ראש המוסד לשעבר יוסי כהן התראיין הערב (ראשון) לחדשות 12 וקרא לעצור את החקיקה ולהגיע להסכמות על הרפורמה, לפני שביטחון המדינה ייפגע, ויצא נחרצות נגד הקריאות לאי-התייצבות: "לעצור עכשיו לפני שהקו האדום ייחצה". 

"תפסיק להתנהל כאילו אתה רה"מ": העימות החריף בין נתניהו וגלנט | דיווח
בכיר בקואליציה ל"מעריב": זו הדרך היחידה בה ניתן להגיע לפשרה

בפתח דבריו הסביר מדוע יצא דווקא עכשיו בקריאה לעצור: "אמש החלטתי שיש והגיע הזמן לצאת בקול קורא לעצור את מה שאנחנו רואים כרגע, לתת שוב הזדמנות לכל אחד מהצדדים לקחת פסק זמן לפני מה שנדמה לי כהתנגשות רכבות,  לעצור, לחשב מסלול מחדש או לחשוב איך נכנסים למסלול מחדש". 

כשנשאל האם הממשלה צודקת שאסור להיכנע לסחטנות אמר כי "אני חושב שאם לוקחים בחשבון את כל הדעות כולן נדמה לי שעוצמת ההתנגשות כבר קשה מדי, אם יש צד אחד שצודק ואין צד אחד שצודק תמיד בכל, אני חושב שישראל חייבת להגיע לפשרה בנושא הזה".

"והערב אני בתחושה שאנחנו במסלול התנגשות, שעלולים לדעתי מצד מתנגדי הרפורמה וגם מהצד האחר לחצות אי אלו קווים אדומים שלא נחצו עד כה. ועל מנת שהקווים האלו לא יחצו ועל מנת שנוכל להמשיך לחיות פה במדינה ריבונית יהודית דתית, בלי להפריד, כמכלול אחד - לא יקרה כלום אם נעצור וננסה להגיע יחד להסכמות".

עשרות אלפים צועדים לעבר הכנסת בירושלים (צילום :מרק ישראל סלם)

כשנשאל אם הוא חושש שישלם מחיר על הקריאה לעצור אמר כי הוא "חושש שאם לא אומר את עמדתי המצב של ישראל עלול חלילה להידרדר, החשש הלאומי גובר על החשש הפרטי. יש בדיון הזה אולי מכל הניסיון המבצעי שחוויתי, אתה לא שם את עצמך בחזית, לא את האינטרס האישי אלא את האינטרס הלאומי קודם כל". 

הוא סיפר כי "נתניהו לא ידע שאני כותב את המאמר בו קראתי לעצור את החקיקה. אנחנו מדברים, לא הרבה אני מודה אבל כן יש קשר, אני מזכיר שאולי מתוך הרגל רוב המאמצים שעשיתי היו מאחורי הקלעים, מקווה שאנשים יבינו גם את המהלך הזה, בימין, שמאל, במרכז, כל מי שצריכים להבין אותו נכוחה ולדעת שמתוכי יצאה בעצם זעקה שאומרת - 'אנשים יקרים, בכוחכם רגע לעצור ולתכנן מחדש, לא יקרה כלום לדמוקרטיה".

"אני חושב שהמחאה שאגב שותפים לה מיטב ידידיי ואפילו בני משפחתי, יותר נכון להגדיר את זה כאושיות נוספות של הדמוקרטיה. הייתי מצפה שכמו בשנים עברו שאם יש מהלך פוליטי שאיננו הוא לצנינים בעיני חלק מהציבור, ציבור שאיננו בשלטון, הרי אלו חוקי המשחק, אתה בממשלה אתה מחליט, אתה לא בממשלה אתה יוצא לרחוב כדי לשנות אותה". 

כהן הבהיר: "אני לא תומך באי התייצבות, השירות הביטחוני הוא קו אדום שאני חושב שלא צריך להיחצות. לכן קראתי לעצור כי אני לא רוצה שהקו הזה יחצה. אני משוכנע נחרצות שאסור לחצות את הקו הזה, הרמטכ"ל צודק בקריאתו הנחרצת, זה יפגע בכשירות של כולנו". 

כשנשאל כיצד המצב בארץ נתפס בעיני אויבינו אמר: "האויבים שלנו אני מציע שלא יגעו בנו, אני חושב שעד היום עד לרגע הזה יש לנו כוח עדיף על פני כל אויבנו באשר הם. כמובן שהאתגר הגדול הוא האתגר האיראני, איראן מסוכנת לכל אזרח ישראלי שמסתובב בעולם, ארגוני הביטחון מתמודדים עם זה בעוצמה - אז לא הייתי מתרשם מהפרופגנדה של אויבנו שבוודאי שמחים לאיד וחושבים שיש פה איזה חולשה".

הוא הדגיש: "אני חושב שהם יודעים את זה, ואם צריך אז שהמסר הזה יצא ממני באופן הכי ישיר, ואני יודע שהם מקשיבים - אל תטעו בנו, מדינת ישראל הדמוקרטית חזקה מאוד גם ביסודות הביטחון שלה. לכן ומאחר ואני חושש בדיון מהחוסן הביטחוני שלנו בשל התגובה לחקיקה, ביקשתי לעצור. זה האירוע המכונן והסיבה לכל".

בהמשך נשאל לדעתו על המצב מול ארה"ב וביידן ואמר:  "עובדתית אם להאמין למה שאני קורא ורואה יש גם קשר בין ביבי לביידן, עצם העובדה ששיחה כזו מתקיימת, שהנשיא מגיע לנאום משמעותי מאוד בארה"ב, זה אירוע מכונן שמגדיר את עוצמת היחסים עם ארה"ב. וזה שנתניהו לא שם זה בהחלט אמירה אמריקאית שאני מקווה תשתפר בהמשך הדרך".

הוא הסביר: "מדאיג אותי אם היחס האמריקאי ישתנה, אני מקווה שזה לא יקרה. אני חושש לאו דווקא מהאמירה האמריקאית לגבי ישראל אלא כל העניין הביטחוני בגלל זה אני כאן, אנחנו תלויים ביותר ממרכיב אחד ביכולת האמריקאית בימים כתיקונם ושאינם כתיקונם".

כהן הודה כי "אני משפיע בציבוריות הישראלית בהרבה דרכים שאינן פוליטיות, לא נכנסתי לפוליטיקה בשלב הזה.  מדינת ישראל היא הדבר החשוב לי ביותר זה כל מה שעשיתי בחיי ואשמח להמשיך לתרום, בשלב הנוכחי פעילות בעמותות זו הפעילות העיקרית שלי למען החברה וחוסנה".