בצה"ל מוטרדים מהשלכות אפשריות של המחאה על הצבא, אבל נכון לעכשיו לא ידוע על מקרה שבו חייל מילואים לא התייצב לשירות בשל מחאה על המשך החקיקה לביטול עילת הסבירות. 

"רק סיפתח, אל תתקפלו": איתמר בן גביר במסר ללוין ורוטמן
גורם מדיני בכיר: "לא מכירים החלטה אמריקאית על 'הערכה מחדש' של היחסים עם ישראל"

הצבא קבע מראש כי אינו מתכוון לעסוק בהצהרות, בעצומות או באמירות של אנשי מילואים. המבחן המכריע היחידי, שקבע הרמטכ"ל הרצי הלוי כרף מחייב, הוא האם איש מילואים שאמור היה להתייצב לשירות בחר שלא לעשות זאת, ואמר למפקדיו כי אינו מגיע לאימון או לפעילות מבצעית בגלל המחאה והרפורמה המשפטית. כל דבר אחר מבחינת הצבא אינו תחת הגדרת סרבנות.

רה"מ נתניהו: "עילת הסבירות היא לא קץ הדמוקרטיה, אלא חיזוקה" (צילום :דוברות הליכוד)

בהקלטות יוצאות דופן שפורסמו אמש בחדשות 13 נשמע ראש הממשלה בנימין נתניהו מרים את קולו, מכה בשולחן ומזהיר: "אין ולא יהיה מקום לסרבנות, לא בצד זה ולא בצד אחר. הסרבנות תשבית את צה"ל. 

"אני לא יכול לדמיין חומרת דברים גדולים יותר, של ארגון הפרה המונית כזאת של חוק השירות או אם תרצה של סרבנות. זה בלתי ניתן לתפיסה. זה פשוט אי אפשר לתפוס. זה מקרה שפוגע בגוף המדינה, בביטחון המדינה, וזה לא רק השבתה של יכולות, זה גם מה שזה עושה לכוח ההרתעה שלנו. אני לא אביא כאן דוחות מודיעיניים, אם תרצו בדלתיים סגורות אני אראה לכם מה זה עושה. זה לא דבר קטן".

דברי נתניהו נאמרו ליועצים המשפטיים שהיו איתו בחדר, ובפרט לפרקליט המדינה עמית איסמן, שאיתו מתנהל השיח. גם שר הביטחון יואב גלנט התייחס אתמול לנושא לפני המראתו לביקור מדיני בבאקו, בירת אזרבייג'ן, ואמר: "כל מי שפועל לעידוד סרבנות או לביצוע סרבנות עושה דבר פסול, לראייתי ולא רק בראייתי".

יוצאי מערך המבצעים המיוחדים מסרו בתגובה להקלטות שנחשפו בחדשות 13: "הרודן בפאניקה. הוא מבין שהוא ורק הוא מפרק את המדינה ומערכת הביטחון. אל תחרטט לנו על ביטחון המדינה כשאתה דוהר לדיקטטורה סטייל רוסיה ואיראן. אתה דיקטטור שמפרק את מערכת הביטחון, את צה"ל, אמ"ן, שב"כ ומוסד. האחריות רק עליך. איבדת לגיטימציה ולא נציית לך. מעכשיו תסתדרו לבד. ואטורי, פינדרוס ורוטמן יבצעו בשבילך מבצעים מיוחדים".

מובילי כוח קפלן מסרו בתגובה להקלטות: "נתניהו חושף כי הוא מבין היטב שהעברת החקיקה הדיקטטורית היא פגיעה אנושה בביטחון המדינה. עליו להפסיק את ההסתה ולהודיע מיד על גניזת החקיקה". 

בתוך כך, ביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה והתעצמות המחאה גרמו אתמול להתעוררות. מספר הפניות וההודעות של אנשי מילואים למפקדיהם כי הם מפסיקים את שירות המילואים שלהם היה אתמול במגמת עלייה. אין בשלב הזה אומדן מדויק, ההיקפים עדיין נמוכים יותר מהפעם שעברה, אבל המגמה ברורה. בשורה התחתונה, גם למי שביקש אתמול לסגור דלת על שירות המילואים שלו, הותיר הצבא דלת פתוחה, כי מי יודע מה יקרה כאן עוד שבועיים־שלושה.

אם תימשך החקיקה ותחריף המחאה, הבעיה של הצבא עלולה להתגבר. שלשום הודיע למפקדיו קצין בכיר נוסף בחיל האוויר, תת־אלוף שמשרת בתפקיד מבצעי משמעותי מאוד במילואים, לצד תפקיד נוסף כמדריך בבית הספר לטיסה, כי החליט להשעות עצמו משירות מילואים. מדובר בתא"ל השני בתוך תקופה קצרה. 

בשיחה עם "מעריב" סיפר: "זה אירוע מורכב וכואב מאין כמותו, שאותו אני מעדיף לנהל מול המפקדים שלי. לא מותירים לאלה ששירתו כל חייהם למען המדינה שום ברירה אחרת. כל הקווים האדומים נחצו, כל הערכים שעליהם גדלנו נרמסו ברגל גסה".

לדבריו, "החקיקה תפרק את צה"ל. הפגיעה בצה"ל בטווח הקצר אינה משמעותית. מה שיפרק את צה"ל בטווח הארוך היא החקיקה. תחילה משבר בקרב אנשי המילואים, ולאחר מכן השפעה על חתימת אנשי הקבע וצבא החובה והעם.  "כשהחקיקה תיעצר נחזור לשרת. זאת חייבת להיות חקיקה בהסכמה רחבה. כשהמדינה פצועה ומדממת בלתי ניתן לעצור את ההשפעות וההשלכות על צבא העם. הבסיס החשוב ביותר לשירות המשותף לכל המגזרים בצבא, הקונצנזוס, הולך ונסדק".