בשל מחאת הנגד לרפורמה המשפטית נראה כי אנשי מילואים רבים הביעו את תחושותיהם ואמרו כי אם חוק צמצום עילת הסבירות יעבור, הם לא יתייצבו יותר לשירות המילואים. בכירי המטכ"ל הביעו חשש כלפי שר הביטחון גלנט ואמרו לו כי הם מודאגים מהמצב. הדברים הובאו לידיעתו גם של ראש הממשלה נתניהו, שכן אם בישראל יצטרכו להתמודד מול מערכה ביטחונית, מחאת הטייסים תשפיע בצורה נחרצת על פעילות הצבא. על הנושא הטעון ועל שלל הנושאים הביטחוניים שעל הפרק שוחח היום (שני) גדי נס ברדיו צפון 104.5FM עם גיבור ישראל תא"ל (מיל') אביגדור קהלני שבעבר התנגד במופגן לתופעת הסרבנות.

"אנחנו נמצאים בתקופה קשה מאוד, אין לי שום ספק, הנושא של הסרבנות הוא בלתי ייסלח", אמר. "הניסיון לכופף ממשלה זה ניסיון של מהפכה צבאית שמנסה לעשות מהפכה על הדמוקרטיה. קצינים וחיילים יגידו לממשלה מה לעשות? אם היא לא תמלא את זה, בסופו של דבר יפילו אותה. הנושא של הסרבנות אני פחות חושש מהעניין הזה, ברגע שיהיו טילים נאמר מהחיזבאללה, וכל המדינה תהיה מוצפת טילים, אתה חושב שמישהו ישב בבית כשהוא טייס קרב או לוחם דובדבן? הוא יוכל להסתכל במראה? בעיניים של הבן שלו? לדעתי לא. עצם ההכרזה הוא כשימוש כנשק מול ממשלה שרוצים להחליף אותה". 

זרקא משיב אש: "הטלפון שלי יכול לשלוח הרבה אנשים לבית הסוהר"

על רקע המחאות נגד הרפורמה: חולדאי הכריז - השם החדש של צומת קפלן

קהלני המשיך וביקר את התופעה: "אני לא תופס צד כזה או אחר, בנושא של הסרבנות אני לא יכול להאמין שאדם יכול להרגיש כך, חייל מילואים הוא אינו מתנדב, רק אחרי גיל 50 מתנדבים, חייל מילואים? המדינה הזו תלויה בחיילי המילואים". 

על המסר שאנחנו מעבירים לאויבנו אמר: "הם חוגגים עכשיו, אבל הם טועים, כי אני מאמין שברגע האמת כולם יתייצבו. אנחנו משדרים מדינה שהיא דמוקרטיה. יש חשש מדיקטטורה, כל מפגין יכול להפגין ברחוב וכל אחד יכול להמשיך את חייו, זו לא דיקטטורה. צריך לתת לממשלה למשול, היא צריכה להיות חזקה ולמשול. אחרת עוד שבוע ניכנס לג'נין ויבואו כמה חיילים ויגידו 'אנחנו לא נכנסים לג'נין'". 

אביגדור קהלני (צילום: רענן כהן)
אביגדור קהלני (צילום: רענן כהן)

בהמשך הביע את דעתו באשר לאפשרות של סירוב פקודה, ונשאל האם זה השלב הבא: "מה ההבדל בין תופעת הסרבנות לבין דעה פוליטית? אם חייל יגיד שלא יורדים מהגולן, אני לא מסכים שנרד כל קבוצת חיילים, תעמוד ותתייצב מול ממשלה ותגיד אני לא מוכנה? בסופו של דבר כל אלה שמכריזים על התנגדות כזו ואחרת, הטייסים פגעו בעצמם, תמיד ידענו שהם אנשים טובים, פטריוטים. הם פגעו בעצמם, 8200 פגעו בעצמם, אלה אנשים שהיו באיכות, הם אומרים שהמדינה שייכת לנו, לא לאותו חקלאי שעובד בערבה, היא שייכת לנו, אנחנו קבוצת עילית". 

על קבוצות של תיכוניסטים שמנחה לקראת גיוסם לצה"ל סיפר: "אני מרגיש את עצמי שליח מתוך מגמה לגרום לאנשים להתייצב לצה"ל ולהחזיק את דגל המדינה, אני לא מתכוון לשנות לא במנגינה ולא במילים. אני מצפה מהם שיתגייסו ויעשו את הפעולה במקום שצה"ל עושה אותן. אני לא אשנה את טון הדיבור שלי, אני מרצה לארבעים אלף תלמידים". 

לסיום העריך באופטימיות כי החברה הישראלית תשרוד את המהמורה: "המדינה יותר חזקה מהכול, אני מקווה ורוצה להיות אופטימי, היא יותר חזקה מאנשיה וגם ממנהיגה, ימצאו את שביל הזהב. נשאלת השאלה למה האופוזיציה לא תכנס לתוך הממשלה, הם היו עם נתניהו גם כשהיה כתב אישום, גדעון סער לא רצה לשנות כמה חוקים כשהוא היה בקדנציה? ועכשיו הקואליציה רוצה לעשות את זה".