אביחי מנדלבליט, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה, התראיין הבוקר (שלישי) ברדיו כאן רשת ב' ותקף את הממשלה לאור קידום חקיקת הרפורמה המשפטית במקביל למבצע הצבאי בג'נין. בנוסף, העביר ביקורת חריפה על הרפורמה.

"במבצע שבו כולנו צריכים להיות מאוחדים, אני לא מבין למה צריך לרוץ עם הדבר הנוראי הזה שמרסק את העצמאות של מערכות המשפט והעליון", אמר. "בסוף כולם מדברים על הדמוקרטיה, על לאומיות ליברלית', אין לנו שום הגנה על הדמוקרטיה הליברלית בישראל. אמרו לנו 'הכוח שלנו הוא לשמור על הדמוקרטיה, נפקיד אותו לרשויות, המטרה שהם יהיו עצמאיים'".

עוד אמר מנדלבליט כי "הממשלה תיקח את הסמכויות הפליליות מידי היועמ"שית, יפקידו אותן בידי תובע כללי שהממשלה תבחר – וככה אנחנו מרסקים את הרשות השופטת, לכן מדובר בהפיכה משטרית. רוצים להשמיד את המערכת הזאת ולהקים מערכת שתהיה נאמנה פוליטית".  

בהמשך, התייחס היועמ"ש לשעבר לטענות לפיהן בית המשפט חזק מהרשויות האחרות: "אני חושב שיש דרך לעשות תיקונים. אפשר לבקר ולנסות לשנות, אבל הדרך היא לא נתינת כל הכוח או ביטול סמכות בית המשפט. כשמדובר במדיניות, בית המשפט העליון כמעט ולא מתערב".

נתניהו על הרפורמה, צילום: דוברות הליכוד

על הקריאות למרי אזרחי, אמר מנדלבליט: "כאזרח, כל אחד יקבל את ההחלטות שלו. נדמה לי שעוכבו לחקירה אנשים כאלה שקראו למרי אזרחי, אני סומך על החלטות היועמ"שית, הסיטואציה היא לא טובה, אנחנו במקום לא טוב". עוד הוא התייחס לביטול עילת הסבירות, ואמר כי "זה דבר שמבטל את עצמאות בית המשפט. הסיפור הוא לקיחת הכלי הכמעט היחידי שיש לבג"ץ לבדוק החלטות של הממשלה. זה ריסוק של ההגנות שיש למדינת ישראל ולכן אנחנו מדברים על הפיכה משטרית. ככה אני רואה את זה, זה לא עניין של סבירות זה עניין של ביטול עצמאות מערכות המשפט ואז יש רק רשות אחת".

לבסוף, כשנשאל היועמ"ש לשעבר על תיק 4000, הוא ענה: "אני לא מתכוון להתייחס למשפט שמתנהל. אני קיבלתי את ההחלטות שלי על פי הראיות שהיו, החלטות שהתקבלו על בסיס מקצועי. אני מעריך את נתניהו, אדם מאוד רציני, הוא יודע לנהל את המדינה"