שרת המשפטים והפנים לשעבר, איילת שקד, התראיינה הבוקר (חמישי) בתוכנית "שבע תשע" של גדעון אוקו וטל שלו ברדיו 103FM ושוחחה עמם בנושא הסערה סביב קידום הרפורמה המשפטית ומצבה הרעוע לתפיסתה של המדינה כתוצאה מכך.

בן גביר מגיב לאמריקאים: "שלטון אחד לא יכול להתערב בשלטון אחר"

בתחילת הראיון, נשאלה השרה לשעבר האם היא מתגעגעת לחזור לפוליטיקה כשהיא רואה עד כמה חמים וסוער כעת. לכך השיבה: "אני חושבת שדווקא בתקופה הזו יותר טוב להיות בחוץ". 

"לא בוער בך?" נשאלה. "חברים, אין בחירות. הממשלה הזו מאוד הומוגנית, תחזיק מעמד שלוש ארבע שנים ואני כרגע במגזר העסקי", הגיבה. "אני בתחום הנדל"ן וזה מאוד כייף, מעניין וגם מספק לבנות את הארץ. זו תקופה מאתגרת גם בתחום הנדל"ן, בעיקר בגלל העלאת הריבית, אבל מה לעשות שזו המדינה המערבית היחידה בעולם עם ממוצע של שלושה ילדים למשפחה. אנחנו ממשיכים לבנות במלוא המרץ. אני בטוחה שעוד פחות משנה הביקוש יחזור".

בנושא החלטת בג"ץ להפקעת כספי פנסיה והוראת ביטול החוק שנועד לעודד יציאה של עובדים זרים מהארץ טענה: "פסיקה מצערת ואפילו מקוממת. נשארו למדינה מעט כלים כדי להשפיע ולאכוף על עובדים לא חוקיים לצאת מפה, וזה אחד מהם. כשעובד מגיע לישראל הוא יודע בדיוק מה התנאים, ואחד התנאים זה שאם הוא לא יוצא מפה בזמן ונשאר בצורה לא חוקית הוא מאבד חלק מהפיקדון שלו. הם יודעים את זה מראש, זה לא משהו הרסני או דורסני, בסה"כ רצון של המדינה שיעמדו בחוזה. הביטול הזה מקומם, מבליט את מה שאני אומרת כל השנים - בסוף הכי חשוב זה זהות השופטים. הם מבחינתם לא מסתכלים ימינה ושמאלה, כל אחד פוסק לפי מה שהוא חושב. 

"אין מישהו שאומר שזה ישחק לידיהם?" נשאלה. "זה נכון, פסיקה שכשלעצמה לא נכונה, מתחסדת, ורואים את ההבדל בין השופט סולברג לשאר השופטים, ורואים שמה אמרתי כל השנים זה נכון - הכי חשוב זה זהות השופטים", השיבה. "אנחנו נראה עוד כמה שנים את השופטים שמונו בתקופתי. כשעובד זר מגיע לכאן הוא יודע שהוא מגיע לתקופה קצובה ומרוויח פי חמישה מהמקום ממנו הוא בא. הוא יודע מה החוזה ומה התנאים. אם הוא בוחר להישאר כאן כעובד לא חוקי הוא צריך לדעת שיש לזה מחיר. הדבר הכי חשוב זה זהות השופטים, בסוף שופט מגיע עם תפיסת עולם, סט ערכים.

בהתייחס לנושא הרפורמה והאם ביכולתה להביא לחידוש שלא נעשה עד היום ציינה: "לא, אין לזה שום קשר. בסוף אפשר גם במבנה הוועדה הקיים למנות שופטים עם תפיסת עולם שמרנית, זה מה שעשיתי. צמצום עילת הסבירות לוקח כלי אחד מיני רבים. ששופט רוצה להגיע לפסק דין מסויים הוא יכול להגיע עם כל מיני סיבות. זה בהחלט לא דבר משמעותי".

"גם בנוסח הנוכחי?" נשאלה. "הדוגמה הכי טובה, רק לא מזמן בפסק דין של דרעי, חלק מהשופטים השתמשו בעילת הסבירות והשופטים השמרניים יותר השתמשו בעילה אחרת" ענתה שקד. 

בנוגע להיותו של אירוע ביטול עילת הסבירות מגה דרמטי טענה: "יש אנשים שחושבים שזה דרמטי, אני חושבת שלא. גם אהרן ברק אמר לי כשהייתי שרת משפטים, אמרתי אז 'תצמצמו אתם בפסיקה את עילת הסבירות', ברק הסכים איתי ואמר לי 'אני לא צריך סבירות, יש לי מידתיות'".

