חקיקת הרפורמה המשפטית בעיצומה: ועדת החוקה, חוק ומשפט דנה היום (ראשון) בצמצום עילת הסבירות. יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן הודיע כי יהיה זה הדיון האחרון בהצעת החוק לפני ההצבעות עליו. בסיום הדיון יופץ הנוסח להסתייגויות, וניתן יהיה להגיש את ההסתייגויות עד מחר בשעה 7:00 בבוקר.

במהלך הדיון, פרופ' יובל אלבשן, שהוביל את מתווה פרידמן-אלבשן לפשרה, התנגד לנוסח החוק המוצע ואמר כי "הנוסח הזה לא ראוי". המשנה ליועמ"שית גיל לימון הוסיף: "התיקונים שהוכנסו רק מחמירים את הבעיות שדיברנו עליהם בפעם הקודמת".

"בעזרת השם כבר בשבוע הבא": רוטמן לא מתכוון לעצור את החקיקה

פרופ' יובל אלבשן, שהוביל את מתווה פרידמן-אלבשן לפשרה, התנגד לנוסח החוק המוצע ואמר במהלך הדיון כי "הנוסח הזה לא ראוי; הוצאת ממשלת המעבר מכל נושא צמצום העילה זה אלמנט שהיה מוסכם על כולם; נדרשת הבחנה בין החלטות הממשלה במליאתה להחלטות השרים. הצמצום צריך לחול רק על החלק הראשון; יש לקבוע בחוק את חובה לנהוג בסבירות. על מינויי השרים צריכה לחול חובת הסבירות הרחבה".

אלבשן אמר כי "ח"כ סעדה אמר שהפערים בין הנוסחים קטנים כסיכה ובגדול אני מסכים אבל לסיכה יש משמעות. הנוסח הנוכחי חוטא בכל מיני דברים. לא אעשה אאוטינג אבל היו הסכמות, היו מגעים מכל הצדדים ויש פה דברים שחייבים להיות בחוק ושחשוב להסכים להם- הוצאת ממשלת המעבר מכל נושא צמצום העילה זה אלמנט שהיה מוסכם על כולם. גם כך הממשלה בגרעון דמוקרטי ואין לה שום יתרון על בימ"ש. לא יעלה על הדעת שממשלת מעבר מרגע הכרזת הבחירות תקבל צמצום עילת הסבירות כמו ממשלות אחרות. 

"נקודה שניה שאני יודע שח"כ רוטמן לא מסכים לה- נדרשת הבחנה בין החלטות הממשלה במליאתה להחלטות השרים- הצמצום צריך לחול רק על החלק הראשון. בהנחת המוצא החלטות הממשלה רובן מדיניות לעומת החלטות השרים שברובן אינן.  החלת חובת הסבירות על השרים גם אם אין ביקורת שיפוטית- יש לקבוע בחוק שיש חובה לנהוג בסבירות.

"יש פער בין החובה לשפיטות שלה ותיתכן חובה גם אם אין שפיטות שלה. המשמעות של הצמצום כמו שנראה כרגע בנוסח הוא פטור מחובת הסבירות ולזה גם אתה לא מסכים. אני מבין את החשש שברגע שתיקבע חובה תהיה שפיטות של העליון אבל בבימ"ש העליון יש לא מעט שופטים נוסף על סולברג, המתנגדים לסבירות ולכן אם תקבעו את החובה שהיא קריטית זה חשוב". 

"אחת ההצעות הייתה שמי שיבדוק את חובת הסבירות הוא הכנסת עצמה ובעיניי זה לא רע- שוועדה כמו ביקורת המדינה שהיא תמיד בראשות האופוזיציה תקבל את הבדיקות של הסבירות. הרווח הוא כפול- אתה מחזק את הכנסת שהיא במצב גרוע אל מול הממשלה. בנוסף הח"כים מקבלים מעקב צמוד אחר הסבירות ויכולים לתקן. גם אם זה לא יקרה, עדיין חובת הסבירות קריטית". 

"יש לעשות הבחנה בין מינויים שמאושרים בכנסת ע"י המליאה לבין מינויי השרים שעליהם צריכה לחול חובת הסבירות הרחבה. אני רואה הנהונים מכל הכיוונים וחושב שלפחות הנקודות הללו שהן קריטיות אפשר להשיג הישג. אם ההיסטוריה תשפוט בסוף שיהיה תשעה באב בגלל הסבירות אתם תצטרכו לשלם את המחיר ולכן הדבר הזה קריטי. אלו דברים שהיו מוסכמים כמעט על כולם", סיכם אלבשן. 

המשנה ליועמ"שית גיל לימון הוסיף: "התיקונים שהוכנסו רק מחמירים את הבעיות שדיברנו עליהם בפעם הקודמת. התיקונים הללו דווקא מחזקים את הקשיים שעמדנו עליהם, בכך שהם: 1. ממקדים את החסינות מפני ביקורת שיפוטית על הפרת חובת הסבירות לממשלה ולשרים, שמחזיקים בכוח השלטוני הרב ביותר. 2. מבהירים באופן מפורש כי הצעת החוק נועדה לחול גם על מינויים (ובמשמע – על פיטורין), וכן על הימנעות מביצוע פעולה שלטונית. כלומר, על החלטות שלטוניות פרטניות, להבדיל מהכרעות מדיניות כלליות".

כזכור, לימון תקף בדיון בוועדת החוקה את ההצעה לצמצום עילת הסבירות וכינה אותה "הצעה קיצונית ביותר". לדבריו, "זאת הצעה שמבטלת את עמדת ביהמ"ש בעניין הסבירות. קיצוניותה מתבטאת בריכוך למראית עין כי לא יחול על הכנסת וראשי ערים אבל דווקא זה מדגים שהוא יחול על מי שיש להם את ההשפעה הרבה ביותר על הציבור. פגיעתה קשה בגלל שנוגעת למי שמשפיעים בצורה המשמעותית. ההצעה שופכת את התינוק עם המים. הפגיעה הקשה של החוק היא רב מערכתית". 

"הפגיעה המשמעותית ביותר נוגעת למעמדם של שומרי סף כך שהמינוי שלהם יהיה נקי ותקין ושלא יהיה ניתן לפטר אותם רק בגלל שיקולים פוליטיים. היועצת תמשיך להיות עצמאית בהחלטותיה כדי להגן על שלטון החוק וזכויות האדם".

פרופ' יובל אלבשן נגד החוק לצמצום עילת הסבירות: "הנוסח לא ראוי" (צילום :ערוץ הכנסת)

בהודעתו לחברי הוועדה כתב רוטמן כי "הדיון ביום ראשון יהיה הדיון האחרון לפני הפצת הנוסח להסתייגויות. בדיון יוכלו חברי הכנסת לסכם את דעתם בנוגע לחוק. מאחר ובניגוד לרוב דיוני ועדת החוקה, מגיעים חברי כנסת רבים, וכדי למנוע אי־נעימויות ותלונות, אני מבהיר כי תינתן עדיפות בסדר הדוברים לחברי הוועדה ולחברי כנסת שטרם התבטאו בנושא, ככל שיגיעו".

מחר יתחילו ההצבעות על ההסתייגויות לקראת אישור החוק לקראת קריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, והוא צפוי להגיע למליאה בתחילת השבוע הבא. מבחינת הקואליציה, המטרה היא להשלים את החקיקה עוד לפני תשעה באב וסיום כנס הקיץ.