ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להציג מחר, בישיבת הממשלה שנדחתה, את תוכנית העבודה של הממשלה לשנת 2023. מאז הקמתה של הממשלה לפני כחצי שנה, שלט בסדר היום הציבורי נושא הרפורמה במערכת המשפט. עם זאת, המסמך המפורט שם דגש על מאבק ביוקר המחייה, צמצום פערים חברתיים ומיגור האלימות בחברה הערבית.

לאחר שבוע דרמטי: מהפך בצמרת, האם הקואליציה מחזיקה ברוב?
הוול סטריט ג'ורנל: "הנשיא ביידן מתייחס לנתניהו ולקואליציה גרוע יותר מלאיראן"

עם פרסום התוכנית קרא ראש הממשלה בנימין נתניהו "לכל השותפים ולשרי הממשלה לפעול באופן מתואם שיגביר את האפקטיביות של פעילות הממשלה. תכניות העבודה מאפשרות לנו לנהל טוב יותר את המהלכים השונים, לכוון לתוצאות משמעותיות ולעקוב אחר ביצועם. נמשיך לעקוב גם אחרי מימוש ועמידה ביעדים".

משרד ראש הממשלה

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, פתח ואמר כי "משרד ראש הממשלה הינו משרד מטה, אשר חלק מהותי מעשייתו הוא קידום נושאים לאומיים העולים על שולחן הממשלה, ריכוז נושאי רוחב, הסרת חסמים ופתרון מחלוקות בין-משרדיות לטובת הובלת מדיניות ממשלתית מתואמת".

תוכניות משרד ראש הממשלה כוללות את ועדת השרים לענייני יוקר המחייה, שבראשה עומד ראש הממשלה נתניהו, וכן את חיזוק החוסן האזרחי ביישובי עוטף עזה והשתתפות במאמצים למיגור האלימות בחברה הערבית.

ראש הממשלה נתניהו התייחס לתוכנית משרדו וכתב: "הפרסום של תוכניות העבודה, הכוללות מדדים כמותיים, מהווה מצפן וכלי לבקרה ושיפור מתמידים – בצורה הראויה למילוי מחויבותנו כלפי אזרחי המדינה".

משרד האוצר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציב מטרה מרכזית למשרדו, להיאבק ביוקר המחייה, בדגש על משבר הדיור והורדת מחירי סל המזון. בתחום הדיור מבקש סמוטריץ' לקדם תוכנית דיור ממשלתית, להטיל חובת דיווח על מחירי שכר הדירה בשוק השכירות ולפתח תוכנית שתעניק תמריצים לרשויות שייתנו אישורי בנייה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'  (צילום: יואב דודקביץ/TPS)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יואב דודקביץ/TPS)

בתחום סל המזון, משרד האוצר יקדם את הרחבת ייבוא הפירות והירקות, הפחתת הריכוזיות בשוק המזון ורפורמה להורדת מחירי העוף.

"בשורה התחתונה", כותב סמוטריץ' בתוכנית. "המטרה שלנו להקל על המעמסה הכלכלית של אזרחי ישראל מתקדמת. אולי לא במהירות שיא, אבל בטוח".

משרד הביטחון

ברקע שנה מורכבת למשרד הביטחון, עם איומים במספר זירות מצד אחד, ומחאת אנשי המילואים ומשבר חוק הגיוס מצד שני, מציב השר יואב גלנט למטרה לעודד מוטיבציה לגיוס - כולל קידום מתווה שירות לכלל האוכלוסיה. המגזר החרדי אמנם לא מופיע במפורש בתוכנית, אז משרד הביטחון הציב למטרה להעלות את שיעורי הגיוס בקרב "בני נוער שאינם מחויבים בגיוס". בנוסף, גלנט מתחייב לקדם את רפורמת "נפש אחת", לטיפול ושיקום נכי צה"ל.

