על רקע פתיחת צה"ל במבצע לסיכול תשתיות הטרור בעיר ג'נין מסר גורם ישראלי בכיר כי לפני שבוע עדכנה ישראל את ארצות הברית באשר לתכנית לבצע פעולה צבאית בג'נין.

מעל 50 פיגועים ומאות אמצעי לחימה: כך הפכה ג'נין למעוז של טרור
"צרור מפתחות שפותח כל דלת": הגילוי שמסעיר את משטרת גרמניה

תיעוד פלסטיני של כוחות הביטחון בג'נין (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

על פי הגורם העדכון נעשה בדרג מאוד בכיר והפעולה הוגדרה כפשיטה ממוקדת בדרג של חטיבה שנכנסת למטרות מאוד ייחודיות על פי המודיעין. הודגש כי  לא מדובר על השתלטות על השטח וכי לא מדובר על מבצע בהיקפים של מבצעים בעזה.

על פי גורמים, "כאשר הגענו למסקנה שאין מנוס מפעולה בג'נין, זה הובא לידיעת הממשל האמריקאי. העדכון הועבר בטרם נקבע המועד המדויק לפעולה. הייתה הבנה כי אי אפשר להמשיך בשיטה של שובר גלים, כאשר למעשה ג'נין הופכת לעיר מקלט למחבלים, צה"ל לא נכנס אל תוך העיר והרשות הפלסטינית לא מסוגלת לממש את אחריותה. לכן ישראל מעדכנת כי לא ירחק היום  שצה"ל יבצע פעולה ממוקדת בג'נין וזאת הדרך הכי אפקטיבית על פי הערכת גורמי הביטחון כדי שג'נין תפסיק להיות עיר מקלט".

מהצד האמריקאי הובהר כי מה שמדאיג את הממשל זאת האפשרות של הדרדרות להסלמה.

בישראל העריכו כי ההסלמה לא צפויה, על אף שנערכים גם לתסריט של ההסלמה בעקבות הפעולה בג'נין. עלולה להגיע תגובה מעזה או מלבנון או סוריה.

הממשל בארצות הברית נותן גיבוי ללוחמה בטרור לצד האמירה שיש להימנע ככל האפשר מפגיעה בבלתי מעורבים. זאת גם ההנחיה והמדיניות של הדרג המדיני והביטחוני בישראל.

בישראל מדגישים כי גם היום 70 אלף פועלים פלסטינים יצאו לעבודה בישראל, על אף המתיחות הוחלט לא לפגוע בהם ולא לצמצם את כניסתם לישראל.

חברי הקבינט המדיני - ביטחוני קיבלו שיחות עדכון מאנשי המל"ל. לפי שעה לא מתוכננת ישיבה של הקבינט.

ראש המל"ל, צחי הנגבי, עדכן הבוקר את חברי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, בעקבות המבצע בג'נין: "מעדכן שבמהלך הלילה החל צה״ל לבצע פעילות ממוקדת בג׳נין במטרה לסכל תשתיות טרור, שיזמו בשנתיים האחרונות פיגועים רצחניים נגד אזרחי ישראל. ג׳נין הפכה ״עיר מקלט״ לפעילי טרור, והמודיעין שהצטבר העיד כי מתקיים מאמץ של איראן ושלוחיה, חמאס וג׳יהאד איסלאמי, להזרים למחבלים כספים ואמצעי לחימה רבים. צה״ל וזרועות הביטחון פועלים כעת לפגיעה בפעילי טרור, במעבדות לייצור מטענים ובמוקדי ידע לייצור רקטות, על בסיס מודיעין איכותי ומדוייק, ובשאיפה להימנע ככל הניתן מפגיעה בבלתי מעורבים. בפעולה נוטלים חלק כוחות מחטיבת הקומנדו, צנחנים וגולני".