חבר הכנסת חנוך מילביצקי (ליכוד) סיפק היום (רביעי) הצהרה מעניינת על רקע מחאת הטייסים, בריאיון לענת דוידוב וגיא פלג ב-103FM לאחר המחאות הנרחבות אמש במה שכונה "יום השיבוש" והכוונה של הקואליציה להמשיך לקדם את החוק לביטול עילת הסבירות לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

בפתח דבריו, התייחס מילביצקי לחוק לביטול עילת הסבירות: "הוא יעבור כך שבסופו של דבר עילת הסבירות אל תחול על החלטות של ממשלה ושרים. הנוסח שעבר בקריאה ראשונה יתוקן". כשנשאל למה יש חוק כשמראש יש כוונה לתקנו, ענה: "זה לא עניין של לרכך את המחאה, הייתה מחאה גם כשלא הייתה חקיקה בכלל. הנושא הזה הוגש כהצעת חוק שהגיש שמחה רוטמן, אני חושב, ואני יודע שגם שידברנו בבית הנשיא, העיקרון הזה שדיברתי עליו כרגע – שעילת הסבירות לא תחול על החלטות ממשלה ושרים ותחול על שאר הדברים, זה היה משהו שסוכם גם שם. ולכן לדעתי מראש זה היה מאוד ברור שזה מה שהולך לקרות".

חנוך מיליביצקי (צילום: יח''צ)
חנוך מיליביצקי (צילום: יח''צ)

על הטענות לנסיגה של ראש הממשלה מקידום הרפורמה, אמר: "נושאים אחרים שקשורים לרפורמה במערכת המשפט שלא יחוקקו במושב הזה, עילת הסבירות תחוקק לפי הבנתי לפחות לפני סוף המושב". ח"כ מילביצקי התייחס גם לישיבת ועדת החוקה אמש בה היו"ר שמחה רוטמן לא נתן ליועץ המשפטי של משרד האוצר להסביר על ההשלכות הכלכליות: "אני חושב שזה חשוב מאוד שכל מי שרוצה לבוא בפני ועדת חוקה להביע את דעתו, בטח אם זה יועץ משפטי של משרד כל כך חושב שזה משרד האוצר, שתינתן לו הזדמנות והוא יוכל לבוא ולהגיד מה שהוא רוצה ללא הפרעה זה כל כך חשוב. יחד עם זאת, אני מכיר ויודע את דעותיו בנושא הזה – יצא לי גם לעבוד מולו. בעיניי לא לאפשר לאנשים להציג את עמדותיהם, במיוחד שזה יועץ משפטי של משרד ממשלתי, אני חושב שזו טעות". 

מילביצקי התייחס גם למכתב הטייסים ותקף: "בעיניי כל אחד שמשתתף בדבר הזה צריך להזמין אותו, להודות לו על תרומתו רבת השנים לביטחון מדינת ישראל, ולסיים את התנדבותו. מה שאני אומר אני אומר לא על בסיס רחשי בטן או לב, אלא על בסיס מידע שבטח לא אפרט אותו כרגע. היה כינוס של טייסים נכון, צריך לבדוק כמה מהם פעילים. אבל כן אני יודע שנעשתה עבודה בצבא בדבר הזה בעקבות אותם אירועים שהיו אז, והיום אנחנו נמצאים במקום אחר ולכן אני אומר את מה שאני אומר, מתוך ביטחון מלא". 

"שר הביטחון אז באותה תקופה חשב שנכון לעצור את החקיקה - שר הביטחון ביום שני הזה הצביע בעד החקיקה. בעקבות שיחות שלי עם שר הביטחון, אני יכול לבוא ולהגיד שהעמדה של שר הביטחון ומערכת הביטחון לגבי הדברים האלה מאוד נחרצת, ואלו שכן ימשיכו עם הדבר הזה, אני מניח שיטפלו באופן שאמרתי כרגע.  מי שמחליט שהוא על תנאי, מותר לו, אבל מאותו רגע הוא כבר לא אדם שאפשר לסמוך עליו". 

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: מחאת הסטודנטים)

כשנשאל אם מה שהשתנה זה ששר הביטחון הבין שנתניהו יכול לזרוק אותו, הוא ענה: "כפי שציינתי, ההערכות שציינתם כרגע הן לא מדויקות בלשון המעטה, שום דבר מכל מה שאמרת. בעיניי מה שכרגע הבעיה המרכזית לביטחון ישראל היא לא 50 או 150 טייסים, היא הקרע שמתחולל בתוך עם ישראל, הדבר הזה המשפיע לאורך ולרוחב. אנחנו עושים ככל אשר בידינו כדי להרגיע וכדי לנהוג באחריות ומתינות. יחד עם זאת, המחשבה שקבוצות מאורגנות שמפרות את החוק באופן שיטתי, יסחטו את הממשלה, אפשר לסגור את האור וללכת הביתה - זה אנחנו לא ניתן. והאיזון בין הדברים האלה הוא עדין מאוד".

מילביצקי חזר על הטענה שהמחאות ממומנות ותקף את הפרות הסדר, לדבריו: "אני חשוב שחשוב שנבדיל בין המחאה לדברים אחרים. מחאה היא דבר חושב,  מבורך והיא זכות יסוד במדינה דמוקרטית וצריך לעשות הכל כדי לאפשר אותה - זה לא הדין כלפי הפרות חוק עממיות ממומנות, אלו שני דברים שונים לגמרי. כולם יודעים מי ממן, יש ארגונים שמממנים את הדבר הזה, והדבר הזה הרי ממומן במספרים מטורפים. אתם יודעים בדיוק כמה עולה להפיק כזה אירוע בכל פעם". 

חבר הכנסת התייחס גם לישיבה הסוערת בהשתתפות היועצת המשפטית לממשלה בתחילת השבוע: "אני חושב שחובה על כל אנשי הציבור בעת הזו, ללא שיוך מפלגתי, תמיד חובה עלינו להשתדל להתבטא במתינות ואחריות. יש התבטאויות שאולי הרגשתי פחות נוח איתן, יחד עם זאת, אני משוכנע שהביקורת העניינית לגבי מדיניות האי אכיפה של היועמ"שית על הפרות חוק ואכיפה בררנית שהיא מובילה, זה ענייני. ראוי שכולנו נתבטא במתינות ואחריות, במיוחד בעת הזאת". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm