ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין ל'וול סטריט ג'ורנל' והתייחס להתפתחויות בנושא הרפורמה המשפטית. "הוצאתי את פסקת ההתגברות מהרפורמה המשפטית", טען ראש הממשלה. אריה אלדד דן על כך היום (שישי) ב־103fm עם עו"ד מאיר רובין, מנכ"ל פורום קהלת, אשר הביע את דעתו על הדברים שעוררו סערה במחנה הימין.

המחנה הממלכתי במגמת ירידה, ומי זינקה במנדטים?
לכוד בין השניים: הדילמה של נתניהו לקראת המשך חקיקת הרפורמה המשפטית

"בשבטנו כשמרנים אנחנו מעדיפים רפורמה מתונה מאוד שתחזיק מעמד ולא תגרום נזקים משמעותיים אבל פני רפורמה דרמטית שמה שתגרום זה בעיקר הצלפת שוט שבעקבותיה נחזור מתחת לנקודת הפתיחה", הודה עו"ד רובין בפתח השיחה. "לכן אני מעדיף התקדמות מתונה ככל שתהיה, על פני איזה מאמץ כביר להביא הישגים אדירים שיהפכו בכנסת הבאה. בגלל שהדיונים עכשיו מתנהלים במידה רבה, עדיף לא לפרסם את הקווים האדומים כי זה לא יוכל ליכולת להשיג משהו".

באשר להרכב הוועדה למינוי השופטים, כאשר יש נציג אופוזיציה ונציג קואליציה, אמר: "המון תלוי בפרטי הדברים הקטנים, איזה רוב דרוש לאיזו החלטה, מה קורה במקרה של שוויון ומה הסף למינוי של אותם גורמים. כל מיני דברים שמשפיעים על התוצאה הסופית ועל האיזונים בין הכוחות השונים. דבר אחד אני כן יכול לומר - כרגע, בגלל חוק שהעביר סער, לממשלה ולקואליציה יש וטו על מינוי שופטי עליון. כרגע המצב הוא וטו הדדי, אם יעבור הסדר שאין וטו לקואליציה ולממשלה על מינוי שופטי עליון וודאי שהלכנו אחורה".

"אם נלך אחורה כנראה הפסדנו נטו, אבל יש הרבה מאוד הסדרים מאוד עדינים שיכולים לעשות את ההבדל בין משהו שיביא יותר תועלת", הסביר, והוסיף: "המצב לא יהיה כזה שראוי לעשות כל מאמץ להפוך אותו, לעומת שיהיה עכשיו הישג נקודתי כביר ועוד שנתיים שלוש קואליציה אחרת היא תהפוך אותו. על פניו להצעה כפי שפרטיה הפומביים כרגע נשמעת לא מועילה, היא לא נשמעת כמו הסדר סביר שהיינו רוצים לאמץ בטווח הארוך. אפילו אם תהיה קואליציה של 80 חברי כנסת, 40 חברי כנסת יקבלו ייצוג בוועדה לבחירת שופטים".

עוד ציין כי "אנחנו בפורום קהלת קראנו להוציא את לשכת עורכי הדין מהוועדה. המצב שבו ראש לשכת עורכי הדין הוא בדרך כלל עורך דין פעיל משפיע על מינוי השופטים באופן ישיר או עקיף הוא מצב בעייתי מאוד. גם אדם ישר יתקשה מאוד לפעול באופן ראוי בנסיבות כאלו. זה לא בסדר. יש מדינות שבהם מתייעצים עם הלשכה בצורה כזו או אחרת, דברים שאינם רשמיים. לתת להם כוח רשמי זה משחית את הלשכה במידה רבה".

מחאה מול ביתו של יריב לוין. באדיבות מחאת המילואימניקים אחים לנשק

בהמשך, כאשר נשאל נוגע לקריאות למרי אזרחי ומה דעתו על כך, השיב עורך הדין כי "כשקורית תופעה כמו בישראל בה אנשים עוברים על החוק פעם אחר פעם כדי להשיג מטרות פוליטיות אבל לא משלמים על זה שום מחיר זה לא מרי אזרחי. אין פה את המעמד המוסרי של 'אני מוכן לשלם מחיר כדי להגן על רעיון שאני חושב שהוא קדוש'. ברגע שאתה לא משלם מחיר אתה סתם עבריין, אתה לא אדם שמקריב כדי לקדם רעיון".

"המצב שבו נשיאת העליון לשעבר, ראשי ממשלה לשעבר ורמטכ"לים לשעבר, בעצם מתארים מצב לציבור הרחב כאילו קץ הדמוקרטיה, כשהם יודעים שהמטרה שלהם היא להסית אותו, לקדם את השגת המטרות הפוליטיות שלהם - זה משהו שהוא בזוי מאוד. האנשים האלו משתמשים במעמד הציבורי שלהם כדי להשיג מטרה פוליטית באמצעות הסתה. עוד לא התייאשתי מהמערכת, היה עורך דין מסויים שציין בנסיבות כאלה ואחרות הוא יפתח באש והוא כן נחקר במשטרה", הדגיש.

לסיום, הבהיר עו"ד רובין כי עוד לא התייאשתי, אנחנו מנסים. אם המערכת תתעשת ותאכוף את הדין אז קריאות למרי אזרחי שבצידם יש תשלום של המחיר יש משמעות בעיניי. ראש ממשלה לשעבר שישב בכלא ומוכן לשבת שוב – אני מעריך את זה כאדם. מה שעברנו בחודשים האחרונים מראה את החוסן של ישראל, אחרי כל הדבר הזה ועדיין לא נקרעה הרקמה החברתית שלנו - אנחנו עם חזק מאוד".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm