לראשונה זה חודשים: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח בטלפון היום (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ודן עמו בתוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט ובהצבעה הקרובה בכנסת על החוק לביטול עילת הסבירות. על דבר השיחה דיווח לראשונה ברק רביד בוואלה! לפי שלושה בכירים אמריקאים וישראלים.

נתניהו: "לא ייתכן שתהיה קבוצה בצבא שתאיים על הממשלה הנבחרת"

על פי ההודעה שפרסמה לשכת רה"מ, ביידן הזמין את נתניהו לביקור בארה"ב, בעוד נתניהו אמר כי בכוונתו לנסות לגבש במהלך פגרת הקיץ הסכמה ציבורית רחבה לגבי החקיקה.

דובר הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר כי ביידן הדגיש בפני נתניהו כי יש צורך להשיג פשרה וקונצנזוס רחבים ככל האפשר בנוגע לרפורמה המשפטית. עוד הדגיש ביידן כי ערכים דמוקרטיים היו וצריכים להישאר הבסיס ליחסים בין המדינות. קירבי אמר כי ביידן ונתניהו הסכימו להיפגש עד סוף השנה אך ציין כי הפרטים עדיין צריכים להיות נידונים בין הצדדים.

"במוקד השיחה עמדו חיזוק הברית האיתנה בין המדינות; בלימת האיומים מצד איראן וגרורותיה והרחבת מעגל השלום האזורי; והמשך המאמצים לרגיעה ויציבות ביהודה ושומרון (תהליך עקבה - שארם א-שייח עם הרש"פ). ראש הממשלה נתניהו עדכן את נשיא ארה"ב בנוגע לחוק שיתקבל בשבוע הבא בכנסת ועל כוונתו לנסות לגבש במהלך פגרת הקיץ הסכמה ציבורית רחבה לגבי יתרת התהליך. הנשיא ביידן הזמין את ראש הממשלה נתניהו למפגש קרוב בארה"ב. ראש הממשלה נענה בחיוב להזמנה וסוכם כי הצוותים של ישראל וארה"ב יתאמו את פרטי המפגש", נמסר מלשכת רה"מ.

נתניהו נגד הסרבנות בישיבת הממשלה: "לא ייתכן שקבוצה בצבא תאיים על הממשלה הנבחרת" (צילום :לע"מ)

השיחה התקיימה יממה לפני הגעתו של הנשיא יצחק הרצוג לוושינגטון ופגישתו עם הנשיא ביידן בבית הלבן מחר. זה יהיה ביקורו השני של הרצוג בבית הלבן בשנה האחרונה. ביום רביעי הרצוג ינאם בפני כינוס הקונגרס האמריקאי לציון 75 שנה להקמת מדינת ישראל ולברית בין ישראל לארצות הברית.

שיחת הטלפון מגיעה כאשר היחסים בין ממשל ביידן לבין ממשלת נתניהו מתוחים מאוד. שבעה חודשים אחרי השבעת הממשלה נתניהו עדיין לא קיבל הזמנה מביידן לפגישה בבית הלבן. ביידן מודאג מאוד מתוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט. בריאיון לרשת CNN בשבוע שעבר אמר ביידן כי הממשלה הנוכחית בישראל היא הקיצונית ביותר מאז החל לעבוד עם ראשי ממשלה ישראלים לפני 50 שנה.
 
השיחה בין ביידן לנתניהו התקיימה כמה ימים לפני ההצבעה המכרעת בכנסת על ביטול עילת הסבירות. כזכור, בחודש מרץ, כשבוע לפני שנתניהו החליט לפטר את שר הביטחון יואב גלנט, התקשר הנשיא האמריקאי לראש הממשלה והביע דאגה רבה מהחקיקה המתוכננת.

ביום שאחרי החלטתו של נתניהו לפטר את גלנט העביר ביידן לנתניהו מסר אישי באמצעות שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, ובו דרישה לעצור את החקיקה. כמה שעות לאחר מכן הודיע נתניהו על השהיית החקיקה.