החקיקה המשפטית: ועדת החוקה, חוק ומשפט בראשותו של חבר הכנסת שמחה רוטמן, התכנסה היום (שלישי) על מנת להציג את הנימוקים להסתייגויות, שעליהן צפויים חברי הוועדה להצביע בקרוב. בתוך כך, חבר הכנסת רוטמן הפתיע את היושבים בוועדה כשאמר: "נשמח מאוד להתקדם לתיקון מערכת המשפט בהסכמות ובשיתוף פעולה". עם זאת, ציין: "האופוזיציה התנהלה בחוסר תום לב וסירוב מוחלט להסכמות".

חבר הכנסת רוטמן הדגיש כי "מעולם לא היה דיון בהצעת חוק יסוד עם כ"כ הרבה שעות, מומחים ודוברים בעיקר מהאופוזיציה. כמעט כל דקה ושעה בדיונים היו מנוצלות היטב. הדיונים היו מקיפים וממצים, אבל הצורה שבה האופוזיציה התנהלה הייתה בחוסר תום לב גדול. האופוזיציה התנהלה בסירוב מוחלט להסכמות, זמני הדיבור שניתנו לחברי הוועדה מטעם האופוזיציה היו מקיפים".

ועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"נשמח מאוד להתקדם לתיקון של מערכת המשפט בהסכמות ובשיתוף פעולה. האופוזיציה אומרת שיש לה חוסר אמון בממשלה ובמי שעומד בראשה, עצרו את החקיקה בניגוד לדעתי בסבב הקודם. זמן העצירה לא נוצל ע"י האופוזיציה לצורך הגעה להסכמות", הוסיף. אמש, הדיונים בוועדת החוקה נפתחו באיחור, לאחר שהתקיימו מגעים בין חבר הכנסת רוטמן לנציגי האופוזיציה, על מנת להגיע להסכמות בנושא כמות ההסתייגויות.

מבית הנשיא נמסר: "נשיא המדינה מברך על כל נסיון להגיע להסכמה רחבה. הנשיא חוזר על קריאתו לקיים הידברות. אם רק צד אחד ינצח המדינה תפסיד. בשלב זה בבית הנשיא לא מכירים שהושגו הסכמות".

ביום ראשון האחרון, התראיין רוטמן לתוכנית של ענת דוידוב וטל שלו ב-103FM והתייחס להצעת החוק לצמצום עילת הסבירות: "אני מודאג שכך שמדינת ישראל תהיה דמוקרטית. אני רוצה שנחיה במדינה שבה לתוצאות הבחירות יש השפעה. אני חושב שיש במבנה המדינה כמה בעיות קשות שלא התחילו היום, אלא לפני הרבה שנים. יותר מדי כוח עבר מנבחרי ציבור לגורמים שאינם נבחרו, בין אם הגורמים האלו הם שופטים או יועצים משפטיים".

"לאחרונה גילינו שאפילו תוצאות הבחירות, גם כאשר הן דיי מוכחות וברורות, יש אנשים שחושבים שכמה קצינים במילואים, אם הם נושאים את הדרגות הנכונות, או שהם שירתו בחיל הנכון, אמורים להיות שחקני וטו במדינה. כשראיתי תמונה של איזה עיתונאי, מישהו שאמור להבין דבר או שניים בחשיבות דמוקרטיה, מעלה תמונה של קצינים למול תמונה של נבחרי ציבור ואומר: 'במי אתם בוחרים?', אז משהו נורא שגוי בתפיסה הדמוקרטית של חלק גדול מקובעי דעת הקהל בישראל שחושבים שבמדינה דמוקרטית הולכים לשאול את הקצינים איזו חקיקה להעביר בכנסת. נראה לי קצת משונה", הוסיף.

כשנשאל האם החוק יעבור בשבוע הבא, השיב: "בעזרת השם" ענה והביע את דעתו האם יהיה שידור חוזר של הפעם הקודמת, "אני לא חושב שיש הרבה דברים שמזכירים את הפעם הקודמת. הדבר היחיד שמזכיר זה הפמפום באינסופי של כל מכתב שחתומים עליו שניים וחצי אנשים שמשרתים שירות פעיל. אני לא מכיר טייסים אבל ראיתי אתמול את הפוסט של הטייס שאומר, שהטייס שבא להתראיין אצל 'אופירה וברקו' בדמעות לספר שהוא לא יטוס יותר, כבר 10 שנים לא טס. הוא היה טייס תובלה ולא טייס קרב. אנחנו נמצאים בקמפיין PR. התקשורת מתמסרת אליו ברובה הגדול מאוד מאוד. נבחרי הציבור מתרשמים מזה הרבה פחות".