רוב הציבור בישראל עדיין רוצה לדבר ולשמוע אנשים מהצד השני של המחנה הפוליטי. כך עולה מסקר של ארגון "גשר" שנערך לקראת תשעה באב, על ידי חברת הסקרים "לזר מחקרים" בראשות ד"ר מנחם לזר. לעומת זאת, רוב הציבור הישראלים מעניק ציון נכשל לממשלת ישראל על הטיפול במשבר החברתי והשמירה על אחדות העם.

באחריות נתניהו? הרצוג: "מי שהשלטון בידיו צריך למצוא פתרון למשבר"
סקרים חדשים חושפים: כמה שוקלים לעזוב את הארץ ומי מוביל בתמונת המנדטים?

מתוצאות הסקר עולה, כי בציון שקיבלה הממשלה – 3.7, ישנו פעם עצום בין מצביעי הקואליציה לאופוזיציה. בעוד שמצביעי הקואליציה נותנים לממשלה ציון סביר יחסית של 5.7, מצביעי האופוזיציה מעניקים לממשלה ציון נמוך מאוד – 1.2. גם בפילוח לפי דתות, רואים בסקר פער גדול מאוד. הציבור החרדי שבע רצון מטיפול הממשלה ומעניקה לה ציון 6.7, בעוד שהציבור החילוני מאוד לא מרוצה ונותן ציון נמוך של 2.7 על טיפולה במשבר החברתי. 

עוד עולה מהסקר, כי 36% מהציבור הישראלים סבור שמי שיכול לפתור את המשבר הנוכחי בחברה הישראלית הם קודם כל הפוליטיקאים. 23% נוספים סבורים, כי רק בחירות חדשות יפתרו את המשבר ו-18% נוספים סבורים שהמשבר ייפתר על ידי האזרחים. בקרב מצביעי האופוזיציה, המגמה שונה, כאשר 36% מהם סבורים שאין דרך לפתור את המשבר הנוכחי והפתרון הוא אך ורק בחירות חדשות.

לעומתם, מצביעי הקואליציה (22%), והציבור הדתי (28%) והחרדי (25%) נתונים משקל גדול יותר לכוחם של האזרחים בפתרון. למרות השסע, 40% מהציבור הישראלי עדיין אופטימי ומאמין שהמשבר הנוכחי יסתיים בפשרה בין הצדדים. מצביעי הקואליציה אופטימיים יותר כאשר 45% מהם מאמינים המשבר יסתיים בפשרה לעומת 39% ממצביעי האופוזיציה הסבורים כך.

כ-25% ממצביעי האופוזיציה סבורים הידרדרות במצב הבטחוני תהיה הגורם לסיום המשבר. עדות לעומק התהום בין הצדדים ניתן לראות בכך שיותר אנשים סבורים, כי המשבר החברתי יסתיים באסון אשר יקרה במהלך המחאות – 13%, לעומת אלו הסבורים שהמשבר הנוכחי יסתיים בוויתור של אחד הצדדים – 11%. 

בתשובה לשאלה – "האם יש לך מוטיבציה להמשיך ולהידבר עם הצד השני של המחנה הפוליטי? – 54% ממשתתפים הסקר השיבו שתמיד ישמחו לדבר עם אנשים מהצד השני של המפה הפוליטית. מהפילוח עולה, כי שיעור התמיכה זהה בין מצביעי הקואליציה והאופוזיציה, כך שלמעשה, בשני צידי המפה הפוליטית יש רוב הרוצה לשמוע את הצד השני.

לעומת זאת, 28% מהציבור השיבו שלצערם הם כבר לא מסוגלים לדבר עם אנשים מהצד השני ו-18% מוכנים לדבר בתנאי – הפסקת המחאה, או החקיקה.

"הסקר הנוכחי מעיד, כי הציבור הרחב רואה את החשיבותה גדולה באחדות ישראל, בעוד ממשלת ישראל הזניחה נושאר זה. כל זה מוביל לאחד מהקרעים החברתיים הגדולים ביותר שידענו מימינו", ציין מנכ"ל "גשר" אילן גאל דור – "כל זה מוביל לאחד הקרעים החברתיים הגדולים ביותר שידענו מימינו. אנחנו רואים בסקר נתונים מדאיגים מאוד, כמו העובדה שרבע מהעם אינו עוניין להידבר עם אנשים מהצד השני של המפגה הפוליטית. אבל לעומת זאת, אנו רואים גם לא מעט צדדדם חיוביים, כמו העובדה שמרבי העם עוד מאמין שהמשבר הנוכחי יסתיים בפשרה ושרוב העם עדיין רוצה לדבר ולשמוע א הצד השני".