בית המשפט העליון קבע היום (ראשון) בתום דיון ממושך של כחמש שעות כי "חוק טבריה" לא יחול בבחירות הקרובות וראש הוועדה הקרואה בועז יוסף לא יוכל להתמודד. 

יוזם "חוק טבריה" טוען: "אני לא מכיר את ראש העיר, התושבים התחננו"
היועמ"שית נגד "חוק טבריה": "מקנה יתרון בלתי הוגן" 

השופט נעם סולברג שיקף את עמדת הרוב של ההרכב המיוחד, בהן עלה בבירור שבכוונת בג"ץ לקבוע שמדובר בחוק פרסונלי. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, ביקשה לדחות את כניסת החוק לתוקפו והייעוץ המשפטי לכנסת הותיר אפשרות זו לשיקול דעתו של בית המשפט.

השופטת חיות: "החוק פרסונלי ותפור למידות כי יש אדם אחד שנכנס למשבצת הזאת"

נציג הכנסת אמר בדיון כי "החוק מחזיר את המצב המשפטי למה שהיה בשנת 2008. קשה לנו עם הטענה שמה שהיה חוקתי עד שנת 2008 פתאום לא חוקתי. אין שום חוק יסוד חדש. מי שצריך להכריע באיזונים, זאת הכנסת. ב2008 המצב היה מסוים והכנסת החליטה לשנות אותו. כעת, הכנסת מחליטה להחזיר את המצב לאחור".

השופטת חיות השיבה: "החוק פרסונלי כי הוא תפור למידות של הבחירות בטבריה. החוק פרסונלי מבחינת התזמון, הוא תפור למידות כי יש אדם אחד שנכנס למשבצת הזאת. יש חברי כנסת שאומרים את זה. הייעוץ המשפטי של הכנסת חשב שבגלל הקשיים המאוד משמעותיים של שינוי כללי המשחק והפרסונאליות ראוי שיחול רק בבחירות הבאות והח"כים החליטו אחרת, באמירה מפורשת שזה נדרש עכשיו בגלל טבריה. אדוני צריך להצדיק את זה, זה קצת קשה".

השופט שטיין: "אם ראש ועדה קרואה במקום אחר שאינו טבריה פתאום מחליט לרוץ גם כן בבחירות, זה משנה?", נציגת היועמ"שית, שרון רוטשנקר, השיבה: "לא, כי ההסדר נועד להסדיר מקרה ספציפי". נציגת היועמ"שית: חברי הכנסת הסכימו כי אין לשנות את כללי המשחק תוך כדי המשחק, הם פשוט טעו לגבי מתי התחיל המשחק. הם נפלו לכלל טעות. בשל כך, יש לקבוע כי החוק יוחל רק ממערכת הבחירות הבאה". 

עו"ד אילן בומבך, שמייצג את בועז יוסף: "גם אם נניח שהחוק הוא פרסונלי, והוא לא, לא ניתן לבטל אותו. בית המשפט מעולם לא ביטל חוק מכיוון שהוא פרסונלי. היו חוקים פרסונליים שלא בוטלו. בועז יוסף בכלל לא מקורב לאריה דרעי, זה שקר". הנשיאה חיות: "היותו של חוק טבריה כחוק פרסונלי עולה במפורש מדברי המחוקקים".

השופט עמית: "הפוזיציה של המדינה הרבה יותר צנועה, החוק הזה נוגד את עקרון השוויון, על מנת ליישב את הסתירה משתמשים בכלי של פרשנות, בהחלט יש כאן פגיעה בשוויון וגם שינוי כללי המשחק. הבעיה המרכזית היא שינוי כללי המשחק, בא כאן מישהו בטיקט מקצועי ובאיזשהו שלב מחליף את הכובע, זה שינוי פתאומי".

השופטת חיות: "אדוני אומר לנו ברצינות שהוא (יוסף) ראה ב15 במאי שמניחים את הצעת החוק ותוך 8 ימים קיבל החלטה לעבור לגור בטבריה וגם מימש את זה?". עו"ד בומבך: "הוא החליט לבוא ולהציל את טבריה והוא גורף רק שבחים"

חיות: "מגיע לו השבח וההודיה אבל מכאן ועד המטמורפוזה שהוא עובר?", בומבך: "גם היום הוא לא הצהיר שהוא רוצה להתמודד". חיות: "אם הוא לא מועמד אז תגידו את זה". ברק-ארז: "אולי זה פתרון החידה. זה יפתור את הדיון שהוא אולי תיאורטי".

עיריית טבריה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
עיריית טבריה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

כזכור, התנועה לטוהר המידות, המועמדת לראשות עיריית טבריה עוה"ד שני אילוז ותנועה ישראלית עתרו לבג"ץ כנגד החוק, שעבר בקריאה שנייה ושלישית במליאה. החוק, כידוע, מבקש לקבוע כי יושב ראש ועדה ממונה יהיה זכאי להיכלל ברשימת המועמדים ולהיבחר כראש הרשות בבחירות שיערכו באותה רשות מקומית לראשונה לאחר מינויו. התיקון יחול גם במועצות האזוריות. עוד נקבע כי תחול על ראש הוועדה הממונה תקופת צינון של שלושה חודשים. בתוך כך, מאפשר החוק למקורבו של אריה דרעי, מר בועז יוסף, להתמודד בבחירות הקרובות בעיר.

עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון: "הצגנו בפני שופטי בית המשפט העליון את עמדת התנועה לגבי התיקון לחוק המושחת הזה, ומצאנו אוזן קשבת לטענותינו. ניכר היה ששופטי בית המשפט עומדים על הבעתיות הרבה שבתיקון לחוק, ודעתם אינם נוחה עם החקיקה הפרסונאלית והרטרואקטיבית הזאת".

מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, עוה"ד עומר מקייס: הצגנו בבית המשפט את הטעמים לפסילת החוק הפרסונלי, גם בעבור בועז יוסף וגם ברמה הכללית. הצעת השופטים יכולה ללמד כי אין בכוונתם לאפשר את התמודדות של יוסף, אך אנו מקוים כי בית המשפט יפסול את החוק כולו, שגורם נזק אדיר לשלטון המקומי". 

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה בערב יום רביעי האחרון לבג"ץ כי היא מתנגדת ל"חוק טבריה" במתכונתו הנוכחית. לטענת היועמ"שית, התיקון שנחקק בתוך תקופת הבחירות ובמטרה לאפשר התמודדות בבחירות של מועמד מסוים הינו פגום, וכתבה כי אין להחיל אותו בבחירות הקרובות.