יואב גלנט, הרצי הלוי (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
יואב גלנט, הרצי הלוי (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

"יכולתה של מערכת הביטחון להתמודד עם מכלול הסוגיות העומדות על הפרק ואלו שעוד יעמדו בפניה מושתתת על מערכת יעילה, גמישה ואפקטיבית, המגיבה בזמן קצר לאתגרים רבים ומשתנים", כותב גלנט בתוכנית. "מערכת הביטחון נכונה לכל אתגר ומשימה כדי לשמור ולהבטיח את ביסוס עוצמתה של מדינת ישראל".

המשרד לביטחון לאומי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מציב בתוכניתו מספר מטרות, ובראשן את הקמת המשמר הלאומי לצד חיזוק המשטרה ושירות בתי הסוהר על ידי שיפור תנאים והעלאת שכר. ברקע המחאות הנרחבות נגד הרפורמה במערכת המשפט שהביאו לשיתוק עורקי תנועה ראשיים, מתכנן בן גביר לחזק את יכולות גופי האכיפה להתמודד עם הפרות סדר נרחבות בזירות רבות במקביל. 

בנוסף, מבטיח השר להרחיב את תהליכי רישוי נשק לאזרחים לצורך מתן מענה ראשוני לאירועי טרור. המשרד מקדיש גם פרק לצמצום האלימות בחברה הערבית, שגבתה את חייהם של למעלה ממאה בני אדם מאז תחילת השנה. לצד תוכנית לתפיסת נשק לא חוקי, מתכנן המשרד לביטחון לאומי להיאבק בגביית דמי חסות (פרוטקשן) וימדוד את הצלחתו בין היתר בהעלאת שיעורי הפענוח במקרי הרצח.

איתמר בן גביר, יעקב שבתאי (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

לדברי בן גביר, בתקציב 2023 "גובש סיכום תקדימי למשרד לביטחון לאומי בהיקפים משמעותיים, שכולל לראשונה תוספות שכר ייעודיות לגופי המשרד לביטחון לאומי וכן תקציבי התעצמות בהיבטי טכנולוגיה, בינוי והצטיידות משמעותיים. תקציבים אלו ינותבו ליצירת שינוי של ממש במצב הביטחון האישי".

משרד החוץ

ברקע משבר היחסים חסר התקדים עם ארצות הברית, משרד החוץ יפעל השנה לחיזוק ושימור היחסים עם וושינגטון, וינסה להשפיע על דעת הקהל בקרב הציבור האמריקאי. במקביל, הציב השר אלי כהן מטרה להמשיך ולקדם את הסכמי הנורמליזציה במסגרת הסכמי אברהם. מטרה זו כוללת גם תוכנית לשיקום הרשות הפלסטינית וקידום תוכנית "ביטחון תמורת כלכלה" ברצועת עזה.

בנוסף, יפעל משרד החוץ לסיכול הגרעין האיראני, תוך הגברת הלחץ לבלימת השפעתה באזור, ושימור חופש הפעולה הישראלי בנושא.

שר החוץ אלי כהן ומזכיר המדינה האמריקאי אנטוני בלינקן (צילום: יונתן זינדל)
שר החוץ אלי כהן ומזכיר המדינה האמריקאי אנטוני בלינקן (צילום: יונתן זינדל)

"מדינת ישראל היא נכס לקהילה הבינלאומית", כותב כהן במסמך. "על כתפינו הוטלה העבודה הקדושה לגרום למדינות רבות ככל האפשר להכיר בה כמעצמה כלכלית, מדינית וביטחונית ולאפשר לעולם ליהנות מפירות הצלחתנו".

משרד המשפטים

מאז כניסתו לתפקיד שר המשפטים לפני כחצי שנה היה השר יריב לוין עסוק בעיקר בקידום הרפורמה הנרחבת במערכת המשפט. עם זאת, תוכנית העבודה השנתית של משרדו לא נוגעת כמעט ברפורמה, ומתמקדת בהנגשת שירותים לאזרח. המטרה הראשונה של משרד המשפטים היא ייעול ההליך הפלילי תוך שמירה על זכויות האזרח, הנגשת הייצוג המשפטי בסניגוריה הציבורית ודגש על הסיוע המשפטי לחברה הערבית.

