שמואל הולנדר, נציב שירות המדינה לשעבר, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב ב-103FM, זאת לאחר שהחוק לצמצום עילת הסבירות עבר שלשום במליאת הכנסת, וההפגנות המתמשכות נגד הרפורמה במערכת המשפט.

ברוב של 64 ח"כים: חוק צמצום עילת הסבירות עבר בקריאה ראשונה

הולנדר אמר: "אסי מסינג צודק במאה אחוז. הבעיה היא בעיה שמשתרעת על הרבה מאוד נושאים, שהיום יש בקרה שיפוטית או בקרה של שומרי סף, וכל הדברים האלה לא יהיו. שרי הממשלה יוכלו לעשות מה שהם רוצים". 

עוד הוסיף: "גם בעבר שרים ניסו לעשות מינויים פוליטיים לא ראויים או לפטר אנשים מסיבות לא מוצדקות ולא ענייניות. אבל במקרה שלא תהיה שום בקרה, לא של בית המשפט העליון, לא של נציבות שירות המדינה, לא של משרד המשפטים, השר יוכל לעשות מה שהוא רוצה. הוא יוכל למנות אנשים... אני לא מדבר רק על תפקידים בכירים מאוד כמו יועץ משפטי לממשלה, גם שורה של תפקידים אחרים במשרדי ממשלה - למנות אנשים נטולי כל כישורים רק בזכות היותם עסקנים ובעלי קשרים פוליטיים וכמובן לפטר אנשים שממלאים את תפקידם כהלכה כדי לפנות מקום למינוי פוליטי. עכשיו, לא יהיה מישהו שיוכל לעצור את הדברים האלה". 

לדבריו, "אם באמת מדובר למשל במינוי של אדם שלא עומד בתנאי הסף או יש איזו מניעה פורמלית, נניח עבירה פלילית, כשהחוק לא מאפשר את זה, אז אולי באמת יש נימוק אחר. אבל יש הרבה מאוד מקרים שהם בתחום האפור, שפשוט מאוד, השיקול המרכזי של המינוי או של הפיטורים הוא שיקול פוליטי, ואז אין בעצם לבית המשפט העליון עוגן אחר להיאחז בו. ביטול עילת הסבירות ושינוי הרכב הוועדה למינוי השופטים - קשה לי להעריך מה חמור יותר. שניהם חמורים מאוד. ללא ספק". 

עוד ציין: "זה חלק מפסיפס מלא, שלם ומורכב, והוא בעצם שלטון בלעדי, ללא בקרה, ללא מעצורים, ללא איזונים. אל המבנה ה'מפואר' הזה יש כל מיני נדבכים, אחד מהם זה הוועדה למינוי שופטים, השני זה כמובן הסבירות ועוד. כל דבר נועד להגיע לאותה מטרה מכיוון אחר כדי להגיע למבנה המושלם".

לשאלה היכן הנציבות לשירות המדינה נכנסת פה, השיב: "הנציבות תיקלע לבעיה מאוד קשה. אגב, לא רק הנציבות, יהיו שורה של שומרי סף בשירות המדינה, כל אחד בתחומו, שיהיו במצב שלא יוכלו למלא את תפקידם. קשה לראות איך נציב שירות המדינה יוכל להגן על עובדים מפני פיטורים שרירותיים או לשמור על טוהר המינויים עד כמה שהדבר ניתן. יהיה לו מאוד מאוד קשה למלא את התפקיד. אם הוא לא יישר קו עם הממשלה, אז גם הוא ימצא את עצמו בבית". 

לסיום, הדגיש נציב שירות המדינה לשעבר: "אני רחוק מלומר שהיום המצב הוא אידיאלי וגן עדן עלי אדמות, אבל עדיין יש מערכת של איזונים, מערכת שמשתדלת לשמור עד כמה שניתן על כללי מנהל תקינים כל אחד בתחומו, וחיים עם זה פחות או יותר בסדר. אבל ברגע שכל זה לא יהיה, אז אנחנו מגיעים למצב של... אני לא רוצה להגיד את המילה דיקטטורה, אבל זה בעצם הדבר הקרוב ביותר לדיקטטורה. שלטון שיש לו סמכויות שליטה מוחלטות, ללא איזונים, ללא בקרה, ללא מגבלות, זה פחות או יותר דיקטטורה". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM