שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי (הליכוד) התייחס היום (רביעי) בריאיון לגדי נס ברדיו צפון 104.5FM, למחאות ברחבי הארץ על רקע הרפורמה והחוק לצמצום עילת הסבירות, וכן על היחסים עם ארצות הברית.

בנוגע למשבר ביחסים עם הממשל בארה"ב, אמר קרעי: "היחסים עם ארה"ב טובים וימשיכו כך. קשרי נתניהו עם ביידן ארוכי שנים ושום מחלוקת לא תעיב על היחסים האלו". אולם לדבריו לא זה הסיפור: "הסיפור הוא אלו שהחליטו להוציא את דיבתה של הארץ רעה, ולא לקבל את ההכרעה הדמוקרטית. הם ניסו בעבר לקרוא להוצאת כסף מהמדינה, והם ממשיכים למחוא כפיים לסרבנים. מבחינתם הכל מותר והכל כשר. יש כמה אנשים מופקרים, שחסרי אחריות זאת הערכה עדינה לגביהם, כמו ברק וחלוץ. וכן אלו שמבחינתם לשרוף את הכל ולהרעיד את הרחובות. אחריתם מביישת את ראשיתם וזקנותם מביישת את בכרותם. אין מילה אחרת. הם מנסים להמריד ולהסית, והיו צריכים להיחקר מזמן, ולהגיש נגדם כתב אישום על ידי היועמ"שית. אבל מה שאסור לאזרח שומר חוק במדינה, מותר לפריבילגים שחושבים שהמדינה של אבא שלהם".

קרעי המשיך: "אזרחי ישראל מבינים, וראו מי הוא זה שבזבז זמן שלושה חודשים בבית הנשיא. האופוזיציה קיבלה חברה בוועדת לבחירת שופטים, ובכל זאת החליטו לפוצץ את הכל. הם מבינים שעילת הסבירות עליה אנחנו מדברים זה הדבר הכי הגיוני". הוא תהה האם בארה"ב שופט יכול לבטל החלטות נשיא רק כי זה לא נראה לו. "יש כאלו המוציאים את דיבתם של הארץ רעה. אנחנו לפעמים שואלים את המפגינים מה קרה, ומה הם חושבים שלא בסדר, ואז הם לא נכנסים לפרטים", סיפר.

יאיר לפיד (צילום: אלעד גוטמן)
יאיר לפיד (צילום: אלעד גוטמן)

קרעי האשים את לפיד בתדלוק המחאות: "הם מעודדים את מה שקורה ברחובות, מעודדים סרבנות, ולא יודעים להסביר להם על מה כל המהומה. הרי מה זו עילת הסבירות? מדובר על הליך שנעשה באופן תקין וחוקי, ובכל זאת היועמ"ש אומר 'זה לא נראה לי'. אז בגלל זה מבטלים את ההחלטות? לדברי מנדלבליט זהו הכלי העיקרי שיש ליועמ"שים ובג"ץ ובלי זה יתקשו מאוד לפעול נגד הממשלה".

על המצב הבטחוני אמר: "אנחנו מתמודדים בסוגיה הבטחונית עם המון איומים על מדינת ישראל, ואם בעיני מישהו ללכת ולחסל מחבלים שמאיימים ורוצחים אותנו, זה דבר קיצוני, אז אין לי תשובה אליו. שיבוא ויחיה כאן ויראה מה קורה ביו"ש ובעוטף עזה".

הוא שב ותקף את המוחים נגד הרפורמה המשפטית: "מנסים להראות כאילו בואו נייצג מצג של בלאגן וקיצוניות וניסיון לבטל את הדמוקרטיה. אבל האמת היא שאנחנו באים להחזיר את הדמוקרטיה. לתת ליועמ"ש או לשופט לומר - זה נראה לי וזה לא, ואנחנו קובעים ולא הציבור בקלפי, ולא בגלל שזה לא חוקי אלא כי זה לא מתאים לאג'נדה שלנו - זו אינה דמוקרטיה". קרעי העריך לגבי המפגינים ברחובות: "אם המצב היה הפוך והם היו בשלטון, והיה יועמ"ש מהימין. או שבג"ץ היה מגוון ומייצג את הציבור בישראל, והיו פוסלים בעילת סבירות, הארץ היתה רועשת וגועשת. הם לא מקבלים את הכרעת השופטים שהיא אינה מוצאת חן בעיניהם, ומצד שני כן רוצים לתת לשופטים את היכולת להחליט ככל העולה על רוחם, ולבטל החלטות רק כי זה לא נראה להם".

על האפשרות לפטר את היועמ"שית גלי בהרב מיארה אמר: "זהו נושא שמצוי אצל ראש הממשלה ושר המשפטים". עם זאת התייחס להתנהלותה: "כשהיא באה גם אתמול עם נתב"ג, ופועלת בניגוד להנחיית יועץ משפטי לממשלה, שאומר שחסימת צירים באופן שיטתי היא עילת להגשת כתב אישום, היא לא פועלת כך, ומאפשרת ופועלת בניגוד ליועמ"ש".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: דוברות המשטרה)

קרעי המשיך והציג נתונים שקיבל לגבי אכיפת ההפגנות: "ביום ראשון הציגו לנו בישיבת הממשלה, שבתקופת הממשלה הקודמת היו 400 נחקרים או עצורים בעוון הסתה או התקהלות אסורה. מינואר 2023 ועד היום נעצרו אפס אנשים בעוון המרדה וניסיון לייצר אנרכיה. אותם אהוד ברק ודן חלוץ ואלו שקוראים לסרבנות ולחסימת צירים מרכזיים". הוא הזכיר כי בזמנו לפיד הזהיר מאפשרות שיהיה מי שימות בגלל ההפגנות, או אמבולנס עם יולדת או מישהו חולה, ועם זאת: "שמענו שאמבולנסים מתעכבים וזה גורם לסכנה בחיי אדם".

קרעי סיכם: "נמשיך לפעול לפי המנדט שקיבלנו מהציבור. לתקן את מערכת המשפט. עילת הסבירות תעבור בע"ה בשבועיים הקרובים. לאחר מכן תיקון ייצוג הולם ומגוון בתוך הוועדה לבחירת שופטים. זאת כדי לגוון את ביהמ"ש העליון". על ליברמן אמר קרעי: "שמעתי את החצוף הזה אומר כי מאז שקמה הממשלה עלו תשלומי המשכנתה ב-1200 שקל בממוצע. השקרן הזה היה שר האוצר בממשלה הקודמת. בתקופתו הריבית עלתה ב-3.65%. בתקופתנו עוד אחוז אחד. לא שזה מעט, אבל אנחנו מטפלים ואתה רואה שהעלאות הריבית הופסקו. אבל אף אחד לא שואל אותם שאלות. הם יכולים לשקר ולהסית ולהגיד שהממשלה אשמה. קיבלנו מהם ירושה מאוד רעה של המדינה הזו ואנחנו מתקנים את הכל. עושים זאת צעד-צעד".

על רקע נסיעתו של הנשיא הרצוג לארה"ב, קרעי תקף: "מצפה שהוא יגלה מי האחראי לפיצוץ השיחות בבית הנשיא, ולכך שלא מגיעים להסכמות. למה הוא שותק? כי הוא יודע מי אחראי. גנץ שנכנע למחוללי האנרכיה ולפיד. לא מאמין שיגיד להם. אבל זה מה שהייתי מצפה ממנו".