יריב לוין (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

"תוכנית העבודה לשנה הקרובה תתמקד בחיזוק אמון הציבור במערכת, בתיקוני חקיקה שונים שיסייעו לציבור ובקידום פעולות שיסייעו להורדת העומס על בתי המשפט, כל זאת תוך שיפור משמעותי של השירות שמעניק המשרד ויחידותיו לציבור", כותב לוין.

משרד הפנים

ח"כ משה ארבל נכנס לתפקידו כשר הפנים לאחר פסילת מינויו של מנהיג מפלגת ש"ס אריה דרעי, ושם למשרדו מטרה לחזק את עצמאות השלטון המקומי, צמצום הפערים בין הרשויות המקומיות, וייעול השירותים המשרדיים ושיתוף הפעולה עם משרדי הממשלה השונים. בין משימותיו של המשרד ניתן למצוא גם קיצור וייעול הנפקת רישיונות עסק, יישום תוכנית לצמצום הפשיעה בחברה הערבית והגדלה וטיפוח של חופי הרחצה המוכרזים לאורך רצועת החוף של ישראל.

חה''כ משה ארבל ויו''ר ש''ס, אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חה''כ משה ארבל ויו''ר ש''ס, אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בסוף השנה יתקיימו הבחירות לראשות הרשויות, ולדברי ארבל "המשרד עושה הכול על מנת שהבחירות הקרובות יעברו בשלום בכלל הרשויות, בהליך תקין ודמוקרטי, יעיל וחכם".

משרד התקשורת

שר התקשורת שלמה קרעי מבטיח בתוכניתו "מהפכה של ממש. אחרי עשרות שנים של רגולציה היפר-אקטיבית, שאין כדוגמתה בעולם המערבי", עוד הוסיף כי "אנחנו מפחיתים למינימום את ההתערבות בתוכן, במודל העסקי, בסוג ההכנסות, בהרכב חבילות המנוי ובלוח השידורים".

שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: אבשלום ששוני)
שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: אבשלום ששוני)

בתוכניות משרדו עידוד התחרות בלוח השידורים תוך עדכון הרגולציה על גופי השידור והרדיו, קידום הטמעת טכנולוגיית G-5 והרחבת פריסת סיבים אופטיים מתקדמים. בנוסף, יקדם משרד התקשורת בניית כלים להגנה על ילדים ברשת, והגנה על משתמשים ברשתות החברתיות. 

המשרד לקידום מעמד האישה

בחודש מאי אישרה מליאת הכנסת את הקמתו של המשרד לקידום מעמד האישה, בראשותו עומדת השרה מאי גולן. עיקר עבודת המשרד השנה תהיה בהקמת המשרד וביסוס האסטרטגיה שלו. משרדה של גולן יפעל השנה לגיבוש תוכנית לצמצום האלימות כלפי נשים בדגש על הטרדות מיניות, וקידום הקמת מאגר נתונים אמין ברמה הארצית. בנוסף, תפעל גולן לפיתוח תוכנית לאיזון "בית-עבודה" ולהרחבת הפרויקט החינוכי "בעקבות נשים פורצות דרך".

מאי גולן בעת השבעתה כשרה בממשלה  (צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ' )
מאי גולן בעת השבעתה כשרה בממשלה (צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ' )

השרה מאי גולן כתבה במכתבה כי "הגיע הזמן שנשים יפסיקו להשתמש במונח לנפץ 'תקרות זכוכית' אלא 'יטוסו לחלל'. שכן, תקרת הזכוכית הייתה חסם שצריך לנפצו. לאורך כל השנים, מעל כל במה, דיברו על מעמדה של האישה, כשעצם ההגדרה של המילה מעמד היוותה בעצמה חסם. אני שואפת שהשמים יהיו הגבול. אני לא שואפת להגיע למעמד מסוים כדי להעיד על קידומי - קו האופק האישי יהווה מעתה המקום שאליו תשאפנה כל הנשים בישראל".