חבר הכנסת חנוך מילביצקי הגיש היום (שני) הצעת חוק להגבלת הפגנות מול הבתים הפרטיים של נבחרי ציבור. לפי חבר הכנסת, החוק נועד לקבוע מרחקים מינימליים עבור המפגינים, לפי האופי והיקף ההפגנה. 

מילביצקי הסביר כי הצעתו מתבססת על מספר החלטות בג"ץ בעניין ההפגנות שהתקיימו בעבר ליד הבתים הפרטיים של הפוליטיקאים. לדוגמא, לפי פסיקת בג"ץ בעניין ההפגנות סמוך למעונו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, השופטים קבעו מרחק של 230 מטרים להפגנות גדולות ורועשות עם אמצעי הגברה.

מחאה מול ביתו של בנימין נתניהו. באדיבות מחאת המילואימניקים אחים לנשק

בהחלטה אחרת, בנושא ההפגנות ליד ביתו של יו"ר הכנסת הנוכחי, אמיר אוחנה , בג"ץ קבע טווח של 150 מטרים עבור הפגנה שקטה, של מספר קטן של מפגינים, ללא אמצעי הגברה. ו-400 מטרים להפגנה גדולה ורועשת.

המחוקק החליט להתבסס על גרסה המאפשרת מרחק של 230 מטרים להפגנה רועשת ו-150 מטרים להפגנה שקטה. במידה והצעת החוק תעבור, המרחקים האלה יעוגנו בחוק שקובע כי זהו המרחק שבו ניתן יהיה להפגין ליד הבתים הפרטיים של נבחרי הציבור וכי שוטר יהיה רשאי לתת קנס מנהלי של 1,000 שקלים למי שמפר את ההוראות.

דבר נוסף שמופיע בהצעת החוק של ח"כ מילביצקי, הינו כי לא ניתן יהיה להורות על מדיניות של אי אכיפה של התקנות הנ"ל. כלומר, אחרי שהחוק יאושר, אף מפקד מחוז, פרקליט או יועץ משפטי לא יוכל להורות לשוטרים לא לאכוף את המרחקים המקובעים בחוק.

מחאה מול ביתו של יריב לוין. באדיבות מחאת המילואימניקים אחים לנשק

הצעת חוק כבר הוגשה ומתחילה את תקופת ההנחה שלה. לאור עומס החקיקה בזמן שנותר עד סוף כנס  הקיץ, הצעתו של ח"כ מילביצקי לא תקודם עד הפגרה, על כן הוא אינו מבקש פטור מחובת ההנחה. הכוונה בעניין היא לקדם את הצעת החוק בכנס החורף.

מח״כ חנוך מילביצקי נמסר: ״הצעת החוק מעגנת את הנחיות בג״ץ בכל הנוגע למרחקים מינימליים בהפגנות ליד בתים של נבחרי ציבור. סמכויות האכיפה המפורטות בהצעת החוק מהוות איזון ראוי של הזכות להפגין מצד אחד, והזכות לביטחון אישי מצד שני. אין ספק שלאור ההתנהגות האלימה של פורעי חוק בעת האחרונה, הצעת החוק רלוונטית והכרחית״.