הטייס תא"ל (מיל') אסף אגמון התראיין הבוקר (שלישי) ברדיו צפון 104.5FM על הפסקת ההתנדבות של טייסי מילואים כחלק מהמחאה נגד הרפורמה המשפטית.

חסן נסראללה מתייחס לסערה בישראל: "היום הגרוע בתולדותיה"

אגמון פתח את דבריו וסיפר על תחושותיו: "אני מרגיש שזו תחילתו של החורבן אבל מהיותי אופטימי אפילו ברמה חולנית, אני מאמין שנצא מזה כי יש לנו כוחות רציניים. אבל המצב מאד מאד מסוכן".

על כשירות חיל האוויר אמר אגמון: "מכיוון שאני לא חשוף ולא הייתי מעורב בשום תכנית עדכנית מבצעית לתקיפה כנגד איראן, ארשה לעצמי להביע את הערכתי בהקשר לשאלה ששאלת. התעסקתי שנים בנושא הערכת כוח במכון פישר למחקר אסטרטגי וחלל. להערכתי כאשר למעלה מ-600 טייסים הודיעו על הפסקת התנדבותם, כאשר למעלה מ-200 טייסים מרכזיים בבור המבצעי של חיל האוויר הודיעו על הפסקת התנדבותם, יש לנו במערך הבקרה וכלי הטייס שמרחוק, אנשים שהודיעו על הפסקת התנדבותם, להערכתי החיל איבד את היכולת שלו לעשות פעולה מבצעית צבאית משמעותית כנגד איראן".

"יש לנו פה ראש ממשלה שבמשך למעלה מ-10 שנים מסביר שהאיום הקיומי הכי גדול על מדינת ישראל, הוא השגת כוח גרעיני באיראן, וסביב זה זה מערך את מערך הבחירות שלו והתפיסה הבטחונית של מדינת ישראל ושלו כמנהיג מדינת ישראל, במהלך שהוא עשה והוביל לחוק צמצום עילת הסבירות, מדינת ישראל איבדה את היכולת שלה לעשות משהו משמעותי כנגד האיום הקיומי הכי גדול".

אגמון נשאל אם זה כולל גם את סוריה וענה: "סוריה זה כבר סיפור אחר, אבל אם כבר מדברים, במקרה של מלחמה דו-זירתית, נסראללה מהצפון, איך הוא אמר: 'זה היום הכי גרוע בתולדות מדינת ישראל. ישראל הולכת להשמדתה'. חיזבאללה מצפון וחמאס מדרום יפתחו נגדנו במהלך משולב, חיל האוויר במצבו אחרי מה שקרה, יהיה לו אתגר מאד רציני. מצבו הרבה יותר קשה ממה שהיה ביום השלישי במלחמת יום כיפורים. מפקד החיל בני פלד אמר אז למנהיגי המדינה, לכמות השחיקה הזאת שאנחנו נמצאים עם חיל האוויר, 'מצבנו חמור מאד'. אנחנו, עוד לפני שהתחלנו במלחמה אם תקרה, מצבנו חמור מאוד". 

אני רוצה להזכיר עוד דבר: ביום שלישי לפני שבוע. כאשר מאות מילואימניקים מכל היחידות, הודיעו על הפסקת ההתנדבות, היתה קצינה פעילה בדרגת סרן במערך ההגנה האווירית, שהודיעה שהיא ועשרות קצינות פעילות יפסיקו את ההתנדבות למילואים אם החקיקה תעבור. זה אומר שזה כולל גם את כיפת הברזל ואת סוללות החץ. מה שאומר לכל תושבי מדינת ישראל תושבי העוטף בדרום ותושבי הצפון, גם המערך הזה עלול להגיע למצב שלא יוכל לתת תשובות לאיומים שסביבנו. את זה הציבור במדינת ישראל צריך להבין. זה המחיר שאנחנו משלמים עבור החקיקה הזאת. זו הפגיעה הכי חמורה שקרתה בתולדות מדינת ישראל לבטחון מדינת ישראל".

ד', סגן אלוף וטייס קרב לשעבר בצה"ל, מודיע כי יפסיק להתנדב אם הרפורמה המשפטית תעבור. צילום: פרטי
על כך שלפיד ביקש אתמול מהטייסים להמתין לפסיקת בג"ץ: "זו תכונה אנושית שקשה לאנשים לראות מצבים חמורים ולפרש אותם כמותם. נוטים לרכך אותם. זה בערך כמו שיאיר לפיד יגיד: "בואו לא נעשה כלום נגד איראן עד שתהיה להם פצצה גרעינית'. אי אפשר לחכות, המצב הוא כל כך חמור שאי אפשר לחכות וצריך לעשות כל דבר על מנת שכל הציבור יבין את המצב האיום ונורא החמור והמסוכן שבו אנחנו נמצאים ויעשה את כל הפעולות כדי לתקן את המצב הזה. אי אפשר לחכות גם יום אחד אפילו".

על העובדה שנתניהו סירב לפגוש את הרמטכ"ל סקירה לפני ההצבעה, אמר אגמון: "מה שקרה אתמול זו היתה השפלה פומבית של הרמטכ"ל. יותר מאוחר הוא גם השפיל את שר הביטחון, אבל הוא איש פוליטי ויכול להשפיל אותו. הרמטכ"ל הוא מפקד צבא הגנה לישראל, הוא לא מפקד צבא הגנה לנתניהו! הוא השפיל אותו, לא נתן לרמטכ"ל להעביר לראש הממשלה ודרכו לשרי הממשלה ולחברי הכנסת את חומרת המצב הביטחוני שבו מדינת ישראל נתונה. לכן כ-64 חברי הקואליציה הרימו את ידיהם בעד החקיקה, הם לא ידעו או לא רצו לדעת או התעלמו מהמצב הביטחוני שהגענו אליו. לכן זה מעשה חמור מעין כמותו. התמונה שהרמטכ"ל עומד כמו עני בפתח ואף אחד לא רוצה לדבר איתו היא נוראה ואיומה. עם מי ראש הממשלה ידבר כשיהיה לנו פה אירוע בטחוני?".

על המשך המחאה והאפשרות של שחיקה וייאוש, אמר אגמון: "ייאוש זו לא אופציה, בטח למי שגר בישראל. אנשים ובעיקר כל מילואימניק ברמה האישית שלו, לוקח את ההחלטה שלו אם הוא ממשיך להתנדב או לא ממשיך להתנדב. הדבר הזה הוא קריטי מאין כמותו. אנחנו בפני מצב שצבא הגנה לישראל הולך להתפרק. מי שלא מבין את זה לא מבין את חומרת המצב. נסה לדמיין מה זה מדינה ללא צבא שיכול להגן עליה. הכלכלה שלנו מתפרקת, בתי החולים במתכונת חירום. זה העם נגד הממשלה. 64 חברי קואליציה יושבים להם בכנסת בירושלים ולא מבינים שאתמול סופית הם איבדו את העם ואני מאמין שעם ישראל בעזרת המחאה, ידע איך ומה לעשות כדי לתקן את המצב האיום ונורא הזה".