גורם מדיני בכיר חשף הערב (רביעי) פרטים חדשים על חטיפת האזרחית הישראלית-רוסית אליזבת צורקוב על ידי מליציה השיעית "כתאאב" של חיזבאללה.

חסות מכוח קודס וסיוע מנסראללה: זה הארגון שחטף את הישראלית בעיראק
"אני נגד עסקאות שבויים": הציוץ מהעבר של הישראלית שנחטפה בעיראק

צורקוב היא דוקטורנטית בפרינסטון ועוסקת שנים בסוגיית מזרח התיכון. היא הגיעה בתוקף עבודה אקדמית לעיראק, לשם נכנסה עם דרכון רוסי. נזכיר כי לפי החוק הישראלי עיראק היא מדינת אויב ועל כן לאזרחים ישראלים אסור להיכנס למדינת אויב גם עם דרכון זר. בהמשך, התברר כי זו לא הפעם הראשונה שצורקוב נסעה לעיראק ולמדינות נוספות.

על פי ההערכות היא נחטפה בסביבות חודש מרץ. בישראל מעריכים כי היא ככל הנראה מוחזקת בעיראק כשהיא בחיים וכשמצבה טוב. בנוסף מדגישים כי היא איננה סוכנת מוסד. 

גדודי חיזבאללה (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)
גדודי חיזבאללה (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)

"אנו מזה זמן מלווים את האירוע. מדינת ישראל כמו כל אזרח ישראלי במצוקה, נעשה מירב מאמצים להשבתם הביתה. אי אפשר לפרט את המאמצים, נעשים פעולות בהתאם. מאז תחילת האירוע אנו בקשר הדוק עם המשפחה. ישראל פועלת במספר כיוונים בוחנת כל מיני דרכים שיובילו לשחרורה. מנסים לבחון דרכים כדי למנוע אירועים דומים בתקופה הקרובה ובכלל. נעשים עבודת מטה אינטנסיבית לראות כיצד לבצע אכיפה . ישנה אחריות אישית של ישראלים גם, מי שיש לו דרכון זר, יכול להגיע לכל מדינה, כולל מדינות אויב. יש כאן בעיות אתיות ובעיות אחרות. מציעים לכל ישראלי ששוקל פעולות כאלה, לשקול שוב", מסר הגורם.

לדבריו, "ממשלת עיראק אחראית לשלומה, אנו רואים אותה כאחראית. אנו לא מבצעים מעקב אחרי אזרחי ישראל ברחבי העולם. אם וכאשר אנו מודעים לפוטנציאל סכנה לאזרח כזה או אחר, אנו יודעים לטפל במצב הזה. אבל לא תמיד יש לנו אפשרות. בנסיבות האלה  - אנו מחדדים, גם בעל פה, גם באתר המל"ל על האיסור בחוק להגיע למדינות האויב".