נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בוחן אפשרות של הסכם ביטחון הדדי בין ארה"ב לסעודיה שתכלול את נרמול היחסים של ערב הסעודית עם ישראל, בתנאי שישראל תעשה ויתורים לפלסטינים שישמרו את האפשרות לפתרון שתי המדינות, כך מדווח היום (חמישי) עיתונאי הניו יורק טיימס, תומאס פרידמן. 

הסיפור שלא סופר: כך עצר לוין את נתניהו וגלנט בדקה ה-90
ביטן על התנהלות הליכוד: "לא נאפשר שאדם אחד יקבע מה קורה"

לפי הדיווח של פרידמן, המקורב לביידן, לאחר דיונים בימים האחרונים בין נשיא ארה"ב וצוותו, שלח ביידן את ג'ייק סאליבן, יועצו לביטחון לאומי, ואת ברט מקגורק, בכיר בבית הלבן המטפל במדיניות המזרח התיכון, לערב הסעודית, לשם הגיעו ביום חמישי בבוקר, כדי לבחון את האפשרות של הבנה כלשהי בין ארה"ב, סעודיה וישראל. 

ע"פ הדיווחים, הנשיא עדיין לא החליט אם להמשיך, אך הוא נתן אור ירוק לצוות שלו לבדוק עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן מסעודיה האם עסקה כזו אפשרית ובאיזה מחיר. סגירת עסקה רב לאומית כזו תהיה קשה ומורכבת, גם אם ביידן יחליט לקחת אותה לשלב הבא מיד. אבל שיחות הגישוש מתקדמות והן חשובות משתי סיבות.

ראשית, הסכם ביטחון בין ארה"ב וסעודיה שמייצר נורמליזציה של היחסים בין ערב הסעודית לישראל - תוך צמצום יחסי סעודיה-סין - יהיה משמעותי עבור המזרח התיכון, ואף גדול יותר מהסכם השלום של קמפ דיוויד בין מצרים וישראל. שלום בין ישראל וסעודיה, האפוטרופוס של שתי הערים הקדושות ביותר לאסלאם, מכה ומדינה, יפתח את הדרך לשלום בין ישראל לכל העולם המוסלמי, כולל מדינות ענק כמו אינדונזיה ואולי אפילו פקיסטן. זו תהיה מורשת משמעותית של מדיניות החוץ של ביידן.

שנית, אם ארה"ב כורתת ברית ביטחונית עם סעודיה - בתנאי שהיא תנרמל את היחסים עם ישראל ושישראל תעשה ויתורים משמעותיים לפלסטינים - קואיליציית נתניהו, הכוללת את סמוטריץ' ובן גביר, תצטרך להתמודד עם ההחלטה הבאה: או לספח את הגדה המערבית, או  לעשות שלום עם ערב הסעודית וכל העולם המוסלמי.

אך לפני שבחירה כזו - סיפוח או נורמליזציה - תובא בפני ממשלת ישראל, הדרך עוד ארוכה.

ע"פ הדיווחים, הסעודים מבקשים מוושינגטון שלושה דברים עיקריים: אמנת ביטחון הדדי ברמת נאט"ו שתחייב את ארה"ב לבוא להגנתה של סעודיה אם היא תותקף (ככל הנראה על ידי איראן); תוכנית גרעין אזרחית, מפוקחת על ידי ארה"ב; והיכולת לרכוש נשק אמריקאי מתקדם יותר, כמו מערכת ההגנה מפני טילים אנטי-בליסטיים שיעזו לסעודים נגד הטילים של איראן.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מבקר בסעודיה (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מבקר בסעודיה (צילום: רויטרס)

בין הדברים שארה"ב רוצה מהסעודים הם סיום הלחימה בתימן, שם הסכסוך למרבה הצער הולך ומתמעט בשנה האחרונה; חבילת סיוע סעודית גדולה חסרת תקדים למוסדות פלסטינים בגדה המערבית; ומגבלות משמעותיות על מערכת היחסים המתגברת בין ערב הסעודית לסין, דוגמת צמצום עסקיהם של הסעודים עם ענקיות טכנולוגיה סיניות כמו Huawei, שציוד הטלקומוניקציה האחרון שלה אסור בארה"ב.

חשוב לא פחות הוא מה שהסעודים ידרשו מישראל כדי לשמר את הסיכוי לפתרון שתי המדינות, כפי שאיחוד האמירויות הערביות דרשה מנתניהו לוותר על כל סיפוח של הגדה המערבית כמחיר להסכמי אברהם. עם זאת, ההנהגה הסעודית אינה מתעניינת במיוחד בפלסטינים או בקיאה בנבכי תהליך השלום.

"זה יהיה מספיק קשה לנשיא ביידן למכור כל עסקה כזו לקונגרס האמריקני", אמר הסנאטור כריס ואן הולן, דמוקרט במרילנד בוועדת יחסי החוץ של הסנאט ובוועדת המשנה להקצאות לפעולות חוץ, המממנת את מחלקת המדינה. "אבל אני יכול להבטיח לך שתהיה גרעין חזק של התנגדות דמוקרטית לכל הצעה שאינה כוללת הוראות משמעותיות, מוגדרות בבירור וניתנות לאכיפה כדי לשמר את האופציה של פתרון שתי מדינות וכדי לענות על הדרישה של הנשיא ביידן עצמו שהפלסטינים הישראלים נהנים ממידות שוות של חירות וכבוד. אלמנטים אלו חיוניים לכל שלום בר קיימא במזרח התיכון".