הרפורמה במערכת המשפט: בצעד מפתיע החליטה היום (ראשון) ועדת שרים לענייני חקיקה להעביר את חוק יסוד: מגילת העצמאות של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. הצעת החוק שהעלה לפיד גם בכנסות קודמות תיתן למגילת העצמאות מעמד חוקתי.

רוטמן: "תשאלו את סער ולפיד מדוע הם לא מגיעים איתנו להסכמות"
לפיד: "בית המשפט הוא קו ההגנה האחרון על הדמוקרטיה הישראלית"

להחלטה של ועדת השרים תנאי, אותו הוסיף שר המשפטים יריב לוין: "בתמורה לתמיכת האופוזיציה ברפורמה במערכת המשפט".

יריב לוין (צילום: רויטרס / רונן זבולון,פול רויטרס)
יריב לוין (צילום: רויטרס / רונן זבולון,פול רויטרס)

בחודש מרץ האחרון, בשיא המחאה נגד הרפורמה המשפטית, התייחס לפיד להצעת החוק. "ההתחלה כבר נכתבה עבורנו. 'בארץ ישראל קם העם היהודי', היא אומרת, 'בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי'", אמר. "פסקת הפתיחה הנודעת הזו של מגילת העצמאות צריכה להיות גם פסקת הפתיחה של החוקה הישראלית. פרק מספר 1 של החוקה צריך להיות 'חוק יסוד: מגילת העצמאות'".
 
הוא ציין כי "במשך שנים רבות נמנענו מלהפוך את המגילה לחלק מספר החוקים. האמנו שיש לה כוח מוסרי מספיק. שהיא חקוקה על לבנו. זה כבר לא נכון. היא לא חקוקה, עלינו לחוקק אותה. השורות האומרות שמדינת ישראל "תְּהֵא מֻשְׁתָּתָה עַל יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל;" אינן יכולות להישאר סמליות. עליהן להפוך לתוכן מעשי המנהל את חיינו. עלינו לעגן בחוק את העובדה שמדינת ישראל, "תְּקַיֵּם שִׁוְיוֹן זְכֻיּוֹת חֶבְרָתִי וּמְדִינִי גָּמוּר לְכָל אֶזְרָחֶיהָ בְּלִי הֶבְדֵּל דָּת, גֶּזַע וּמִין; תַּבְטִיחַ חֹפֶשׁ דָּת, מַצְפּוּן, לָשׁוֹן, חִנּוּךְ וְתַרְבּוּת."
 
עוד כתב, כי "בחברה השבטית המסוכסכת שהפכנו להיות, המגילה צריכה להגדיר אתוס משותף וטוב משותף. עלינו לאשרר את מעמדה כמסמך היסוד הערכי של מדינת ישראל. ל-37 החותמים המקוריים של מגילת העצמאות עלינו להוסיף את חתימתו של הדור הנוכחי. למהלך זה צריך להתלוות תהליך עומק של שיקום והעמקת החינוך לערכי הדמוקרטיה. ילדי ישראל לא צריכים ללמוד רק מתמטיקה ואנגלית ברמה הגבוהה ביותר, אלא גם מהו שיוויון אזרחי, מדוע חשובות זכויות נשים,  להט"בים ובני החברה הערבית, ומדוע היהדות אינה סותרת את הדמוקרטיה אלא משלימה אותה. ביחד עם 'חוק יסוד: מגילת העצמאות' עלינו לחוקק שלושה חוקי יסוד נוספים, שיהפכו לבסיס החוקה הישראלית. הם יגדירו את כל הזכויות שהיום נעדרות מן החקיקה בישראל".