"למה אומרים שזה יכשיר שחיתות?" נשאלה. "בוא אני אסביר לך למה אי אפשר למנות אדם לא ראוי למשרד או ששר ימנה את אחיו, כי אז בית המשפט יגיד 'יש כאן שיקולים זרים, אי עמידה בתנאי סף'". ענתה.  גם מי שמדבר על פיטור היועמ"שית זה לא יקרה, נתניהו יודע שהוא לא יכול לעשות את זה. גם לעילת הסבירות, בית המשפט לא יאפשר מהלך כזה".

לשאלה האם השרה לשעבר ראתה שנעשתה הרחבה בדיוק לסיטואציה שבה נמצא השר לוין על מנת שלא יהיה ניתן לעשות ביקורת שיפוטית טענה: "אם יריב יחליט לא לכנס את הוועדה או לכנס ולא לבחור שופטים - מי שיפגע בזה זה בראש ובראשונה אזרחי ישראל. יש היום עומס מטורף על מערכת המשפט, שזו בעיה מאוד גדולה. אבל בסוף בג"ץ, גם היום, הוא לא יכול להכריח את לוין לעשות הצבעה ולהביא לבחירות של שופטים. בסוף יש מדינה שאמורה להתנהל על ידי ממשלה".

"אז לאן זה הולך? נתניהו ויתר על הרפורמה?" נשאלה שקד. תשובתה הייתה:"הרפורמה כפי שהיא הוצגה בתחילת הדרך על ידי שר המשפטים מתה, היא כבר לא תקרה. אני חושבת שכן צריך לעשות שינויים במערכת המשפט אבל בהסכמה רחבה. המערכת החיסונית של מדינת ישראל נחלשת. הכלכלה נחלשת, ההשקעות יורדות, הצבא נחלש, המחיר הוא מאוד מאוד גבוה. ראש הממשלה מבין את זה, איך הוא ינהל את העסק? זה כבר החלטה שלו. כשאני הייתי שרת משפטים ידעתי לעשות שינויים משפטיים בלי להרוס את המדינה".

"שר המשפטים אומר שלא שינית כלום". "אז לא, היום בית המשפט הוא פחות או יותר מאוזן. יש הזדמנות גדולה ליריב, שתי שופטות שנחשבות ליברליות עוזבות", ענתה. יש אתגר אפשרי, למנות במקומם שתי שופטות או שני שופטים שמרניים. אפשר לעשות את זה גם בשיטה הקיימת, וזו הזדמנות. לא צריך להרוס את כל מה שבנינו תוך כדי".

בנושא ההחלטה להעמיד לדין את חבר הכנסת לשעבר אביר קארה על ההצעה הכפולה התייחסה שקד: "החלטה שלוקה בחוסר סבירות קיצוני. אדם, חבר כנסת בשנה הראשונה שלו עשה טעות אנוש. זה הכול. אביר הוא שחקן קבוצתי, מהלחץ הוא טעה. הוא מיד אמר שהוא טעה. הוא לא ניסה לגנוב הצבעה. על דבר כזה להרוס לבן אדם את החיים? זה בלתי מתקבל על הדעת. דברים שלא אמורים להיות פליליים הופכים לפליליים והורסים לאנשים את החיים. אדם נורמטיבי שנפתחת נגדו חקירה, בוודאי שמוגש כתב אישום, החיים שלו נהרסים והרבה פעמים לא משתקמים לעולם. אסור להם להיות עם יד קלה על כתב האישום. האישום הזה מקומם".

כשנשאלה האם היא הופתעה מעוצמת המחאה השיבה: "האמת שכן. אף אחד לא ציפה לעוצמה כזו. אני גרה בתל אביב, בעלי הוא טייס, אנחנו רואים כמה זה כואב באמת לאנשים. אני חושבת שסרבנות חייבת להיות מחוץ לתחום. בסוף חיל האוויר בנוי על טייסי המילואים, מי כמוני יודעת. אופיר כל שבוע היה יוצא יום בשבוע, חוזר בלילה, כל שבוע. זה דבר לא פשוט, בטח שאתה בן 40 עם ילדים קטנים. הקרבה מאוד גדולה. חיל האוויר בנוי על הטייסים האלה". 

בסוף הראיון, נשאלה השרה לשעבר האם לבעלה הייתה דילמה בנוגע למחאת הטייסים. "לא, בעלי לא חושב שצריך לנהוג ככה", השיבה. "ככה בנוי חיל האוויר, וחיל האוויר שלנו זו הזרוע הכי חשובה בבסיס קיומה של מדינת ישראל. את הזרוע הזו אסור להחליש, ואני מתנגדת לסרבנות הזו או לרצון לא להגיע יותר למילואים. אבל מי שחייב לטפל בזה זה ראש הממשלה ושר הביטחון, הם לא יכולים לטמון את הראש בחול - המערכת החיסונית שלנו נחלשת. זה שנסראללה מעז לשים אוהל ולהתגרות בישראל, זה משהו שהוא לא העז קודם לכן. זה שארגוני הטרור בג'נין מעיזים לירות, זה לא קרה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm