דוברות הבית הלבן אישרה הערב (רביעי) את המאמר שפרסם תומאס פרידמן ב"ניו יורק טיימס" בו טען כי הנשיא ביידן הזמין אותו לשיחה, במהלכה העביר מסר לראש הממשלה נתניהו לפיו עליו לעצור עכשיו את החקיקה. דוברת הבית הלבן ז'אן פייר, נשאלה בנוגע למאמר, והשיבה: "פרידמן ציטט ישירות את הנשיא, ואתן לדבריו לעמוד בפני עצמם".

המסר הדרמטי של ביידן לרה"מ נתניהו: "אל תחוקק ללא הסכמה רחבה"
שליחת "מעריב" לוושינגטון: "יש פער בין הטור של פרידמן לדברים שהוצגו להרצוג"

עוד הוסיפה: "הנשיא היה ברור בפגישה עם הנשיא הרצוג ובשיחת הטלפון שלו עם נתניהו, מערכת היחסים שלו עם ישראל הולכת ימים אחורה, היא חזקה ועמוקה. אנחנו מחויבים לביטחון ישראל. אתן לתגובה שלו במאמר לעמוד בפני עצמה".

בתוך כך, השגריר מייק הרצוג חתם על הסכם ההדדיות, במסגרת הקידום של הפטור מוויזה לישראלים. הפיילוט של יישום ההסכם מתחיל כבר מחר, כשבסוף החודש תגיעה משלחת אמריקאית לישראל, על מנת לבדוק את העמידה בתנאים לקבלת הפטור. החלטת האמריקאים בנושא צפויה להתקבל עד לתאריך ה-30 בספטמבר. 

מוקדם יותר, דווח כי לפי גורמים המעורים בפרטים, פרידמן לא זומן לשיחה בגלל נתניהו, אלא מדובר היה בתדרוך תקופתי שנקבע זמן רב קודם לכן, וביידן השתמש בו כדי להעביר מסר לאחר שלא היה מרוצה מההודעה שהוציאה לשכת נתניהו. 

על פי הגורמים המעורים, שיחתו של פרידמן עם ביידן תוכננה כתדרוך שנגע לשורה של נושאים, כולל מלחמה באוקראינה ועוד, והמצב בישראל היה אחד מהם. עם זאת, ביידן ניצל את ההזדמנות והשתמש בפגישתו עם פרידמן כדי להעביר מסר לנתניהו.

הגורמים המעורים התרשמו כי בבית הלבן חשו אי נוחות בעקבות ההודעה שיצאה מלשכת רה"מ אחרי שיחת ביידן-נתניהו, לפיה "ראש הממשלה נתניהו עדכן את נשיא ארה"ב בנוגע לחוק שיתקבל בשבוע הבא בכנסת ועל כוונתו לנסות לגבש במהלך פגרת הקיץ הסכמה ציבורית רחבה לגבי יתרת התהליך".

סדר הדברים הזה - קודם נעביר את חוק עילת הסבירות ואחר כך נעשה מאמץ להגיע להסכמות רחבות - לא ממש מצא חן בעיניי בכירי הממשל. על כן, הנשיא ביידן מצא לנכון לחדד את עמדתו בנושא ועשה זאת במהלך שיחתו עם הפרשן הוותיק.