אחרי שהממשלה הצליחה להעביר את צמצום עילת הסבירות ולהכניסה לספר החוקים של מדינת ישראל, היום (רביעי) הוגשה הצעת חוק המציעה לפצל את תפקיד היועמ"ש ולהעביר את האחריות לטיפול בחקירות ראש הממשלה וחבריה לפרקליט המדינה. יוזמי החוק הם שורה של חברי כנסת מהליכוד.

בעקבות הטענות על בהרב-מיארה: האם תפקיד היעוץ המשפטי לממשלה יפוצל?
בכירה לשעבר במשרד המשפטים מסבירה: זו המשמעות בהפיכת היועמ"שים למשרות אמון

גורמים שמקורבים לחברי הכנסת מהליכוד שהגישו את הצעת החוק לפיצול תפקידי היועמ"ש אמרו למעריב שאין להם כוונה לקדם את החוק. בלשכת ח״כ אלי דלל מבהירים: "החוק הוגש מלפני מס חודשים אלא שהיום קיבל 'פ' מהלשכה המשפטית של הכנסת ולכן עלה לאתר. אין כוונה לקדם אותו או כל חוק אחר שקשור למערכת המשפט. מעבר לכך גם כתוב בחוק שבמידה והחוק היה עולה ועובר הוא היה חל על הכנסת הבאה".

מהליכוד נמסר: "הצעת החוק הפרטית לפיצול סמכויות היועמ״שית שהוגשה הערב הונחה במזכירות הכנסת לפני שבועות. ההצעה כלל לא תואמה עם ראשי הקואליציה וראש הממשלה נתניהו  לא היה שותף לה. הצעות חוק מסוג זה לא יקודמו ללא אישור ראשי הקואליציה ועל כן היא אינה עומדת על הפרק".

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "היועץ המשפטי לממשלה נדרש להחלטות בשלבים של פתיחה בחקירה והגשת כתבי אישום נגד שרים וראשי ממשלה, עמם יש לו היכרות קרובה מאוד וקשרי עבודה. זאת, על אף שבתפקידו כתובע כללי מוטב שתהא מידה מרבית של אובייקטיביות וריחוק מהאנשים שאת גורלם הוא קובע בהחלטותיו. לא פחות חשוב מכך – ריחוק ואובייקטיביות נדרשים גם למען אמון הציבור בהחלטותיו ולמראית פני הצדק".

"במצב כזה, יכולתו של היועץ המשפטי לממשלה להמשיך ולשמש יועץ משפטי לשרי הממשלה, מבלי לפגוע בשיתוף הפעולה ובקשרי העבודה הרצופים הנדרשים למילוי תפקידיו האחרים אינה מיטבית ובמקרים מסוימים עבודת הממשלה עלולה להיפגע באופן משמעותי. מוטל אף ספק באמון הציבור בהכרעות היועץ המשפטי לממשלה במצב מורכב זה, ולכך השלכה חמורה על אמונו של הציבור במערכת המשפט הפלילי בכלל. לפיכך, מוצע להעביר את הסמכות בנוגע להחלטה על פתיחה בחקירה והעמדה לדין הנוגעת להליך פלילי נגד ראש הממשלה וחברי הממשלה לפרקליט המדינה. הסדר זה ייתן מענה לבעיית ניגוד העניינים המוסדי והמובנה המתעוררת בהקשר זה", נטען.