בדרך לפשרה? על רקע ההצבעה המתוכננת על הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות, בכיר בקואליציה אמר היום (ראשון) ל"מעריב" כי "הדרך היחידה להגיע להסכמות עם מתנגדי הרפורמה היא לפתוח במשא ומתן חשאי על מתווה מוסכם של הרכב הוועדה לבחירת שופטים".

הבכיר אמר כי "המתווה שעליו בהחלט אפשר וצריך לדבר הוא מתווה שוויוני ברוח הצעת פרידמן-אלבשן. זאת צריכה להיות פשרה מאוד ברורה שתיצור גם שוויון וגם תעודת ביטוח לליכוד על כך שתהיה לו השפעה גם כשיהיה באופוזיציה. אלו שני עקרונות שעליהם צריך לבנות את המתווה. אם ראשי האופוזיציה או אדם אמין מטעמם יחתום לנו ביממה הקרובה על ההסכמה למתווה הוועדה למינוי שופטים - בהחלט אפשר לעכב את ההצבעה על עילת הסבירות, לעצור אותה רגע לפני שהחוק מגיע למליאת הכנסת ולהצהיר כי מעתה והלאה הכל מקודם בהסכמה".

לדבריו, "ההנחה היא כי הפשרה במתווה עילת הסבירות תהיה שנושא מינוי שרים לא יהיה כפוף לביקורת בג"ץ ועל כל היתר אפשר להגיע להסכמות".

בנימין נתניהו, יריב לוין בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו, יריב לוין בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מוקדם יותר היום, נפתחה המליאה על מנת לדון בהצעת החוק לצמצום עילת הסבירות לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית. במהלך הדיון, נאם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ואמר: "אנחנו לא צעדנו אתמול כדי להכריז מלחמה, אלא כדי למנוע מלחמה. כדי להגיד לממשלה, אם יש בכם עדיין הגינות, תעצרו. אם התכוונתם למילה אחת כשדיברתם על אחדות העם, תעצרו. אם תעצרו, אנחנו כאן. דיברנו עם בית הנשיא. הדלתות שם פתוחות לרווחה. מחכות לכולנו. מחכות לנו שנחזור לדבר, שנמנע את האסון. שנמנע את ההתפרקות. שנמנע את השתלטות המיעוט הקיצוני על חייו של הרוב הישראלי".

"אני רוצה להגיד לממשלת ישראל מכאן, מהדוכן הזה, אנחנו לא רוצים לנצח אתכם, כי כולנו נפסיד. האמת היא שכולם רוצים פשרה, אבל אף אחד לא יודע איך להשיג אותה או איך היא תיראה. יש רק דרך אחת לגלות: להמשיך להתאמץ. לעצור את החקיקה. ללכת לבית הנשיא. רגלינו יישאו תפילה כל הדרך. אנחנו צריכים ללכת לשם ולדבר ולהתווכח ולריב ולדבר שוב ושוב ולעולם לא להפסיק לנסות, כי גורלו של עם ישראל תלוי בדבר", הוסיף. 

יאיר לפיד (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

גם יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן, התייחס להצעות הפשרה ותקף: "כשאני שומע את דיוני הסרק על פשרה כזו או אחרת, אני תוהה מה הטעם להגיע לפשרות והסכמות בנושא החוק לביטול עילת הסבירות, כאשר יריב לוין מתחייב באופן פומבי שהוא לא מתכוון לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, שהוא נחוש לשנות את הרכב הוועדה ומאיים לפרק את לשכת עורכי הדין".

"בנוסף לכך, נתניהו התחייב בפני גפני, גולדקנופף ודרעי כי כבר באוקטובר עם החזרה למושב החורף, הוא מתכוון להעביר את חוק ההשתמטות, שיוצר הפרדה בין דם לדם ומאפשר בחוק יסוד, פטור גורף למגזר שלם משירות צבאי או אזרחי, ומתכוון לאפשר הזרמה של מיליארדי שקלים לרשתות חינוך במגזר החרדי, רשתות שאוסרות על ילדי ישראל ללמוד לימודי ליבה, ובכך גוזרת עליהם חיי עוני ותלות. אסור לנו בשום פנים ואופן ליפול בפח של תרגילי ההונאה של נתניהו.  אני מזכיר לחבריי לאופוזיציה שכל הידברות עם נתניהו הסתיימה ברמאות, הוסיף.