ראש המטה לביטחון לאומי, צחי הנגבי, אמר היום (רביעי) כי "שיחת הטלפון בין נשיא ארה"ב לראש הממשלה נתניהו הייתה, כפי שתואר על ידי שני הצדדים 'טובה, לבבית וקונסטרוקטיבית'". כמו כן, התייחס הנגבי לטור של תומאס פרידמן ב"ניו יורק טיימס", בו פרסם כי ביידן קרא לנתניהו להפסיק את החקיקה המשפטית ללא הסכמה רחבה, והכחיש את הדברים.

הנגבי ציין כי "הדברים המיוחסים לנשיא במאמר ב״ניו יורק טיימס״ כלל לא נאמרו בשיחה. ראש הממשלה נתניהו עדכן את הנשיא כי בשבוע הקרוב תשלים הכנסת את החקיקה הנוכחית, וכי במהלך חודשי פגרת הקיץ של הכנסת יפעל לגבש הסכמה ציבורית רחבה לגבי יתרת התהליך".

כאמור, מפרטים חדשים על השיחה בין המנהיגים שפרסם הבוקר הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס", תומאס פרידמן, עולה כי ביידן פנה לרה"מ ואמר: "בבקשה תפסיק לנסות ולמהר להעביר את הרפורמה המשפטית, קודם כל תבנה קונצנזוס". פרידמן ציין כי ביידן הזמין אותו ביום השלישי לחדר הסגלגל ונתן לו "הצהרה חסרת תקדים" בנושא הרפורמה, כשהנשיא מתאר כי "ההפגנות המתמשכות מדגימות כמה תוססת הדמוקרטיה הישראלית". עם זאת, תיאר כי ביידן הדגיש ש"הרצון של נתניהו לבצע שינוי חקיקתי, בלי מראית עין של קונצנזוס לאומי, מפחית באופן חד את יכולתו של בית המשפט העליון בישראל לפקח על ההחלטות והמינויים בממשלה".

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/DEBBIE HILL/POOL)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/DEBBIE HILL/POOL)

פרידמן המשיך וציין כי "ביידן מודאג עמוקות ליציבות ולעתיד של ישראל, בעלת הברית החשובה ביותר של ארה"ב במזרח התיכון. המסר שלו לראש הממשלה ולנשיא הישראלי לא יכולה להיות יותר ברורה - נא לעצור עכשיו. אל תעבירו דבר כה חשוב בלי הסכמה רחבה, או שאתם עומדים לפגוע בדמוקרטיה הישראלית וביחסים עם הדמוקרטיה האמריקאית ולעולם לא תוכלו להחזיר את הגלגל לאחור".

עוד ציין הפרשן הבכיר של העיתון האמריקאי, כי ביידן ציין ש"זהו ללא ספק תחום שלישראלים יש דעות נחרצות לגביו, כולל בתנועת המחאה המתמשכת שחייבת להישאר הליבה של מערכת היחסים הדו-צדדית שלנו. יש למצוא קונצנזוס על תחומי המדיניות השנויים במחלוקת, לכן יש לקחת את הזמן שצריך כדי ליצור את השינויים המשמעותיים, זה חיוני. אז ההמלצה שלי למנהיגיה של ישראל היא לא למהר. אני מאמין שהתוצאה הטובה ביותר היא להמשיך ולחפש את הקונצנזוס הרחב ביותר שאפשר".