וגם, כפי שאמר נתניהו, נשנה את שיטת בחירת השופטים, הוועדה בהרכבה הנוכחי - אין לה זכות קיום".

"אם תהיה ועדה בהרכב חדש, שיותר טוב מהמצב היום, אנחנו נצטרך להסביר את הביקורת השיפוטית והביקורת על חוקים. נגיע אליהם בהדרגה, באחריות, בהסכמות אם יש עם מי לעבוד. ואם אין עם מי לעבוד, צריך להגיע לזה באחריות ומתינות, בלי קשר לזה שאין עם מי לעבוד. אנחנו אחראיים על לתקן את הבעיות. אין פה מחלוקת אמיתית, לוקחים משהו שהיה במצע של גדעון סער והם צועקים 'קץ הדמוקרטיה'. אין פה באמת מחלוקת בשאלה מה צריך לעשות".

בעניין עילת הסבירות, אמר רוטמן: "החשיבה כיום היא שיש רק דרך אחת לעשות ביקורת שיפוטית, וזאת עילת הסבירות. מאחר ואתה משפטן מנוסה ממני בהרבה אתה יודע שזה לא המצב, הרי יש עשרות עילות שקיימות במשפט המנהלי. בכל הנוגע למינוי מנכ"לים יש חוקים, תקנות ונהלים וצריך להראות תנאי סף לקבלה לתפקיד". 

לבסוף, נשאל יו"ר ועדת החוקה: "מה נשאר מעילת הסבירות אחרי הצמצום?". הוא השיב: "כל החלטה, גם החלטה של שר וגם של פקיד, אפשר וצריך לעשות עליה ביקורת מנהלית. עילת הסבירות באה ואומרת שכשההחלטה היא 100% חוקית ולא פוגעת בזכויות אדם ושיוויון, והתנהלה לפי כל הכללים וההליכים, רק אז בית המשפט בא ואומר שהתוצאה לא נכונה. התוצאה שבדבר הזה נקראת סמכות ללא אחריות ואת זה כולם מבינים שאין לזה אח ורע בעולם ואין לזה הצדקה. הצלחנו לנצח את כל צבאות ערב ללא עילת הסבירות".

הוא הסביר וטען: "אף אחד לא מציע לבטל את עילת הסבירות, הגרסה שעכשיו על השולחן היא צמצום. יריב הציע לבטל את עילת הסבירות לחלוטין והוא צודק, מבחינה משפטית זה נכון יותר".

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן תוקף את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. צילום: דוברות הכנסת

על האפשרות של ועדה פריטטית, המורכבת מחצי קואליציה וחצי אופוזיציה, אמר: "מי שהציע ועדה פריטטית ראשונים, בזמן הנוכחי, זה במתווה פרידמן את בשן. הם קראו לו 'תיבת נוח' וזה נועד לייצר שיקוף ואיזון בבית המשפט בחברה הישראלית. כשההצעה הונחה על השולחן גם אני וגם יריב לוין אמרנו שאנחנו לא מתים עליה, אבל מוכנים להיכנס למשא ומתן".

הוא סיכם: "אנחנו מבינים את הצורך בגיוון ואת הצורך והחשש במניעת השתלטות של צד פוליטי מסוים על בית המשפט. עוד לפני עצירת השיחות והמהומות, אנחנו מחויבים לשלושה דברים: לגוון את בית המשפט העליון, לא משנה אם הימין ניצח או לא ניצח בבחירות; צריך להוריד את וטו לשופטים; צריך לגוון את בית המשפט וגם צריך לייצר מנגנונים שאני בעדם, להכניס מנגנונים שימנעו השתלטות".  

סייע בעריכת הכתבה: שי איידלר 103FM