הממשל בארצות הברית ממשיך לדחוף לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, אך ההסכם מביא עימו אתגרים משמעותיים. עיתון ה"ניו יורק טיימס" דיווח אמש כי גורמים ישראלים מעריכים כי ההתקדמות להסכם תדרוש "התקדמות משמעותית" בנושא הוויתורים לפלסטינים מצד ישראל

לאור הדיווחים על מגעים לנורמליזציה עם ישראל: איראן מזהירה את סעודיה
העשרת אורניום בסעודיה? דיווח: המגעים בין ביידן, נתניהו ובן סלמאן

ראש מרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב, פרופ' עוזי רבי, שוחח עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM והתייחס אודות הקשר המעמיק בין ירושלים לריאד: "יש כאן משולש עם שלושה קודקודים, מסכים שהחשוב ביותר הוא האמריקאי, משהו קורה שם. ביידן צריך לחלץ מהמזרח התיכון יוזמה בהנחיה אמריקאית, שהיא יוזמה חיונית, משהו שישרת את הממשל אלקטורלית בשנה הקרובה, הם רואים פוטנציאל לתנועה סיבובית ומנסים לבוא לסעודים ולרצות אותם אחרי שכל הסיפור של סין הגיע לשולחן".

"ארה"ב לא אוהבת שסין תהיה יותר מדי חזק בתמונה, אבל לעשות את זה בסגנון של ארה"ב מנהלת את זה, אבל קצת יותר מרחוק. הסעודים רוצים הגנה על הגבולות שלהם, טכנולוגיה צבאית מתקדמת וערובה לביטחון מצד האמריקנים. הדבר היחיד שיש לו תקווה במזרח התיכון זה הסכמי אברהם. האמריקנים קיבלו מכות קשות בעיראק ואפגניסטן", הוסיף. 

בהמשך העריך שהסעודים דואגים לסעודים. "זו מדינה חרדתית שרואה את איראן הוכלת לגרעין ואומרת לעצמה שהיא לא תוותר. אנחנו כבר לא יכולים להתנהג כמו במאה העשרים, איראן תהיה גרעינית. ישראל צריכה להיות חכמה ולנהל את הדברים בהתאם למה שקורה כאן. הסעודים לא יהיו מוכנים להיות דקה אחת במזרח תיכון של איראן גרעינית. השאלה הפלסטינית מאוד חשובה. ישראל לא תוכל לתת לסעודים הבטחה לא לספח ביו"ש. מה שחשוב לסעודים זה לא העניין הפלסטיני. יחד עם זאת, הם יהיו חייבים לקבל איזו נדוניה כאן כי הם לא באים לבד לעניין. ישראל צריכה להיות חכמה, יש לה הזדמנות. הסעודים פותחים דלת כבדה", אמר. 

בסיום, התייחס פרופ' רבי גם למתיחות הביטחונית הגואה בגבול הצפון ואמר כי "נסראללה רואה משהו שלא כתוב בגלל בטרמינולוגיה, מאבק יהודי יהודי, והוא לא יכול שלא להתפתות לבדוק את המים. אי אפשר לנתק את זה מהמצב הפנימי בישראל". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm