מתיחות בקואליציה: מספר חברי כנסת מטעם יהדות התורה הגישו היום (שלישי) על שולחן הכנסת הצעת חוק יסוד, לעיגון לימודי התורה בישראל. את ההצעה הגישה הח"כים משה רוט, ישראל אייכלר, יעקב אשר, אליהו ברוכי, משה גפני, יעק טסלר ויצחק פינדרוס. עם זאת, נראה כי הדעות בקואליציה חלוקות מאוד בסוגיה זו. 

במערכת הבריאות מודאגים: "יותר מ-1,000 רופאים שוקלים רילוקיישן"
המאבק בחקיקת הרפורמה נמשך; הוגשה עתירה נגד השביתה הרפואית

מטעם הליכוד הבהירו: "הצעת חוק יסוד לימוד תורה לא עומדת על הפרק והיא לא תקודם". שר התפוצות עמיחי שיקלי תקף: "לימוד תורה הוא ערך עליון בעם ישראל שמעולם לא נזקק לחקיקה, וכך ראוי שישאר הנחתה של הצעת חוק זו על שולחן הכנסת היא הטרלה מזיקה בעיתוי אומלל, וההשוואה לשירות בצבא לא שייכת, לא ראויה ולא תהיה - לא בקולי".

בדברי ההסבר של הצעת החוק נכתב: "מערש הולדתו של העם היהודי, מהווה לימוד התורה אבן היסוד לקיומה של האומה. גם בעיתות משבר וחורבן, לימודי התורה היה מפלט והמקלט של האומה".

עוד הוסיפו: "מדינת ישראל, כמדינת היהודים, צריכה לעשות הכל לשמור על האוצר הלאומי עתיק היומין הזה. על המדינה והמוסדותיה לעשות הכל שח"ו לא תישכח מתורת ישראל". 

מי שעוד הצטרפו לביקורת מתוך הקואליציה על המהלך, הם שר הביטחון יואב גלנט ושר החינוך יואב קיש. "השירות בצה״ל הוא חובה אזרחית שאין נעלה ממנה. לימוד התורה הוא יסוד חשוב בשמירת הגחלת שלנו כעם ויש לי הערכה ללומדים.  ‏חשוב לזכור - אין ולא יהיה מקום להשוואה בין שירות בצה״ל לבין לימוד תורה. הגנת המדינה במסגרת השירות בצה״ל היא ערך עליון", כתב גלנט.

יואב גלנט (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

קיש הוסיף: "דווקא כאחד שמאמין שלימוד התורה הוא ערך עליון במדינה יהודית, החוק המוצע כעת הוא חוק נטול כל הגיון, גם בתוכנו וגם בתזמונו. שירות צבאי הוא ערך עליון במדינה היהודית, עלינו לקדש אותו, לעודד אותו ולשמור עליו מכל משמר. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ביקר בחריפות את המהלך: "יום אחרי ביטול עילת הסבירות, הקואליציה המופקרת בתולדות המדינה מתחילה לחגוג על חשבוננו. ממשלת החורבן שלא הפסיקה לזעוק ״סרבנות״ מגישה את ״חוק הסרבנות וההשתמטות״ ועוד מעיזה לקרוא לו ״חוק יסוד לימוד תורה״. 

עוד הוסיף: "הקיצונים מקבלים גיבוי לסרבנות מהממשלה שרק אתמול תקפה בגסות את טובי הלוחמים ואת גיבורי ישראל. אם הם לא יתגייסו, מי יתגייס? אם הם לא יסכנו את חייהם, מי אלו שיסכנו את חייהם? ואם הם לא מתגייסים, מה פתאום שיקבלו את כל הזכויות בחינם? ממשלת החורבן ממשיכה להרוס את החיים המשותפים. איפה שר הבטחון? איפה אנשי הליכוד? איפה ראש הממשלה? האם נכנעתם ללא קרב לקיצוניים? "אם אין קמח אין תורה". כתוב בפרקי אבות, איבדתם את הדרך".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, תקף בתגובה להנחת הצעת החוק: ״רק אתמול נתניהו הצהיר שכל חקיקה תגיע בהסכמה, והיום נתניהו, דרעי, גפני וגולדקנופף- מהמקפצה". 

אורי קידר, מנכ"ל עמותת "ישראל חופשית", מסר בתגובה: "מי שחשב שההתקפה על מערכת המשפט עומדת בפני עצמה מבין הבוקר שמערכת המשפט היא רק אמצעי שצריך לנטרל כדי שהדרך להקמת מדינת הלכה תהיה קצרה וקלה. הצעת החוק הזו היא יריקה בפני הציבור ומייצרת שני מעמדות - ציבור משרת וציבור שיש לו משרתים. מי שחושב שחוקים כאלה יעברו בשתיקה עוד לא פגש את הציבור בישראל, שרואה בדיוק מה מנסים לעשות לו. חבורת החצופים שהשתלחה בטייסים ובמשרתי היחידות המיוחדות רק אתמול כנראה מתעקשת להמשיך לקחת את הציבור הישראלי לקצה, אין הסבר אחר להצעה חצופה כזו".