נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם היום (שני) באירוע השקת מיזם ״מחליפים מילה בקהילה״ והתייחס לחידוש החקיקה בכנסת במסגרת הרפורמה במערכת המשפט, קידום ביטול עילת הסבירות, ו"יום השיבוש הלאומי" הנוסף שצפוי להערך מחר.

"יום השיבוש הלאומי": זמני ומוקדי המחאה הצפויים | כל מה שצריך לדעת
המדינה תשותק? המפגינים מבטיחים "מחאה שלא נראתה כמוה בישראל"

״מאז קום המדינה, עברנו משברים לא פשוטים, פעמים רבות משברים קיומיים ממש – מלחמות, מיתון ומשברים כלכליים, מגיפות ואסונות מסוגים שונים", אמר בפתח נאומו. "בכל אלה, תמיד ידענו לדבוק זה בזה, לערוב זה לזה, לבחור בַּיחד. הנשק הסודי הזה שלנו, נשק הלכידות החברתית והערבות ההדדית. והיום, הנשק הסודי הזה שלנו, ששומר עלינו חזקים, ששומר עלינו ביחד, מאיים להתפורר ולהישחק".

עוד אמר הנשיא: "אני יודע שאני מדבר בשמם של רוב גדול, רוב עצום בישראל, כשאני מבטא את החשש האמיתי שלי, שלנו, מפני הקיטוב שקורע את החברה הישראלית, ואת השכנוע העמוק בכך שצריך לשנות כיוון - להחליף מילה! מצד אחד להחליף את הדיבור, את המילים הפוגעניות, המרחיקות, הדורסניות; ומצד שני – להתחיל לדבר – להחליף מילה זה עם זה, אלה עם אלה. לדבר באמת, מלב אל לב. לפתוח גם את הנושאים הכי רגישים, הכי כואבים, הכי קשים. לא להבטיח להסכים – אבל להקשיב, לכבד, ולעולם - לעולם – לא להפוך את אי ההסכמה לשנאה".

יאיר לפיד תוקף את בנימין נתניהו והממשלה (צילום: לשכת חבר הכנסת)

"בנוגע לסוגייה הפוליטית שמטלטלת אותנו, אני חוזר על דבריי מאתמול, ואומר: אפשר להגיע להסכמה. הפתרון היחיד והפשוט ביותר הוא לשבת ולדבר. אני מברך על הקולות המרובים, גלויים וסמויים, שגברו מאז דבריי אתמול, וקוראים לשוב להידברות בנוגע לסוגיות היסוד שקורעות אותנו, כולל בנוגע לסוגיית הסבירות – שהיא בוודאי בת הסכמה. אין ספק שזו טובתה של המדינה. אין ספק שזו טובתה של החברה הישראלית".

בסיום נאומו אמר הרצוג: "בעיצומו של משבר עמוק ומדאיג, המעשה האחראי והמנהיגותי חייב להיות לשבת, לדבר, ולשים את האחדות הישראלית מעל הכל. מנהיגי הציבור – מהקואליציה ומהאופוזיציה – חייבים להידבר ולאחות את הקרע. וזה צריך לקרות עכשיו.