ממשיך למרות האזהרות? ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (חמישי) הצהרה לתקשורת, בה טען כי "ביטול עילת הסבירות תחזק את הדמוקרטיה" ותקף את מחאת המילואים שלדבריו "היא קץ הדמוקרטיה". 

"תעצור את החקיקה, העם במצוקה": המסר של יו"ר ההסתדרות לנתניהו
ראש המוסד לשעבר: "ביטול עילת הסבירות יאפשר להאג לחקור את חיילי צה"ל"

נתניהו: "נעשים מאמצים להגיע להסכמה על עילת הסבירות, דלתנו פתוחה" (צילום :לע"מ)

"אני מדבר איתכם כשמעלינו צל החורבן",  פתח ואמר נתניהו. "הפכנו את ישראל לכוח עולה בין האומות. בנינו מדינה חזקה, מתקדמת משגשגת. עשינו זאת בזכות המשותף בינינו. כולנו רוצים מדינה יהודית ודמוקרטית, צה"ל חזק. וכולנו מבינים שיש לנו רק מדינה אחת".

"ועם זאת כמו בכל דמוקרטיה בעולם קיימות מחלוקות. רבים מאיתנו מאמינים שהאיזון בין הרשויות הופר בעשורים האחרונים ויש להשיב את האיזון כדי שיבטא את רצון העם. אחרים חוששים מההשלכות של השינוי הזה, ואחרים רוצים להפיל את הממשלה בלי קשר לרפורמה".

הוא טען: "ישראל לא תהפוך למדינת הלכה, לא יהיו שווים יותר ושווים פחות. לא יהיו כאלו שמעל החוק, יכולים לחסום כבישים, לחסום אמבולנסים ולסכן חייהם של אזרחים".

"אני שואף להגיע להסכמה רחבה, ולכן נכנסנו להידברות. הקואוליציה הציעה מספר הצעות במשך שלושה חודשים ולצערי הרב היד שהושטנו למנהיגי האופוזיציה נשארה באוויר, ייתכן שבגלל החשש שלהם ממנהיגי המחאה הקיצוניים", טען, אך התעלם מיו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ - שרק אתמול קרא לו להיכנס להידברות.

נתניהו המשיך וטען כי "אף על פי כן גם בהיעדר פרטנר הקואליציה גילתה אחריות וריככה את הרפורמה, הורידה את פסקת ההתגברות. אני רוצה להעיר הערה כללית ששוללת את הטענה המופרכת שמדובר פה בהרס הדמוקרטיה. עד לאחרונה הצורך בצמצום עילת הסבירות היה מוסכם בפוליטיקה. אהרן ברק אמר ב-2019 שהוא מוכן לבטל את עילת הסבירות "יכול להיות שהגיע זמנה". קל וחומר שאפשר לצמצם אותה ולא להפוך את התיקון הזה לקץ הדמוקרטיה".

הוא הוסיף וטען כי "לכן כל הדיבורים הללו על הרס הדמוקרטיה הוא ניסיון להפחיד אתכם ממשהו שאין לו שום בסיס במציאות. לכן כל הדיבורים הללו על הרס הדמוקרטיה הוא ניסיון להפחיד אתכם ממשהו שאין לו שום בסיס במציאות". 

נתניהו תקף: "מה שמסכן את הדמוקרטיה זאת הסרבנות, הסרבנות מסכנת את הביטחון של כל אזרחי ישראל. בדמוקרטיה הצבא כפוף לממשלה ולא מכופף אותה. אם הם מכתיבים איומים זה דבר פסול, ואם הם מצליחים - זה קץ הדמוקרטיה. ממשלה אחראית לא יכולה להסכים לזה וכל אזרח צריך להתנגד לזה". 

"רוצה להגיד שבעבר רבים מאזרחי ישראל לא הסכימו עם כל מה שעשו ממשלות קודמות, התנגדו להסכמי אוסלו וההתנתקות. אף שהם ראו במעשים הללו, אף אחד לא השמיע איום גורף בסרבנות כדי לסכל את ההחלטות", אמר נתניהו (שאחיו ואביו חתמו על קריאה לסרבנות בזמן ההתנתקות). הוא המשיך ותקף: "רמטכ"לים לשעבר הם המסיתים הראשיים לסרבנות גורפת. הם מבינים את הסכנה וממשיכים בהסתה. מצפה מכל ראשי האופוזיציה לגלות אפס סובלנות".

נתניהו סיכם כי "ב-16 שנותיי כרה"מ ראיתי את עצמי כרה"מ של כולכם. האתגרים: הצמחת הכלכלה, המאבק ביוקר המחייה, במאבק בטרור ובאיום האיראני - אנחנו פועלים למען המטרות האלו יום יום.

לדבריו, "גם ברגעים אלו נעשים מאמצים להגיע להסכמה על עילת הסבירות. גם אם לא, דלתה של הקואליציה תישאר פתוחה. גם בימים הסוערים ביותר אנחנו זוכרים שאנחנו עם אחד, עם גורל אחד ואין לנו ארץ אחרת. אחים אנחנו".

