ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן היום (חמישי) את היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, ואת גורמי אכיפת החוק לישיבת הממשלה השבועית ביום ראשון הקרוב לעדכון על מדיניות האכיפה כלפי המפגינים נגד הממשלה. 

בעוצמה יהודית תוקפים את היועמ"שית: "תוקעת מקלות בגלגלים"
המדינה תשותק? המפגינים מבטיחים "מחאה שלא נראתה כמוה בישראל"

בהרב-מיארה השיבה הערב להזמנה והזהירה את הממשלה מפני ניסיון להשפיע פוליטית על שיקול דעתם המקצועי של אנשי אכיפת החוק במדינה. האזהרה מגיעה בתגובה למכתב ובו דרישות למידע שהציג בפניה מזכיר הממשלה בכל הנוגע להפגנות.

היועצת המשפטית לממשלה הבהירה כי היא ונציגי מערכת אכיפת החוק לא רואים מקום להתייחס למקרים קונקרטיים בישיבת הממשלה המתוכננת על מדיניות האכיפה במחאות, ורמזה כי הדיון נגוע בניגוד עניינים - מאחר שהמחאה היא נגד הממשלה המכהנת. "מהמכתב עולה שבכוונת הממשלה לעסוק באופן הפעלת הכוח המשטרתי באירועי מחאה קונקרטיים נגד מדיניותה, כמו גם בהחלטות רשויות אכיפת החוק ביחס לנקיטת הליכים פליליים כלפי משתתפים באירועי מחאה", כתבה

היא הוסיפה כי "מערכת אכיפת החוק מחויבת להפעיל את הסמכויות שנמסרו לה בדין, באופן מקצועי ועצמאי. עצמאות זו מהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות האדם. דווקא בעת מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה, על הממשלה להקפיד הקפדה יתרה להימנע מפעולות שיש בהן כדי להתפרש כניסיון להשפיע באופן לא לגיטימי על שיקול הדעת המקצועי של גורמי אכיפת החוק".

"קיום הדיון במתכונת האמורה במכתבו של מזכיר הממשלה, בעיתוי הנוכחי, בעיצומה של מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה, מעורר קושי רב. למעשה, הממשלה מבקשת לדון באירועים קונקרטיים הקשורים למחאה נגד מדיניותה. זאת ועוד, חלק ממשתתפי הישיבה הם בעלי עניין אישי המטופל בימים אלה ממש על ידי מערכת אכיפת החוקי", טענה.

לדבריה, "לפי הדין, שיקול הדעת המקצועי והעצמאי באשר ליישום העקרונות הכלליים במקרים פרטניים, מסור בידי גורמי מערכת האכיפת החוק, בהתאם לנסיבותיו של כל מקרה. דרך פעולה זו, המפעילה שיקול דעת מקצועי עצמאי בכל מקרה קונקרטי, מהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות יסוד בכלל והזכות לחופש ביטוי בפרט".

בתגובה, מסר סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין: "תגובתה של היועצת המשפטית לממשלה מטרידה משני טעמים: ראשית, היא מתעלמת מהפגיעה המתמשכת וחסרת התקדים בזכויות היסוד של מיליוני אזרחים להגיע בבטחה לעבודה, לבית חולים, לגישה חופשית לשדה התעופה וכדומה".

"שנית, היא מתעלמת מהאכיפה הבררנית המסוכנת שמתקיימת היום וזועקת לשמים, לעומת הטיפול הדרקוני במחאות אחרות, כגון אלו של מתנגדי ההתנתקות, יוצאי אתיופיה, הציבור החרדי, ציבור המתיישבים והציבור הערבי. זכות המחאה במסגרת החוק היא מקודשת ואינה נתונה לשום ויכוח, אבל הפרות חוק מאסיביות והסתה לאלימות ולאי ציות לחוק, מחייבות מדיניות אכיפה ברורה ואחידה. על כך נדרוש תשובות בישיבת הממשלה הקרובה", טען.