המגעים לפשרה ברפורמה המשפטית שנמשכים בשעות האחרונות, נסובו בעיקר סביב שאלת אורך תקופת ההקפאה של שלל חוקי הרפורמה, אחרי שהשבוע יעבור על הנראה הנוסח המרוכך של עילת הסבירות. עם זאת, מהלילה אין פריצת דרך במו"מ. נשיא המדינה יצחק הרצוג קרא היום (שני) לחזרה להידברות בין הצדדים על חקיקת צמצום עילת הסבירות. "אזרחי ישראל צמאים לתקווה ומצפים לאחריות ומנהיגות. בשעת נעילה זו, אני קורא לנבחרי הציבור לנהוג באומץ, ולהושיט יד במטרה להגיע להבנות".

יום ההכרעה: הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות תגיע להצבעה בכנסת | שידור חי
הנשיא ביידן: "לאור היקף האיומים מולם ניצבת ישראל - אסור לרוץ עם הרפורמה"

עוד הצהיר כי "אנחנו במצב חירום לאומי. זה הרגע לאחריות. אנו פועלים מסביב לשעון, בכל דרך אפשרית, כדי למצוא פתרון. קיימת תשתית אפשרית להבנות, אך יש עדיין פערים שמחייבים מהצדדים השונים לגלות אחריות".

ההצעה שהביא הרצוג מיד עם חזרתו ארצה כוללת עילת הסבירות מרוככת (העילה לא תחול על מדיניות ממשלה ומינויי שרים וסגני שרים), ואז - תקופת מגעים להסכמה סביב שאר החוקים. 

הקואליציה מוכנה להקפיא לחצי שנה (פגרה, חגים וחלק מכנס חורף), אולם לפיד דורש הקפאה לתקופה ממושכת של כשנה ואף יותר. גנץ לעומת זאת מקדם מתווה משלו :"הסכמה תמורת הסכמה", כלומר, אישור עילת הסבירות בנוסח המרוכך ואז  המו"מ להסכמות סביב שאר חוקי הרפורמה ללא הגבלת זמן על פי המתווה של גנץ, יאושר רק מה שיבוא בהסכמה רחבה. לפי שעה, באופוזיציה לא מאוד אופטימיים.

בכיר בקואליציה אמר אתמול ל"מעריב" כי "הדרך היחידה להגיע להסכמות עם מתנגדי הרפורמה היא לפתוח במשא ומתן חשאי על מתווה מוסכם של הרכב הוועדה לבחירת שופטים". הבכיר אמר כי "המתווה שעליו בהחלט אפשר וצריך לדבר הוא מתווה שוויוני ברוח הצעת פרידמן-אלבשן. זאת צריכה להיות פשרה מאוד ברורה שתיצור גם שוויון וגם תעודת ביטוח לליכוד על כך שתהיה לו השפעה גם כשיהיה באופוזיציה".

"אלו שני עקרונות שעליהם צריך לבנות את המתווה. אם ראשי האופוזיציה או אדם אמין מטעמם יחתום לנו ביממה הקרובה על ההסכמה למתווה הוועדה למינוי שופטים - בהחלט אפשר לעכב את ההצבעה על עילת הסבירות, לעצור אותה רגע לפני שהחוק מגיע למליאת הכנסת ולהצהיר כי מעתה והלאה הכל מקודם בהסכמה", טען.