אליזבת צורקוב, חוקרת ישראלית, נעדרת מזה מספר חודשים ומוחזקת על ידי מיליציה שיעית בעיראק. צורקוב מחזיקה בדרכון ישראלי ורוסי, ועל פי הדיווחים, החליטה לטוס למדינה לטובת מחקר אקדמי ועבודת דוקטורט עליה עמלה. טל שלו שוחחה היום (חמישי) על הנושא עם פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, והשניים הביאו פרטים חדשים על הידיעה.

הותר לפרסום: ישראלית נחטפה על ידי מיליציה של חיזבאללה בעיראק
אחותה של החטופה בעיראק משחזרת: "כשלא ענתה - הבנתי שמשהו לא בסדר"

"זה בעצם גדודי חיזבאללה, צוות של גדודים עיראקים במקור. אין שום קשר לחיזבאללה הלבנוני", ציין פרופ' רבי. "הגדודים האלה הם גדודים עיראקים במקור שיהפכו להיות הפלטפורמה שדרכה איראן תהפוך להיות מדינה כל כך משמעותית בתוך עיראק אחרי נפילת סאדם וגירוש האמריקאים. זו מיליציה שסרה למרותה של איראן. מדובר בגוף שמחובר למשמרות המהפכה וממומן על ידו, וגוף שיש לו הרבה מאוד מהלכים גם בחברה העיראקית, בממדים התקשורתיים. הסיפור הכאוב של עיראק שנפלה, איראן מאוד מאוד דומיננטית וחזקה בה".

על מניע החטיפה, הוא הסביר כי "הארגון הזה הוא ארגון שבלידה שלו הוא אנטי אמריקאי. האמריקאים הכניסו אותו לרשימה השחורה של ארגוני הטרור. ארגון שיש לו רזומה של חטיפה והרבה פעמים כל מיני עסקאות עם כסף מהבחינה הזו. יש כאן באמת הרבה ידיים. ישראל, כמו שאנחנו מבינים, נאלצת להוציא את זה לאור, אנחנו מכירים את זה כבר ארבעה חודשים מהתקשורת הבינלאומית. ישראל, בצעד טקטי, מטילה את האחריות על הממשלה העיראקית. מו"מ מאוד מורכב, סוגייה מאוד סבוכה. 

כאשר ציינה שלו כי "באמירה אחת פוטין יכול להביא לשחרורה", פרופ' רבי סתר אותה, ואמר: "אני לא בטוח שבאמירה אחת הוא יכול לעשות את זה. אנחנו שומעים את הדברים שאומרים הקולות בארה"ב, ברוסיה, אבל זה לא אומר שיש באמת. יש כאן שני דברים שצריך לקחת בחשבון - היא בעיראק, יש כאן אותות חיים, אנחנו מקווים שהדבר הזה בסופו של דבר יצלח, אבל בהיכרותי עם עיראק והנפשות הפועלות העסק כאן מאוד מורכב. ברגע שיש כאן מרכיב ישראלי, העניין האידיאולוגי הצרוף, והלוואי ששומרוני טוב כמו פוטין יוציא את הערמונים מהאש. אנחנו נחכה ונראה. דבר חריג לחלוטין. צריך לשלוח פה נורת אזהרה להרבה חוקרים מהתחומים שלנו".

אליזבת צורקוב (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
אליזבת צורקוב (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

"ישראלים לא צריכים להיות שם" סיכם, "אבל לפעמים כשיש דרכונים כפולים ושזה נכנס בסופו של יום ומתחכך עם נושא המחקר, לפעמים אנשים מתפתים. אנחנו לא פעם ראשונה שומעים על הדברים הללו, זה תמרור אזהרה להרבה מאוד ישראלים. הסיפור הזה וגם המורכבות של הסיפור של אליזבת עצמה, זה סיפור מורכב, נדיר. אנחנו מחזיקים אצבעות אבל יש כאן תסבוכת מאוד גדולה. צריך לקוות שזה יסתיים בחיוב, אבל אין סימן ורוד באופק בינתיים. נחכה ונראה כיצד דברים יתפתחו".