נתניהו נגד הסרבנות בישיבת הממשלה: "לא ייתכן שקבוצה בצבא תאיים על הממשלה הנבחרת" (צילום :לע"מ)

"במקום שלמות המדינה נתניהו בוחר בדיקטטורה"

יו״ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מסר: "הצהרת ראש הממשלה הערב, זה עוד ספין, זה עוד ניסיון לרמות את הציבור, להוליך שולל את האופוזיציה ואנשי המחאה. זה שלב נוסף בשיטת הסלמי של נתניהו, שמנסה להשיג שקט עד יעבור זעם, ולהביא לקידום של חוקים מטורללים נוספים עם החזרה למושב החורף. הפתרון האמיתי היחידי, זה החלפת הממשלה המשיחית הזו, הקמת ממשלה ציונית וליברלית וכינון חוקה. לאזרחי ישראל מגיעה מנהיגות אחרת". 

מהמחנה הממלכתי נמסר בתגובה: "בעת של אתגרים ביטחוניים אדירים, ערב תשעה באב - נתניהו מדבר על הצורך לאחד את העם, ובפועל מדרדר אותנו לשבר היסטורי חסר תקדים על סף מלחמת אחים. אנחנו שבים וקוראים לנתניהו לקבל את הצעת גנץ ולחזור למתווה של הסכמות רחבות שיעצור את הכאוס, ויחזיר את מדינת ישראל למסלול בכדי להתמודד עם האתגרים האדירים שניצבים בפניה. ההיסטוריה לא תסלח למי שיבחר בפוליטיקה קטנה על פני טובת מדינת ישראל ואזרחיה".

שר המשפטים לשעבר גדעון סער: "נתניהו, כהרגלו, משקר. מעולם לא הצעתי לא במצע מפלגתי, לא בהצעת חוק, לא בהצהרה, לא בראיון ולא בשום דרך אחרת לחוקק את ביטול עילת הסבירות. כח״כ ב-9 כנסות וכשר משפטים היתה לי אג׳נדה סדורה שחלקה הגדול מפאר את ספר החוקים של מדינת ישראל. הצעתי וביצעתי רפורמות רבות במשפט. לא מסע ההרס מבוסס הכזבים שסולל נתניהו על גבה של החברה בישראל. תתעשת על סף תהום".

כוח קפלן מסר בתגובה לנתניהו: "כהרגלו נתניהו בנאום מלא שקרים והסתה. מי שמביא את החקיקה המסוכנת מעמיד את מדינת ישראל כולה בסכנה, במקום לשמוע לאזהרות המפורשות על הרס הצבא, הכלכלה והקרע בעם, במקום שלמות המדינה נתניהו בוחר בדיקטטורה. מעדיף לנסות להפוך את ישראל לדיקטטורה. זה הזמן של האזרחים לצאת להתנגד".

ממחאת המילואימניקים אחים לנשק נמסר: ״מי שציפה בערב תשעה באב למנהיגות אחראית ומאחדת קיבל את ביבי לחוץ מסיט משקר ומרמה את הציבור. ביידן, הנגיד, מנדלבליט, ראשי מערכת הביטחון והעם כבר אמרו לך כולם - רק גניזה של חוקי הדיקטטורה תציל את ישראל כי עילת הסבירות היא דיקטטורה על מלא. כמו ששמרנו על מדינת ישראל במשך עשרות שנים ככה נמשיך לשמור ולהגן עליה כמדינה יהודית ודמוקרטית לדורות. צבא העם יש רק בדמוקרטיה״.

מחאת הסטודנטים והסטודנטיות בתגובה להצהרת נתניהו: "נתניהו, שפתח את דבריו בהתייחסות לחורבן הבית, לא רואה את דבשת ממשלתו. לא רואה את הקרע שנוצר בעם. לא רואה את הכאב, את הפחד, את הזעקה של לפחות חצי מהעם. נתניהו מדבר על כך שלא יהיו אזרחים כפופים לחוק ואזרחים מעל לחוק, אך קשה שלא לתהות האם כל חוקי ההפיכה מטרתן למצב נאשם אחד מעל לחוק. בהחלטה שבין שלמות ההפיכה וריסוק העם, לבין איחוד העם וגניזת החקיקה, נתניהו בחר בריסוק העם. אנחנו קוראים לאוהבי המדינה לצאת לרחובות ולא לחזור עד שהחקיקה תעצור". 

בוגרות ובוגרי חטיבת המחקר: "לא הופתענו לשמוע את נאומו השיקרי והמסית של רה"מ נתניהו. אנחנו רואים מבעד למסך העשן איך טובתו האישית וצרכיו הקואליציוניים מובילים אותנו אל עבר אסון, הרס הדמוקרטיה, וקריעה של העם. אנו מצטרפים לקריאתו של ראש השב״כ לשעבר נדב ארגמן; חובתנו המוסרית בעת הזו היא הפסקת התנדבותנו למילואים כדי להילחם בסכנה האמיתית לביטחון המדינה - ראש הממשלה וממשלתו. אנו קוראות וקוראים לו לגלות אחריות ולגנוז לאלתר את החקיקה הדיקטטורית לטובת החזרת האחדות בעם והשבת ההרתעה".