סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף (מיל') יאיר גולן התראיין היום (רביעי) ברדיו צפון 104.5FM והתייחס למצב הכשירות של צה"ל, למהלכיה של הממשלה ולמצבו של הרמטכ"ל, שהיה הפקוד שלו, בימים אלה. 

כשנשאל על תפקידו של הרמטכ"ל הרצי הלוי בימים אלה, ענה גולן: "ליבי ליבי על הרצי. הוא היה פקוד שלי פעמיים כולל באוגדה 91 לאורך גבול הלבנון. הוא רואה את הצבא מתפורר מכיוון שממשלת ישראל מפוררת את כלל ישראל. מה שקרה ביום שני האחרון (שבו הושלמה החקיקה) זו תחילת ריסוקה של הדמוקרטיה הישראלית והציבור הישראלי אומר לא נשרת דיקטטורה. בסדרי העדיפויות שלנו, בין התייצבות לצה"ל, לאימון כזה או אחר לבין הפלת הדמוקרטיה הישראלית והגנה על הזכויות שלנו, אנחנו מעדיפים להילחם על הדמוקרטיה הישראלית".

גולן התייחס גם לסירובו של נתניהו לפגוש את הרמטכ"ל לסקירה לפני העברת החוק לביטול עילת הסבירות: "נשמע הזוי אבל גם הרצי הלוי מבין שהממשלה הזאת וראש הממשלה בראשה, מנותקים מהעם, לא שועים לרחשי העם. באים עם רפורמה שהשד יודע מי צריך אותה. אף אזרח ישראלי לא קם בבוקר בגלל שפסיקה כזאת או אחרת, או עילה כזאת או אחרת, חוקקה או בוטלה. יש פה פשוט טרגדיה לאומית שכל כולה נסובה מצד אחד סביב ניסיונו של ראש הממשלה לברוח מאימת הדין, בצרוף תמיכה חרדית נרחבת שכל כולה מיועדת לעגן את הפטור משרות צבאי ולקבל הטבות מפליגות על חשבון משלם המסים וחבורה משיחית קטנה מאד, שגוררת את ישראל לסיפוח של מיליוני פלסטינים ביהודה ושומרון, וכל זה מחוץ למה שבאמת מעניין ומעסיק את רוב הציבור הישראלי הפשוט, למה הממשלה הזאת לא מתעסקת ביוקר המחיה".

כשנשאל על הכלים של הרמטכ"ל להתמודד עם המצב, ענה: "אין כלים לרמטכ"ל להתמודד עם הקריסה הלאומית זה גם לא תפקידו של הרמטכ"ל ולא תפקידו של הצבא. בסופו של דבר יש יתרונות וחסרונות של צבא העם וצה"ל הוא צבא העם שבמובן הזה שהוא פתוח עדיין לחלק לא מבוטל של צעירי ישראל שגדלים מתוך הצבא, יש שיקוף מלא של התהליכים בחברה ומשפיע מיידית על הנעשה בצבא".

גולן נשאל על סיטואציה שבה חמאס או חיזבאללה יפתחו במלחמה בעקבות המצב, וסיפק אמירה מעניינת: "האזרח הישראלי שבקיא ומבין מה קורה בזירה הפוליטית, שואל את עצמו איפה המלחמה של חיי: האם היא בהתכוננות למערכה בצפון שתהיה או לא תהיה, איננו יודעים, או בקרב הדמוקרטיה הישראלית, על פניה של מדינת ישראל, על יושר וטוהר מידות במרחב הציבורי, על ניצול נכון של כספי משלם המסים. כולל כספו שלו. איפה המלחמה האמיתית? ולמרבה הזוועה היא נגד ממשלת ישראל ולא נגד חיזבאללה ולא נגד חמאס".

פעילי חיזבאללה צועדים בסמוך לגבול עם ישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

עוד אמר גולן: "לכן האזרח הישראלי בוחר בצורה מאד ברורה. מה שקורה פה זו זוועת אלוהים, פשוט לא ייאמן! איך ממשלה יוצאת נגד העם שלה ועושה דברים שהם פשוט בלתי מתקבלים על הדעת? אין סיכוי שזה יעבור. שר ההיסטוריה עוד ישפוט מה שקורה כאן. איזו ממשלה יוצאת ומחסלת למעשה את הדמוקרטיה בשביל רצונותיהם של קבוצת שוליים ושל מושחתים מאינטרסים שאין ביניהם ובין טובת המדינה, דבר וחצי דבר!".

גולן הוסיף על הפגיעה בכלכלה: "אין לי אלא לחזור על התסכול וכמה המצב הזה נורא. תראה את הפגיעה האנושה בכלכלה הישראלית. אני קורא הבוקר דו"ח שמציין שתל אביב היא העיר המובילה בעולם בבריחת סטארט-אפים. אין כלכלה פורחת במדינה כושלת. ברגע שמדינת ישראל נתפסת כמדינה מאוימת ההשקעות יברחו מכאן. אני שומע כמה חברים אומרים: 'לקחתי את כל הכסף והעברתי לחו"ל'. היום אין דמוקרטיה בישראל, מחר מחרימים לי את הרכוש הפרטי. מה מגביל את הממשלה הזאת לקבל החלטה שכל מי שיצא נגד הממשלה במהלך ששת החודשים האחרונים, חשבונות הבנק שלו מוחרמים", אמר.

גולן חתם את דבריו ואמר: "מי יצא נגד זה? הרי גם בית המשפט העליון לא יוכל לצאת נגד זה כי זו תהיה החלטת ממשלה עילת הסבירות לא תהיה קיימת. אין שלטון דמוקרטי במשטר שאין בו איזונים ובלמים בין הרשויות השונות. עובדה שהממשלה מתנפלת על בית המשפט העליון חובטת בו ללא הרף. יוצאת כנגד כל שומרי הסף. יצאה כנגד המשטרה, כנגד הצבא, כנגד השב"כ. טירוף מערכות מוחלט. אי אפשר להמשיך ככה. לכן כל מי תומך בממשלה או חבר בממשלה: לעולם לא נוותר, אין סיכוי שנוותר. זו המלחמה של חיינו, לא נוותר על זה בחיים ואם אתם נחושים להרוס את מדינת ישראל, לא ניתן לכם".