היממה הדרמטית בכנסת: לאחר ניסיונות הפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה סביב ריכוך הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות, ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, הודיע כי המשא ומתן קרס ושהכנסת תצביע על ההצעה כפי שהיא.

בתוך כך, מאחורי הקלעים נעשו כל הזמן ניסיונות קדחתניים להגיע לפשרה, כאשר מסלול אחד עבר דרך שר הביטחון, יואב גלנט, ששמע מבכירים בצה"ל על מה שעלול להתרחש במקרה והצעת החוק תעבור, ודאג לעדכן ולהתריע בפני הבכירים בקואליציה. מסלול נוסף עבר דרך יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, שניהל שיחות רבות והשתכנע כי רבים בליכוד בעד הפשרה.

המגעים לפשרה החלו ואף התקדמו לשלב מסוים, כאשר האופוזיציה דרשה להעביר את הקפאת החקיקה בהוראת שעה בכנסת. מלכתחילה, הדרישה הייתה להקפיא את החקיקה ל-15 חודשים עם האופציה להתגמש לשנה. עם זאת, הכל פוצץ רגע לפני תחילת ההצבעות על ההסתייגויות, כאשר הקואליציה סירבה בתוקף וניסיון הפשרה חלף.

כאמור, קודם לכן, ראש האופוזיציה לפיד הודיע כי "המשא ומתן קרס - אין דרך להגיע להבנות עם הקואליציה". במקביל, שר המשפטים, יריב לוין, נאם במליאה ואמר: "הצעת החוק מונחת לפניכם היום איננה הצעה מקורית שהצגתי בחודש ינואר, אחרי חודשים ארוכים של דיון ציבורי שלא היה דומה לו בהיקפו ולאחר דיונים רבים וארוכים בכנסת, מובאת בפנינו. הצעה חשובה, משמעותית, שלוקחת בחשבון גם את ההערות והעמדות שנשמעו מצד האופוזיציה".

"אנחנו הולכים בדרך זהירה מאוד, לא מבטלים את עילת הסבירות אלא מצמצמים את השימוש בה באופן שהשקת העולם של שופטים בודדים לא תחליף את הכרעת העם, כמובן, אם הממשלה עושה ויפעלו באופן בלתי חוקי ללא סמכות בניגוד עניינים, בהליך לא תקין, בכל המקרים האלו, בית המשפט יכול ויוכל להתערב. התיקון שאנחנו עושים מבוסס על עקרונות שהתווה כמו שופט בית המשפט העליון סולברג, ברוח הגישה של נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר ולכן אין שום סיבה לחשוש מהתיקון הזה, ויש הרבה סיבות לראות בו צעד חשוב להשבת האיזונים, ולכיבוד רצון הבוחר", הוסיף.