ברקע הקריאות להסכמות, שהולכות ומתרבות בקרב חברי הליכוד, ל"מעריב" נודע כי בימים האחרונים מתקיימים מאחורי הקלעים גישושים עם בכירים במחנה השמאל שמחוץ לכנסת לגבי הסיכויים להקמת ממשלת אחדות רחבה.

גורם בליכוד: "להקפיא את החקיקה המשפטית עד חצי שנה זה נורמלי"
לאחר הראיון ב"פגוש": אדלשטיין חושף את התגובות שקיבל

גורמים בימין ששוחחו עם "מעריב" מדגישים כי לא מדובר במגעים עם אנשי מפלגות האופוזיציה, אלא בשיחות פרטיות סגורות עם שורה של גורמים בשמאל ובשמאל־מרכז שמודאגים מהמצב החמור שנוצר בעקבות החקיקה והמחאה נגדה. הללו מעוניינים לפעול להרחבת הקואליציה ולהפיכתה לרחבה יותר ולימנית־קיצונית פחות.

רה"מ נתניהו: "עילת הסבירות היא לא קץ הדמוקרטיה, אלא חיזוקה" (צילום :דוברות הליכוד)

לדברי הגורמים בימין שמעורבים בשיחות סגורות אלה, "הגישושים מתנהלים בכמה מסלולים. אחד הראיונות שעלה הוא ממשלת רוטציה, אך הרעיון הזה נשלל על הסף בחוגי הימין. איש בליכוד לא ייתן היום יד לעקרון הרוטציה עם רה"מ ורה"מ חלופי. זה לא יקרה. מה שכן עולה בשיחות אלה ומה שכן בהחלט יכול להיות על השולחן הוא: משרד המשפטים עבור ראש מפלגה מהאופוזיציה שיצטרף.

במקרה זה, השר הנוכחי יריב לוין יקבל תיק בכיר אחר וגם יישאר סגן ראש הממשלה. גם תיק הביטחון על הפרק (אם הקואליציה תנהל משא ומתן עם המחנה הממלכתי, זה מה שיוצע לבני גנץ). אם מחיר האחדות יהיה תיק הביטחון, השר הנוכחי יואב גלנט לא יתנגד למחיר זה".

לטענת אותם גורמים, הליכוד בכל מקרה לא מתכוון להיכנס לאחדות לאומית לפני שיגיעו להסכמה בעניין מינוי השופטים. "מבחינתנו זה תנאי ברזל", אמר גורם בכיר בליכוד ל"מעריב", "לא נשאיר את הסוגיה של הרכב הוועדה לבחירת שופטים לאחרי הקמת ממשלת אחדות. קודם נגיע להסכמות ברורות עם הצד השני ורק לאחר מכן ניתן לנהל מו"מ מהותי על ממשלת אחדות לאומית".

לדברי הבכיר, "היום בליכוד קיימת הבנה כי כדי למנוע מחלוקות יש להגיע למוסכמות לגבי הרכב הוועדה למינוי שופטים לטווח ארוך, כאשר המוסכמות צריכות להיות בנויות על בסיס השוויון על פי הצעת פרידמן־אלבשן. יובטח שגם לשופטים תהיה דעה - זכות סינון של המועמדים כדי להבטיח שהם יהיו משפטנים טובים, ושיהיו גם מועמדים מוסכמים על שני הצדדים.

כלומר, למנוע מצב שכל צד יביא את המועמדים שלו ואז הם יהיו בצבע של שופט ימני או שמאלי. אנו מעוניינים ברשימה אחת שתיבחר לתקופה ארוכה ותהיה מוסכמת על כולם. וכאמור, שתהיה זכות של פסילה לשופטי בית משפט עליון בנוגע לשופטים שלא נראים להם עומדים בקריטריונים הראויים לשמש בבית משפט עליון".

גורמים בליכוד אומרים כי קיימת כיום במפלגה תמיכה רצינית ברעיון ממשלת האחדות. "יש היום אווירה ציבורית לגמור את הפרשה הזאת, שהיא באמת מסוכנת לעם", הוסיפו הגורמים. שר בכיר בליכוד אמר אמש ל"מעריב": "המערכת נמצאת כעת במצב של בין השמשות והרבה תלוי בהחלטות האופוזיציה. אם הם ישכילו לרדת מהעצים הגבוהים, להתגמש ולהגיע להידברות עם הקואליציה - זה ייקח אותנו ואת המדינה כולה לתסריט ההרגעה וההתייצבות.

במצב זה יש תחושה שנסכים להקפיא את המשך הרפורמה לתקופה שהיא יותר ממה שנאמר קודם (סוף נובמבר). אולם, אם אין הידברות - זה ייקח אותנו לתסריט לגמרי אחר, קשוח בהרבה. צריך להבין: מצב של משבר והיעדר הידברות מחזק את לוין ואת שותפיו שדורשים להתקדם עם הרפורמה, גם אם זה יהיה חד־צדדי".

עם זאת, מבחינת האופוזיציה אין כל סיכוי להקמת ממשלת אחדות רחבה. בכירים בסביבת יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד שוללים נחרצות כל אפשרות למגעים עם הקואליציה להצטרפות יש עתיד לממשלה בראשות בנימין נתניהו. "אין דבר כזה ואין תסריט כזה שלפיד יישב תחת נתניהו בממשלה", אמרו הבכירים ביש עתיד והוסיפו: "גם רעיון הרוטציה נולד משמועות משונות במיוחד שמופצות כדי לתת לנתניהו לגיטמציה. אז אין לו לגיטימציה. לא נשב איתו, אין דבר כזה. נקודה".

גם בסביבת יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ דוחים על הסף כל אפשרות של הקמת ממשלת אחדות לאומית עם הליכוד ושותפיו לקואליציה הנוכחית. "אין לזה היתכנות פוליטית ואין לזה היתכנות ציבורית או מהותית. זה פשוט לא יקרה. אלה שמועות חסרות כל בסיס", מבהירים בסביבת גנץ.

כך או כך, על אף ההכחשות הגורפות בקרב מפלגות האופוזיציה, בחוגי הקואליציה מאמינים כי האווירה הציבורית בעד אחדות והרגעת הרוחות מסוגלת להשפיע על דעתם של הפוליטיקאים. ובינתיים, הגישושים השקטים לאחדות נמשכים הרחק מהרדאר, לפי שעה - ללא הרבה סיכויי הצלחה.